9

SAMEN BOUWEN AAN KWALITEIT Teams en medewerkers krijgen bij Amaris ruimte om te leren en ontwikkelen. De naam van het traject ‘Samen Bouwen = Samen Doen, Eigenaarschap voor Kwaliteit’ geeft de kern weer van deze aanpak. Met het programma ‘Waardigheid en Trots’ is de afgelopen jaren - met ondersteuning van coaches - deze aanpak ontwikkeld en uitgebouwd. Het draagt bij aan de kwaliteit van zorg en welzijn. Wat kwaliteit is, bepaalt primair de cliënt samen met de zorg-/welzijnsmedewerker. Hieraan vooraf gaat een dialoog tussen de cliënt, zijn naasten en de medewerker. De afgelopen jaren is veel bereikt in het traject ‘Samen Bouwen = Samen Doen’. Door het methodisch werken en de campagne ‘Ken je mij’ is er een zichtbare verbeterslag gemaakt in de persoonsgerichte zorg. Dit heeft een positieve invloed op de integratie tussen zorg en welzijn. Dossiers zijn ingericht op basis van wensen en behoeftes van cliënten, cliënten en mantelzorgers hebben meer inspraak in de zorg en ook het werken met de zorgleefplannen is verbeterd. Met deze verbeterslag worden de kernwaarden van Amaris ‘Thuis bij u, thuis bij ons’ vertaald naar de praktijk. Medewerkers leren de cliënt echt kennen en richten de zorg er zo op in dat de cliënten zich zo thuis mogelijk voelen. Cyclus Samen bouwen Door het inzetten van de cyclus ’Samen bouwen aan kwaliteit’ meten teams samen met de manager en met ondersteuning van het team Kwaliteit hoe het team bezig is met leren en verbeteren en of de methodiek van ‘Samen bouwen aan kwaliteit’ wordt toegepast in het team. Op deze manier volgt Amaris de ontwikkelingen en houdt het de vinger aan de pols. Belangrijk onderdeel van de cyclus is het onderzoeksinstrument ‘Kijken en IJken’. ‘Kijken’ in de vorm van intercollegiale observatie en het vastleggen van observatiepunten: positieve punten en punten ter verbetering. Ook met dossieronderzoek wordt gekeken naar de kern van het dossier: leer je de client echt kennen door het lezen van het dossier en wordt er methodisch gewerkt, is er een logische samenstelling en opvolging van het dossier en is de rapportage objectief en respectvol geschreven. ‘IJken’ wordt gedaan door met een afvaardiging van het team de vragenlijst in te vullen in Enalyzer die gebaseerd is op de Kwaliteit Verbetercyclus van Vilans (Kwaliteitskader). Ook voor de doelgroep wijkverpleging/thuiszorg en de revalidatiezorg (GRZ) is een vragenlijst gemaakt op basis van de kwaliteitskaders voor deze specifieke doelgroepen. Door corona is in 2020 helaas minder gemeten dan aanvankelijk was gepland. Het IJken kan juist ook worden gedaan door cliënten, mantelzorgers, vrijwilligers en natuurlijk medewerkers de vragenlijsten te laten invullen, maar het leerrendement staat of valt vervolgens met ’het goede gesprek’ over de uitkomsten. Gezamenlijk worden keuzes gemaakt voor verbeteracties. Hierbij heeft de bordbespreking in het team een centrale plek. Daar worden de teamafspraken vastgelegd. Deze worden gemonitord en toegewezen aan medewerkers die hiermee aan de slag gaan. Het team is de eigenaar van de verbeteracties. Zij kunnen met een korte vragenlijst (Positive Perception Program) gaandeweg het jaar heel specifiek meten en zelf de vragenlijst voorbereiden, samen met een kwaliteitsmedewerker. Er is veel voorwerk gedaan zodat in 2021 de cyclus ‘Samen bouwen aan Kwaliteit’ goed op stoom kan komen. Resultaten worden besproken in teams en in regionaal managementoverleg. Vervolgens nemen directeuren de opbrengst mee in het directiegesprek met de raad van bestuur en als input voor het gesprek met de commissie Kwaliteit & Veiligheid van de raad van toezicht. Amaris jaarverslag 2020 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication