25

MEDEZEGGENSCHAP Centrale cliëntenraad De cliënten van Amaris oefenen invloed uit op de gang van zaken binnen Amaris via de lokale cliëntenraden en de centrale cliëntenraad (CCR). In dit verslag komen de centrale activiteiten aan bod. Zowel zorginhoudelijke inbreng als inbreng op organisatieontwikkelingen wordt gevraagd van de CCR, die soms adviesrecht heeft en in andere gevallen instemming moet verlenen. De CCR bestond uit zes leden (drie vacatures) en werd ondersteund door een ambtelijk secretaris. De CCR besprak locatie overstijgende zaken. Onderwerpen die betrekking hebben op de locatie bespraken de lokale cliëntenraden met de manager. Met lokale cliëntenraden werden contacten onderhouden. Voor De Beer is gezocht naar aansluiting bij een andere cliëntenraad. Het is niet gelukt om een cliëntenraad op te richten voor De Kuijer en Gooizicht, wel in Parkgebouw, De Beer en Horstwaarde. De CCR heeft diverse vergaderingen gehouden waarbij o.a. adviesaanvragen werden besproken en sprak met de Raad van Bestuur. Vanwege de vele ontwikkelingen voerde de CCR frequenter overleg. De CCR sprak tweemaal met de OR. Overleg met een afvaardiging van de RvT en het DB van de CCR resulteerde in een positief advies over de profielschets en herbenoeming van een lid en van de voorzitter van de RvT en gesproken is over het voordrachtrecht voor een lid van de RvT. De CCR was betrokken bij de wervingsprocedure en het opstellen van een profiel voor een bestuurder en interim bestuurder. Zij adviseerden positief over de benoeming van Jacqueline van der Loo en Bart Magielse en over de nieuwe topstructuur (bestuursmodel) na medio 2023. De CCR besprak het Financieel Jaarverslag, de Jaarrekening en de Begroting met de concern controller. De CCR ontving maandelijks cijfers per locatie en wil tijdig advies kunnen geven over de begroting. Op verschillende onderwerpen heeft de CCR een instemmingsaanvraag ontvangen. Rondom de managementstructuur en regio-indeling gaven zij het advies mee om zorgmanagers te ondersteunen in de verandering en te zorgen voor een evenwichtige span of control. Daarnaast bespraken zij onderwerpen als jaarplan en kwaliteitsjaarplan 2022. Ook de CCR richt zich op de regio. Halfjaarlijks spreken zij met de CCR-en van Inovum, HilverZorg, Vivium en Beweging 3.0 om best practices uit te wisselen. Het jaar 2022 waren functies en werving veelal onderwerp van gesprek. Zo is de CCR betrokken geweest bij de sollicitatieprocedure voor een nieuwe Directeur Bedrijfsvoering, het introduceren van de functie coördinerend verpleegkundige en bij positionering van de functie zorgdirecteur. Op het gebied van zorg werden de ontwikkelingen van de wijkzorg, VPT, het nieuwe zorgmodel en kwartaalrapportages besproken. Thema’s waarbij cliëntmedezeggenschap werd ingezet zijn onder andere: rookbeleid, cliëntvertrouwenspersoon Zorgstem, informeren rondom opnamestop indicatie ZP4, beleid afscheidsbezoek en ontwikkelingen nieuw- en verbouw Zuiderheide en Theodotion. Ondernemingsraad De OR heeft na het afscheid van de bestuurder in juni, positief advies gegeven op de benoeming van de nieuwe bestuurder en de aanstelling van een interim bestuurder die voor de periode van een jaar samen met haar een collegiaal bestuur vormde. De OR telt zes leden. De bestuurders bespraken maandelijks met de OR diverse voorgenomen besluiten die betrekking hebben op of gevolgen hebben voor het personeel. Daarnaast waren zes onderdeelcommissie actief die overleg voerden met de directeur. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication