7

SAMEN BOUWEN AAN KWALITEIT Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg bevat de kwaliteitsrichtlijnen voor verpleeghuiszorg (Wlz-zorg). De nadruk ligt op ‘samen’, zowel intern als extern; samen kwaliteitsplannen maken, samen kwaliteitsverslagen bespreken en samen ontwikkelplannen maken, bijvoorbeeld in lerende netwerken. Samen leren kan ook door middel van uitwisselingen, audits en visitaties. Het kwaliteitskader wordt samengevat in acht aandachtsgebieden. Zie onderstaande figuur. Optimale kwaliteit van leven voor de cliënt is het vertrekpunt van goede, persoonsgerichte zorg en ondersteuning. Belangrijk hierbij is de interactie tussen de bewoner, zijn of haar naaste(n) en de zorgprofessional. Persoonsgerichte zorg en ondersteuning krijgt vorm in het contact tussen de zorgprofessional, de naasten en de bewoner. Om goed te kunnen aansluiten bij de cliënt is het van cruciaal belang hem of haar te leren kennen en een relatie op te bouwen. Zorg, ondersteuning en begeleiding bieden aan verpleeghuisbewoners is vooral een kwestie van goed luisteren, kijken en praten met bewoners zelf en hun naasten om zo samen te bepalen wat het beste past in de huidige situatie. Maatwerk dus, iedere keer weer. Invulling kwaliteitskader door Amaris Elk team van Amaris doorloopt minimaal één keer per jaar de volledige kwaliteitscirkel. Het leveren van de best mogelijke zorg en behandeling aan onze cliënten staat in deze cyclus centraal. Zie onderstaande figuur. In de stap ‘IJken’ wordt per team/locatie een meting uitgevoerd met een vragenlijst die alle thema’s van het Kwaliteitskader bevat. Voor deze meting worden cliënten, mantelzorgers, medewerkers en vrijwilligers uitgenodigd, zodat er een goed ijkpunt inzichtelijk is van de kwaliteit van zorg op dat moment. De afronding van deze vragenlijst nodigt cliënten en mantelzorgers uit om de totaalscore in te vullen voor Zorgkaart Nederland, zodat ervaringen transparant worden gedeeld. Bij de thuiszorg wordt de clienttevredenheidsmeting PREM ingezet en de uitkomsten worden geüpload naar het Zorg Instituut. De uitkomsten van de meting ‘IJken’ liggen dicht bij het team en worden in het dialooggesprek besproken met (een afvaardiging van) cliënten, mantelzorgers, lokale cliëntenraad, medewerkers en management. In dit gesprek wordt besproken welke thema’s goed Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication