20

LEREN EN ONTWIKKELEN Een belangrijk doel in het beleid van Amaris is dat medewerkers plezier in hun werk beleven. Dit wordt bevorderd door aandacht te hebben voor goede arbeidsomstandigheden, een gepaste beloning en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Nog belangrijker is wellicht de mogelijkheid dat er ruime mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen. Zo hebben alle medewerkers in 2020 kunnen participeren in lopende en nieuwe projecten. Dat betekent ook directe invloed op het beleid. Medewerkers doen zoveel mogelijk waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden De bestaande organisatie van de leeracademie is in 2020 heringericht. Leren en ontwikkelen staat centraal. Voor leren en ontwikkelen zijn zes speerpunten geformuleerd: • We kennen de ambities en leerbehoeften van alle medewerkers; • • • • • Leren en ontwikkelen en begeleiden doen we op de werkvloer; Bestaande expertise wordt benut en ingezet; Medewerkers zijn breder voor de organisatie inzetbaar; Basisprocessen zijn op orde en geven inzicht en stuurinformatie; Helder en bekend aanbod voor leren en ontwikkelen. De ondersteuningsfunctie naar de zorgteams komt nu uitdrukkelijker tot zijn recht. Zo zijn dertig werkbegeleiders in pilots getraind volgens de nieuwe werkwijze ‘Opleiden werkbegeleiders’. Werkbegeleiding vindt nu plaats in de teams zelf en wordt niet zozeer buiten de teams uitgevoerd. Er zijn leerlingenteams gestart met respectievelijk 12, 13 en 18 deelnemers. Vanuit de pilots zijn nieuwe werkwijzen uitgeprobeerd en vastgelegd voor de instroom van nieuwe stagiaires, het inwerkprogramma en het opleiden van werkbegeleiders. De deelnemers vanuit de pilots waardeerden het traject met een 8,0. Pilots Instroom en Welslagen De krapte op de arbeidsmarkt wordt zichtbaarder en neemt toe. Ook een toenemende zorgvraag en een natuurlijke uitstroom zal de vraag naar gekwalificeerd personeel laten toenemen. Dit vraagt om innovatieve oplossingen. In het project ‘Nieuwe Instroom’ zijn twee pilots van start gegaan, namelijk ‘Instroom’ en ‘Welslagen’. In deze pilots, die in samenwerking met Calibris Advies zijn opgezet, is gestart met een voortraject dat gericht is op de instroom van mensen vanuit een uitkeringssituatie of met een afstand tot de arbeidsmarkt. De deelnemers leren in dit voortraject de zorg kennen en na zes maanden starten zij met een opleiding op niveau 1 (Instroom), 2 of 3 (Welslagen). Bij Voor Anker, De Veste, Zuiderheide, Theodotion en Gooizicht zijn stages gelopen. In 2020 zijn de eerste stappen gezet voor oprichting van een meer regionale aanpak van opleiden in de vorm van een regionale zorgacademie. In 2021 wordt dat geconcretiseerd. In de GRZ hebben ruim twintig zorgmedewerkers de opleiding ‘verzorgende/verpleegkundige geriatrische revalidatiezorg’ gedaan. Deze opleiding is ‘incompany’ georganiseerd. In de wijkverpleging zijn medewerkers geslaagd voor onder andere de opleidingen HBO-V verpleegkundigen en verzorgenden, casemanagement dementie. 20 Amaris jaarverslag 2020

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication