8

beoordeeld worden en op welke punten nog verbetering mogelijk is. De drie belangrijkste komen terecht in een plan van aanpak van het betreffende team en worden meegenomen naar de bordbespreking. De voortgang wordt gevolgd in de kwartaalrapportage. Invulling thema’s Verpleeghuiskader Hieronder zijn de acht thema’s genoemd uit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Amaris heeft in 2021 op alle terreinen daar invulling aan gegeven. 1. Persoonsgerichte zorg en ondersteuning Dit thema heeft aandacht gekregen op teamniveau. De teams hebben de meting ‘IJken’ doorlopen met gebruik van een vragenlijst die leidt tot continue prioritering van drie verbeterpunten. Daarnaast is in het jaarplan specifieke aandacht voor het traject ‘Waardigheid & Trots op locatie’ in Theodotion en het werken aan zorgconcepten die breed in de organisatie kunnen worden ingezet. Ook is gewerkt aan verbetering van de indicatiestelling en het aanvragen van de juiste indicaties. 2. Wonen en welzijn Alle teams hebben aandacht besteed aan verbetering en vernieuwing van de welzijnsactiviteiten. Op locatie Gooizicht is gestart met een grote transitie. Het wordt omgevormd van verpleeghuis tot een locatie die zich alleen zal richten op geriatrische revalidatiezorg. 3. Veiligheid Veiligheid is een onderwerp dat terugkomt in alle kwaliteitsbesprekingen die worden gehouden. Ook is er aandacht voor het opschalen van innovaties en bijvoorbeeld het project ‘Leefcirkels’. Dit project richt zich op het verminderen van vrijheidsbeperkende maatregelen en vergroting van leefruimte met behoud van veiligheid voor de bewoners. Ook in 2021 ging veel aandacht uit naar het beleid rondom hygiëne en infectiepreventie. Daarbij werd op consultbasis gebruik gemaakt van externe deskundigheid. 4. Leren en verbeteren van kwaliteit Leren en ontwikkelen is de essentie van de cyclus Samen Bouwen aan Kwaliteit die hiervoor uitgebreid is beschreven. De uitkomst daarvan heeft geleid tot diverse verbeteracties op teamniveau, bijvoorbeeld Aandacht voor medicatieveiligheid, Welzijn, Kennis vergroten rond dementie en onvrijwillige zorg (Wzd). Verder kunnen worden genoemd het herontwerpen en slimmer maken van de basisprocessen in de organisatie. Op verschillende locaties is er meer aandacht gekomen voor het bespreken van de MIC-meldingen en het proces daaromheen. De voorbereidingen voor de invoering van een leermanagementsysteem en de invoering voor medewerkers van leer- en ontwikkelpaden zijn gestart. 5. Leiderschap, governance en management In het besturingsmodel van Amaris stond de lokale focus centraal als het gaat om wonen en welzijn. Voor ondersteunende activiteiten kon een beroep worden gedaan op het centrale servicebureau. Bij de voorbereiding van beleid is een belangrijke rol weggelegd voor de medezeggenschap van cliënten, verpleegkundigen en overige medewerkers. Het centrale aandachtsgebied in de ondersteuning was een scherpere sturing op 8 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication