20

De invulling van de kwaliteitsthema’s wordt extern besproken met partijen als het zorgkantoor, de zorgverzekeraars, collega-zorgaanbieders in een lerend netwerk en met regionale zorgaanbieders. Landelijke meting kwaliteitsindicatoren Om de kwaliteit van zorg te meten zijn landelijk toetsingscriteria vastgesteld. Er wordt gemeten bij cliënten binnen de Wlz met een VV4 tot en met VV10. De uit te voeren meting gaat over het jaar 2022 en bestaat uit het aanleveren van data over drie verplichte indicatoren en twee keuze indicatoren. Verplichte indicatoren De drie verplichte indicatoren zijn landelijk vastgesteld door het Zorginstituut, dit zijn: • Advanced Care Planning • Bespreken medicatiefouten in het team • Aandacht voor eten en drinken Keuze indicatoren Daarnaast heeft Amaris vanuit de zes keuze-indicatoren gekozen voor: • Decubitus • Casuïstiek bespreking decubitus op de afdeling Indien er op de locatie geen decubitus voorkomt moet er een andere keuze-indicator worden aangeleverd. Mocht dit van toepassing zijn dan worden de keuze-indicatoren medicatiereview en continentie aangeleverd. De centrale cliëntenraad (CCR) en de verpleegkundige adviesraad (VAR) zijn betrokken geweest bij de keuze-indicatoren. De meetperiode over verslagjaar 2022 loopt vanaf januari tot en met februari 2023. De uitkomsten van deze metingen worden teruggekoppeld aan de managers, ter bespreking binnen de teams. Voor de meting over verslagjaar 2021 waren de keuze-indicatoren: decubitus en casuïstiek bespreking decubitus op de afdeling. De uitkomsten laten zien dat er bij 3,6% van de cliënten decubitus voorkwam en dat er casuïstiek bespreking decubitus plaats vond op 60% van de afdelingen. Zorgkaart Nederland Amaris meet op verschillende manieren de tevredenheid van onze cliënten. Via ZorgkaartNederland ontvangt Amaris gedurende het jaar reacties over de locaties en de wijkteams. Cliënten of hun vertegenwoordigers hebben de locaties van Amaris in 2022 gewaardeerd met een 8,5 gemiddeld (73 waarderingen). De cliënten die Zorg Thuis ontvangen gaven de zorg gemiddeld een 9 (85 waarderingen). Op de website van Zorgkaart Nederland kunnen cliënten ook opmerkingen plaatsen. Deze opmerkingen worden gebruikt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Indien er een minder positieve reactie wordt geplaatst, proberen we te achterhalen wie de reactie heeft achtergelaten om het probleem alsnog op te lossen. Waardering gemiddeld 2022 Amaris Zorggroep Amaris thuiszorg 8,5 9,0 2021 8,0 8,6 2020 8,6 8,9 2019 8,2 9,3 2018 8,0 8,7 2017 7,9 8,0 Introductie kwartaalrapportages 2022 Team Kwaliteit heeft in 2022 na elk kwartaal een rapportage gemaakt. Hierin wordt de status en analyse van de cyclus van Samen Bouwen aan Kwaliteit gevolgd. De kwartaalrapportage wordt besproken met eerste geneeskundigen, manager behandelaren, VAR, zorgmanager en raad van bestuur en gedeeld met Amaris MT, CCR en raad van toezicht. 20 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication