24

RISICOBEHEERSING Als men denkt aan risicobeheersing in 2020, dan is corona uiteraard direct het eerste dat bovenkomt. Er was in een groot deel van het jaar sprake van forse aantallen besmettingen onder cliënten en medewerkers. Bij cliënten heeft dat in een behoorlijk aantal gevallen geleid tot overlijden. Ingrijpende gebeurtenissen waar wij als Nederland niet op waren voorbereid. Wel zijn voortdurend de richtlijnen van het RIVM gevolgd. Eerder in dit verslag is meer te lezen over de gevolgen van corona binnen Amaris. Meerdere keren per week is door een regieteam, waarin naast het managementteam verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn, beoordeeld of intern aanpassing van beleid nodig was aan de hand van de RIVM-richtlijnen, de adviezen van Verenso en ActiZ of de adviezen van de externe infectiepreventiedeskundige. Regelmatig vond afstemming over te nemen maatregelen plaats met de CCR (centrale cliëntenraad), OR (ondernemingsraad) en VAR (verpleegkundige adviesraad). Door transparante communicatie hierover is getracht extra onzekerheden bij cliënten en hun naasten en medewerkers te voorkomen. Een specifiek aspect van veiligheid had betrekking op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes, specifieke kleding en spatbrillen. Het nut en de noodzaak waren in de landelijke richtlijnen niet altijd even duidelijk. Niettemin was binnen Amaris al relatief snel voldoende voorraad voorhanden. Medewerkers stonden zowel lichamelijk als psychisch onder grote druk door de toenemende besmettingen. Dit heeft ook geleid tot veel uitval. In vrijwel alle sectoren is de arbeidsmarkt krap. Dat betekent dat ook van heel veel kanten wordt getrokken aan potentiële medewerkers voor de zorg. Het afgelopen jaar was het verzuim veel groter dan andere jaren en daardoor was er op korte termijn behoefte aan nog meer medewerkers. Door samen met andere organisaties in de regio het initiatief te nemen tot een Covid Capaciteit Center (CCC) is een grote en belangrijke stap gezet tot een regionaal gecoördineerde werving en planning van tijdelijk personeel. Op deze manier is een minimumbezetting en daarmee de continuïteit van zorg steeds gegarandeerd geweest. De grote hoeveelheid aan plannen die Amaris heeft gemaakt en de daaraan gekoppelde activiteiten zijn ondergebracht in een jaarplan dat in de vorm van programma’s en projecten wordt aangestuurd. Dit biedt mogelijkheden tot structurering en de juiste prioriteitstelling. Bijna over de volle breedte vraagt dit hoe langer hoe meer digitale ondersteuning. Denk aan een goed functionerend elektronisch dossier, beeldzorg, registratie- en analysesystemen voor financiële en personele informatie enzovoorts. Hiervoor is een adequaat functionerende IT-ondersteuningsstructuur nodig. Dit is een complexe factor die vaak ook tijd vraagt om goed in te richten. Amaris heeft een duidelijk beleid opgesteld dat hieraan richting geeft. De toepassing daarvan loopt gestaag, maar vraagt ook nog veel aandacht. 24 Amaris jaarverslag 2020

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication