7

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Juni/Juli ‘21 [47] Vrijheid of Veiligheid C De afgelopen anderhalf jaar zijn we in onze vrijheid beknot en is alles in het teken van veiligheid gezet in naam van de volksgezondheid. Regelmatig zijn groepen van de bevolking daartegen in opstand gekomen. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn; maar voor de losgeslagen bendes die plunderend en vernielend door de steden trokken is geen enkel begrip op te brengen. En wie meent dat we door de Coronacrisis in een dictatuur zijn beland, weet niet wat de begrippen Vrijheid en Onvrijheid betekenen. In het kader van bovenstaand en terugkijkend op de afgelopen maanden wil ik graag de opinie van Alicja Geschinska over dit onderwerp met u delen, een Pools-Belgische filosoof en schrijver, die er het volgende over schreef in de Volkskrant van 5 mei jongstleden. Allereerst stelt zij dat de mens een onverzoenbaar en onstilbaar verlangen heeft naar vrijheid én veiligheid. De twee 'oerdriften' waartussen de mens voortdurend schippert. De voorbije maanden is op pijnlijke wijze wederom duidelijk geworden hoe moeilijk dat schipperen is en hoe een verstoord, altijd precair evenwicht tussen vrijheid en veiligheid het bestaan bemoeilijkt. De overheid heeft de afgelopen maanden veel, zo niet alles, in het teken van veiligheid gezet, in naam van de volksgezondheid. En niet toevallig is daardoor ook meermaals de kritiek geuit dat we in een tijd van dictatoriale vrijheidsberoving leven: een “coronadictatuur”. Vaak zijn het denkers van uiterst rechtse en ook uiterst linkse signatuur die menen dat de Coronacrisis dient om de brave burger onder de duim te houden. “Die kritiek”, zo stelt Geschinska, “is nogal kort door de bocht. Enkel wie nooit in een dictatoriaal regime heeft geleefd, kan menen dat de coronacrisis ons van de weeromstuit in een dictatoriale samenleving heeft doen belanden. Alleen al het feit dat je zonder gevolgen kunt zeggen dat je in een dictatuur leeft, is het bewijs dat je niet in een dictatuur leeft!! De gechargeerde kritiek op het beleid getuigt van een eenzijdig begrip van wat vrijheid en onvrijheid werkelijk betekenen. Vrijheid is méér dan met rust gelaten worden door anderen, méér dan de afwezigheid van geboden of verboden, méér dan gewoon je zin kunnen doen! Wanneer iedereen gewoon zijn zin zou doen, heeft weldra niemand het nog naar zijn zin en zal de vrijheid van de één de onvrijheid van de ander inluiden. Om met een metafoor uit het dierenrijk te spreken: de vrijheid van de wolf is de dood van het schaap. Daarom is het schaap gebaat bij een omheining, bij afzetting: inzetten op veiligheid is nodig om ook maar iets van vrijheid voor het schaap te kunnen behouden. Vervolg op blad 8 [ 7 ]

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication