23

uitgedaagd om hun kennis en ervaring in te zetten ten behoeve van organisatieontwikkeling. Daar waar het bij het leren van kennis en vaardigheden fijn is als de deelnemers allemaal vanuit eenzelfde uitgangspositie beginnen (‘op hetzelfde niveau zitten’), is het bij organisatieleren juist nodig dat de deelnemers vanuit verschillende disciplines hun bijdrage aan het vraagstuk leveren. Ook in het kader van het nu veel gehoorde ‘opgavegericht werken’ is organisatieleren een must. Het is mijn ervaring, dat leertrajecten die zijn gericht op organisatieleren, de deelnemers zich meer verantwoordelijk voelen bij het reilen en zeilen op de werkvloer. Ze raken immers meer betrokken omdat ze mee hebben gedacht (het is geen kwestie van ‘wij’ en ‘zij’ meer). Bovendien komt de vraag om aanvulling op kennis en vaardigheden vervolgens vaak uit de medewerkers zelf naar boven. Hoe mooi wil je het hebben? En toen maakte ik kennis met Martijn Rademakers. Hij onderzocht het verschijnsel ‘corporate university’ en maakte boeiende analyses over de strategische rol die een corporate university kan spelen in een organisatie. De leervormen die ik inmiddels had onderscheiden kregen toen nog meer ‘een plek’, zoals je in hoofdstuk 3 kunt lezen. 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication