TOEZICHT IN VERTROUWEN Goed bestuur en goed toezicht worden wel gevat onder de term governance. Governance gaat over de verhouding tussen besturen en toezicht houden. Bij Amaris krijgt dat vorm in het goede gesprek tussen de bestuurder en vijf toezichthouders, verenigd in de raad van toezicht. Begin 2020 zijn vijf kernwaarden vastgelegd die worden gehanteerd in het overleg tussen de bestuurder en de raad van toezicht. Dit zijn: 1. In verbinding 2. Vertrouwen scheppend 3. Verdiepend 4. Respectvol 5. Kritisch In 2020 hebben vijf reguliere overlegvergaderingen plaatsgevonden, als gevolg van corona deels digitaal. Soms is goedkeuring van de raad van toezicht gevraagd en verkregen. Het gaat dan onder andere over onderwerpen op het gebied van financiën en vastgoed. In alle gevallen heeft de raad van toezicht - al dan niet met kritische toevoegingen of aanpassingen - het voorgestelde beleid goedgekeurd. Om een korte indruk te geven van de diversiteit aan onderwerpen die worden besproken noemen we hier de invoering van Wet zorg en dwang, de toekomstige ontwikkeling van locatie Gooizicht, de begroting, de overname van de hulp bij het huishouden in de Gooi & Vechtstreek, het verzuim et cetera. Met elkaar is vastgesteld dat sommige hoofdthema’s de meeste aandacht verdienen, omdat zij kritisch zijn voor het goed functioneren en de toekomstige ontwikkeling van Amaris en de maatschappelijke functie die Amaris heeft in de samenleving. Die thema’s zijn: • • • • • Primair proces Transitie van de organisatie Maatschappelijke ontwikkelingen Financiën Innovatie In alle vergaderingen is bewaakt dat deze vijf thema’s voldoende aan bod komen. Naast het overleg met de raad van bestuur heeft een delegatie van de raad van toezicht ook gesproken met de ondernemingsraad en de centrale cliëntenraad. Hier is informatie naar boven gehaald die een waardevolle aanvulling biedt op het beeld van het functioneren van Amaris dat bij de raad van toezicht bestaat. In september 2020 is een werkbezoek gebracht aan Theodotion. Voor de raad van toezicht is dit altijd een mooie manier om in gesprek te gaan met cliënten en medewerkers over hun ervaringen hetgeen een waardevolle praktische inkleuring geeft van de onderwerpen die worden besproken tussen raad van bestuur en raad van toezicht. De raad van toezicht heeft zijn eigen functioneren onderworpen aan een zelfevaluatie. De rol van de raad van toezicht, aangevuld met individuele rollen, de meerwaarde van commissies en de samenwerking met de raad van bestuur zijn enkele punten die de revue hebben gepasseerd. De conclusies zijn gedeeld met de bestuurder. Op onderdelen zijn verbeterafspraken gemaakt. De raad van toezicht en raad van bestuur hebben geconstateerd dat gespreksthema’s steeds vaker verdiepend aan de orde komen. Er is minder behoefte gebleken aan toetsing op regeltjes, maar meer aan inzicht in toekomstige ontwikkelingen. Daarover worden in openheid en vertrouwen gesprekken met elkaar gevoerd. 26 Amaris jaarverslag 2020