26

MEDEZEGGENSCHAP Centrale Cliëntenraad De cliënten van Amaris oefenen invloed uit op de gang van zaken binnen Amaris via de lokale cliëntenraden en de centrale cliëntenraad (CCR). In dit verslag komen de centrale activiteiten aan bod. Meer en meer wordt zorginhoudelijke inbreng gevraagd van CCR die soms adviesrecht heeft en in andere gevallen instemming moet verlenen. Een belangrijke activiteit was het opzetten van nieuwe lokale raden bij Parkgebouw en De Beer. De cliëntenraden van de Kuijer en Horstwaarde waren eind 2021 in de oprichtingsfase. In de loop van het jaar is de onafhankelijke voorzitter vertrokken en vervangen door een lid van de CCR dat nu is benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de CCR. Doordat nog enkele leden zijn vertrokken zijn er eind 2021 nog vier leden over. Er wordt aan gewerkt om dat weer te verhogen. Het overleg met de raad van bestuur verliep, met uitzondering van één vergadering, digitaal. Bij één vergadering was de voorzitter van de raad van toezicht aanwezig en ook is een gezamenlijk overleg met de ondernemingsraad gehouden. Omdat locatie Gooizicht in Hilversum zich voortaan richt op revalidatie moest voor de verpleeghuisbewoners een andere plek gezocht worden. De CCR heeft kritische kanttekeningen geplaatst bij de communicatie naar de cliënten toe. Uiteindelijk is voor alle cliënten een alternatieve plek gevonden. De CCR is actief betrokken bij de regionale zorgvisie die mede door Amaris tot stand is gekomen. De CCR waardeert de regionale insteek en het zoeken naar gezamenlijke belangen, bijvoorbeeld op het gebied van technologie en arbeidsmarkt. Enkele belangrijke adviezen van de CCR waren: betrek cliënten vroegtijdig bij huisvestingsplannen, blijf kritisch op de toegevoegde van de samenwerking en investeer in het netwerk rondom de zorg. In de CCR is uitleg gegeven over het kwaliteitsbeleid. De CCR heeft na uitvoerige toelichting ingestemd met het kwaliteitsjaarplan 2022, zij zocht aanvankelijk nog naar het verband tussen de externe kwaliteitskaders en het kwaliteitsjaarplan en -verslag van Amaris. De afspraak is gemaakt dat ieder kwartaal over de voortgang van de kwaliteitscyclus wordt gerapporteerd. De keuze van de kwaliteitsindicatoren kon op instemming van de CCR rekenen. De CCR heeft ingestemd met een nieuwe klachtenregeling. Daarin wordt een duidelijker onderscheid gemaakt tussen cliëntvertrouwenspersonen en een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De CCR heeft aandacht gevraagd voor voldoende communicatie naar cliënten. De Wet zorg en dwang, waarover elders in het verslag meer, eist benoeming van een WZD-functionaris. De CCR heeft positief geadviseerd over de benoeming van een specialist oudergeneeskunde. Met de directeur thuiszorg is gesproken over belangrijke ontwikkelingen in de wijkverpleging. Er zal worden onderzocht hoe cliënten van de thuiszorg een rol kunnen spelen in de medezeggenschap. De bestuurder, René Hup, verlaat de organisatie medio 2022. De CCR is betrokken geweest bij het opstellen van een profiel voor de nieuwe bestuurder en zal ook in het vervolg bij de procedure betrokken zijn. De CCR heeft verder instemming verleend aan de volgende onderwerpen: verant26 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication