3

VOORWOORD Het jaar 2021 was het tweede jaar op rij waarin sprake was van een coronapandemie. Hoewel niet minder intensief, wisten we nu veel beter hoe om te gaan met het virus. Het Regieteam Corona was het hele jaar actief om de situatie binnen Amaris op een goede manier te begeleiden: regelmatig updaten van het draaiboek, maatregelen aanpassen aan de actuele situatie, het organiseren van de vaccinatiecampagnes en het testen, enzovoorts. Maar 2021 was bepaald geen jaar van stilstand. Op allerlei gebied is samengewerkt. De kwaliteitscyclus is verder ontwikkeld tot een instrument waar we de toekomst mee in kunnen. Mede in verband met corona was er in de teams extra alertheid op signalen rondom gezondheid en welzijn van cliënten. Door het organiseren van het COVID Capaciteit Center zijn we erin geslaagd om voldoende personeel te kunnen inzetten en is de continuïteit van zorg niet in het geding geweest. Diverse procesverbeteringen zijn op organisatieniveau doorgevoerd: voortzetting van het werken volgens de Wet zorg en dwang, het project start cliëntreis, de nieuwe klachtenprocedure, het afschaffen van de minutenregistratie in de zorg thuis en het implementeren van innovaties. De technische inrichting van de informatievoorziening is gemoderniseerd en de informatiebeveiliging is op een hoger niveau gebracht. In het voorjaar kon de nieuwe locatie Alporti in Hilversum in gebruik worden genomen. De uitdagingen voor de toekomst zijn in 2021 volop aan bod gekomen. Zo is de strategie van de organisatie in een interactief proces verder uitgewerkt en besproken met alle geledingen in de organisatie. Belangrijk onderdeel van die strategie is de samenwerking met ketenpartners in de regio. In de twee regio’s waarin Amaris werkzaam is, de regio Gooi & Vechtstreek/Almere en de regio Utrecht/Eemland, zijn regionale zorgvisies vastgesteld en is een start gemaakt met de implementatie van de visie door middel van programma’s en projecten. Hiermee draagt Amaris actief bij aan de netwerkvorming gericht op een houdbare en kwalitatief goede ouderenzorg in de regio’s. Een belangrijke maatschappelijke opgave waaraan we samenwerken met collegaaanbieders, verzekeraars en andere partners in de regio. Gelukkig waren er ook in 2021 de financiële coronasteunmaatregelen van overheid en verzekeraars. Deze waren zeer noodzakelijk en mede dankzij deze steun kon het jaar 2021 met een goed financieel resultaat worden afgesloten. We hebben het samen gedaan, zowel binnen Amaris als daarbuiten met veel partnerorganisaties. Werken aan de zorg van vandaag en van morgen. Veel dank aan iedereen voor haar of zijn inzet hiervoor in het afgelopen jaar. In het bijzonder dank aan alle medewerkers in de directe zorg, zij hebben in dit tweede coronajaar met liefde hun werk gedaan en volgehouden onder moeilijke omstandigheden. René Hup Bestuurder Amaris Zorggroep Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication