Informatiebeveiliging is een thema dat ook in 2020 veel aandacht vroeg. Hierbij spelen naast toepassing van de regelgeving ook de vereiste technische voorzieningen en maatregelen en het gedrag van medewerkers mee. Op al deze aspecten is vooruitgang geboekt. Zo is op alle locaties de continuïteit van onze informatievoorziening bij eventuele stroomuitval aan het verbeteren en is het toekennen van digitale bevoegdheden verbeterd. Daarnaast is gewerkt aan de alertheid van onze medewerkers rond de risico’s van digitaal werken (bijvoorbeeld phishing). Aan het einde van het jaar is door oplettendheid van onze medewerkers een ‘lek’ ontdekt in de inrichting van onze managementinformatievoorziening. Dit is ‘gedicht’ voordat er informatie verloren is gegaan of in verkeerde handen is gekomen. In gesprek met onze accountant is geconstateerd dat we nog niet klaar zijn met het thema informatiebeveiliging. Het vraagt continu aandacht, maar we zijn op de goede weg. Het thema is daarom weer expliciet opgenomen in onze plannen voor 2021. Een andere risicofactor is de veiligheid in de zorg. Naast corona heeft dit thema in 2020 veel aandacht heeft gekregen. Het afgelopen jaar bijvoorbeeld bij de invoering van de Wet zorg en dwang (Wzd). Vanuit het oogpunt van zelfbeschikking en eigen regie is het uitgangspunt dat zorg alleen met toestemming van cliënten mag worden verleend. Alleen in uitzonderlijke gevaarsituaties mag daarop ingegrepen worden door onvrijwillige zorg toe te passen. De andere kant van de medaille is dat cliënten daarmee in sommige gevallen ook meer risico lopen op gezondheidsschade, bijvoorbeeld door meer bewegingsvrijheid. De uitdaging is dan om een goede balans te vinden tussen vrijheid en veiligheid. Daarom is veel aandacht besteed aan de invoering van de Wzd. Tot slot zijn er natuurlijk de financiële risico’s die het voortbestaan van een organisatie kunnen bedreigen. Daar wordt nader op ingegaan bij de toelichting op de financiële cijfers. Amaris jaarverslag 2020 25