9

financiële resultaten. Ook kan het herontwerp van het functiegebouw worden genoemd. Vrijwel alle functies zijn opnieuw onder de loep genomen. Het aantal functies is sterk verminderd en sluit meer aan bij de flexibiliteit die in de huidige arbeidsmarkt mag worden verwacht. De nieuwe eerste geneeskundigen zijn nu rechtstreeks onder de raad van bestuur gepositioneerd. In het managementteam wordt eens per kwartaal gesproken met de eerste specialist ouderenzorg over de kwaliteit van zorg. 6. Personeelssamenstelling (voldoende en vakbekwaam personeel) De krappe arbeidsmarkt stelt de organisatie voor grote uitdagingen. Door een combinatie van genomen maatregelen wordt met succes gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er wel zijn. Te noemen zijn het opstellen van een strategisch opleidingsplan, een betere ondersteuning bij het terugdringen van verzuim, het organiseren van een regionale flexpool (COVID Capaciteit Center), campagnematig inzetten van arbeidsmarktcommunicatie en een betere sturing op de personele capaciteit van de organisatie. Ondanks het hoge ziekteverzuim is het in het algemeen gelukt om voldoende personele capaciteit in te zetten en de continuïteit van zorg te waarborgen. 7. Gebruik van hulpbronnen Onder punt 6 zijn al meerdere hulpbronnen genoemd waar gebruik van worden gemaakt. In ontwikkeling is de invoering van een nieuw rooster- en planningsysteem dat het voor de medewerkers in de zorg mogelijk maakt om sneller en flexibeler in te spelen op de gewenste personele bezetting. De positie van de centrale servicedesk is versterkt. De voorbereidingen zijn getroffen voor de invoering van een nieuw elektronisch cliëntendossier. 8. Gebruik van informatie Belangrijke informatie kwam uit een beperkt aantal kwaliteitsmetingen (vanwege corona) onder de noemer IJken en de cliëntwaarderingen op Zorgkaart Nederland. Incidenten rondom cliënten en medewerkers zijn centraal gemeld bij de afdeling kwaliteit. Deze zijn geanalyseerd en waar nodig zijn maatregelen getroffen. Ook een drietal meldingen aan de Inspectie Gezondheid en Jeugd gaven aanleiding tot het doorvoeren van verbeteringen. Er kwam één aanvraag tot onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De financiën worden maandelijks gemonitord en weergegeven op een dashboard, zodat direct zichtbaar wordt waar bijgestuurd moet worden. De invulling van de kwaliteitsthema’s wordt extern besproken met partijen als het zorgkantoor, de zorgverzekeraars, collega-zorgaanbieders in een lerend netwerk en met regionale zorgaanbieders Landelijke meting kwaliteitsindicatoren Om de kwaliteit van zorg te meten zijn landelijk toetsingscriteria vastgesteld. Er wordt gemeten bij cliënten binnen de Wet langdurige zorg. De uit te voeren meting gaat over het jaar 2021 en bestaat uit het aanleveren van data over drie verplichte indicatoren en twee keuze-indicatoren. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication