19

2. Wonen en welzijn Alle teams hebben aandacht besteed aan verbetering en vernieuwing van de welzijnsactiviteiten. Locatie Gooizicht is omgevormd van verpleeghuis tot een locatie die zich uitsluitend richt op geriatrische revalidatiezorg. Locatie Theodotion heeft zich ontwikkeld tot een locatie waar alleen Wlz-zorg wordt georganiseerd. 3. Veiligheid Veiligheid is een onderwerp dat terugkomt in alle kwaliteitsbesprekingen die worden gehouden. Ook is er aandacht voor het opschalen van innovaties en bijvoorbeeld het project ‘Leefcirkels’. Dit project richt zich op het verminderen van vrijheidsbeperkende maatregelen en vergroting van leefruimte met behoud van veiligheid voor de bewoners. Ook in 2022 ging veel aandacht uit naar het beleid rondom hygiëne en infectiepreventie. Daarbij werd op consultbasis gebruik gemaakt van externe deskundigheid. 4. Leren en verbeteren van kwaliteit Leren en ontwikkelen is de essentie van de cyclus Samen Bouwen aan Kwaliteit die hiervoor uitgebreid is beschreven. De uitkomst daarvan heeft geleid tot diverse verbeteracties op teamniveau, bijvoorbeeld aandacht voor medicatieveiligheid, welzijn en kennis vergroten rond dementie en onvrijwillige zorg (Wzd). Daarnaast noemen we het herontwerpen en slimmer maken van de basisprocessen in de organisatie. Op verschillende locaties is er meer aandacht gekomen voor het bespreken van de MIC-meldingen en het proces daaromheen. Het leermanagementsysteem is geïmplementeerd en de leer- en ontwikkelpaden voor medewerkers zijn ingevoerd. 5. Leiderschap, governance en management In het besturingsmodel van Amaris staat de lokale focus centraal als het gaat om wonen en welzijn. Voor ondersteunende activiteiten kan een beroep worden gedaan op het centrale servicebureau. Bij de voorbereiding van beleid is een belangrijke rol weggelegd voor de medezeggenschap van cliënten, verpleegkundigen en overige medewerkers. Het centrale aandachtsgebied in de ondersteuning was een scherpere sturing op financiële resultaten. De eerste geneeskundigen hebben geregeld overleg met de raad van bestuur. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies over de kwaliteit van zorg. 6. Personeelssamenstelling (voldoende en vakbekwaam personeel) De krappe arbeidsmarkt stelt de organisatie voor uitdagingen. Door een combinatie van maatregelen wordt met succes gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er wel zijn. Te noemen zijn het opstellen van een strategisch opleidingsplan, een betere ondersteuning bij het terugdringen van verzuim, het organiseren van een regionale flexpool, inzetten van arbeidsmarktcommunicatie en een betere sturing op de personele capaciteit van de organisatie. Ondanks het hoge ziekteverzuim is het in het algemeen gelukt om voldoende personele capaciteit in te zetten en de continuïteit van zorg te waarborgen. 7. Gebruik van hulpbronnen Onder punt 6 zijn al meerdere hulpbronnen genoemd waar gebruik van worden gemaakt. De ontwikkeling en de invoering van het rooster- en planningsysteem InPlanning maakt het voor de medewerkers in de zorg mogelijk om sneller en flexibeler in te spelen op de gewenste personele bezetting. De positie van de centrale servicedesk is versterkt. 8. Gebruik van informatie Belangrijke informatie kwam uit de kwaliteitsmetingen onder de noemer IJken en de clientwaarderingen op Zorgkaart Nederland. Incidenten rondom cliënten en medewerkers zijn centraal gemeld bij de afdeling Kwaliteit. Deze zijn geanalyseerd en waar nodig zijn maatregelen getroffen. Er zijn in 2022 geen meldingen gedaan aan de IGJ en ook geen verzoeken tot nader onderzoek gekomen vanuit de IGJ. De financiën worden maandelijks gemonitord en weergegeven op een dashboard, zodat direct zichtbaar wordt waar bijgestuurd moet worden. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication