19

OPLEIDEN De ervaringen van Geriatrie als leer- en innovatieafdeling Een deel van de verpleegafdeling Geriatrie is sinds enkele maanden een leer- en innovatieafdeling (LIA). Daardoor werken er nu veel meer collega’s in opleiding. De eerste ervaringen zijn positief. We kijken terug en vooruit met meewerkend teamleidinggevende Dennis Dieleman en praktijkopleiders Patricia Joosen en Stephanie van Lit. Hoe hebben zij de voorbereidingen en de start ervaren? En hoe bevalt het nu? ‘We hebben meer gelegenheid om collega’s in opleiding goed te begeleiden en leren zelf ook nog iedere dag bij.’ Voldoende tijd nemen Het idee om een LIA te worden leefde al langer. Maar hoe pak je zoiets aan? ‘We hebben samen met de Amphia Academie een concreet plan gemaakt voor onze afdeling. Daarbij hebben we meteen besloten om er voldoende tijd voor te nemen, zodat we ons goed konden voorbereiden. We hebben uitgebreid met ons team gesproken; zij zijn de belangrijkste mensen die achter het idee moeten staan. Samen hebben we besproken wat een LIA inhoudt en welke zorgen er leefden. Wij hebben daarbij vooral uitgelegd hoe een LIA werkt, waarbij we verkeerde ideeën meteen konden weerleggen.’ Een positieve spanning creëren ‘Een LIA betekent bijvoorbeeld niet dat je als verpleegkundige alles aan je collega’s in opleiding moet overlaten en niets meer zelf mag doen. Daar maakten collega’s zich zorgen over, omdat ze hun werk veel te leuk vinden om het helemaal uit handen te geven. Door te vertellen wat een LIA wél is en hoe het wél werkt, creëerden we een positieve spanning om op de nieuwe manier te gaan werken. De Amphia Academie heeft ons daarbij begeleid.’ Klein beginnen en iedereen erin meenemen ‘We hebben er bewust voor gekozen om de LIA niet te groot te maken. We zijn gestart met negen bedden in de dagdienst en twaalf bedden in de avonddienst. De rest van de afdeling blijft een reguliere verpleegafdeling. Daarmee is de overgang al groot genoeg. We gaan nu bijvoorbeeld van zes à zeven collega’s in opleiding per schooljaar naar twintig. Met onze aanpak houden we het voor iedereen behapbaar. We hebben ook de geriaters, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, activiteitentherapeuten en artsen in opleiding meegenomen in onze plannen. Zij krijgen immers ook te maken met verpleegkundigen in opleiding die bijvoorbeeld moeten leren welke informatie over een patiënt belangrijk is om te melden aan de arts die de visites loopt.’ Kijken bij andere LIA’s ‘Een aantal afdelingen, zoals Interne Geneeskunde, Neurologie, SEH en Oncologische Chirurgie gingen ons voor met een LIA. Wij hebben daar een aantal keren mee gekeken en met mensen gesproken om van dichtbij te ervaren hoe dat gaat. Daardoor hebben we een goed beeld gekregen van hoe een LIA werkt en ideeën opgedaan voor onze eigen aanpak. We hebben zo het beste van beide kunnen combineren, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een map voor studenten. Een belangrijke les is dat er geen blauwdruk is voor een LIA. Iedere afdeling is anders en kiest een aanpak die daar het beste werkt.’ Stephanie van Lit, Patricia Joosen en Dennis Dieleman 24 Ambitie

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication