12

De kleuters zijn naar leeftijd en ontwikkeling ingedeeld. De leerlingen beginnen in groep 1. Leerlingen die na 1 oktober instromen blijven in het volgende schooljaar ook in groep 1. Voor leerlingen die tussen 1 oktober en 1 december instromen wordt individueel, aan de hand van hun ontwikkeling, bepaald of deze leerlingen naar groep 2 kunnen of nog een jaar in groep 1 blijven. Kinderen die zich niet naar verwachting ontwikkelen, krijgen hulp. De ouders worden hier altijd bij betrokken. De hulp wordt in de groep door de eigen leerkracht georganiseerd. Soms wordt de hulp door een andere leerkracht of onderwijsassistent gegeven. De ouders kan ook gevraagd worden thuis of op school extra met hun kind te oefenen. In het afgelopen schooljaar is de overstap gemaakt naar de digitale methode Snappet. Uit onderzoek blijkt, dat hiermee betere resultaten behaald worden dan met traditionele methodes. In het schooljaar 2019-2020 zal het werken met Snappet verder geïmplementeerd worden. Het zaakvakonderwijs en een deel van het toegepaste taalonderwijs is in thema’s verwerkt. De leerlingen werken dan aan thema’s als bijvoorbeeld ‘Ziek zijn’, ‘Kunst’, of ‘De Romeinen’. De inhoud van de thema’s is zo samengesteld dat ruim aan alle door de overheid geformuleerde kerndoelen wordt voldaan. Door in thema’s te werken krijgen de onderwerpen meer betekenis voor de leerlingen, waardoor zij er meer over leren. Tijdens het werken aan deze thema’s wordt niet alleen kennis vergaard, er wordt tegelijkertijd gewerkt aan vaardigheden als goed samenwerken, onderzoeksvragen formuleren, onderzoeken, werkstukken maken, presenteren, computervaardigheden. enz. In groep 7 wordt het verkeersexamen afgenomen. Dit examen bestaat uit twee delen: het theoretische examen en het praktische examen (fietsexamen). In alle groepen wordt aandacht besteed aan creatieve vorming. Creatieve vorming brengt evenwicht in het lesprogramma, het bevordert de creativiteit en de motorische vaardigheden en draagt bij aan de algemene ontwikkeling van de leerlingen. De school werkt samen met externe deskundigen op dit gebied: het Koorenhuis, het Residentie Orkest, het Kinderatelier, Cultuurschakel en een aantal zelfstandige kunstenaars op het gebied van dans, muziek, beeldende kunst en drama. Het bewegingsonderwijs is erop gericht de leerlingen een gezonde levensstijl aan te leren. Niet alleen door sport en spel, maar ook door aandacht voor gezonde voeding en lichaamsgewicht. De kinderen van de groepen 1 en 2 krijgen dagelijks bewegingsonderwijs van hun eigen leerkracht buiten of in het speellokaal. Groep 2 leerlingen krijgen 1 keer per week les van de vakleerkracht. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 en de anderstalige groepen krijgen 2 maal per week les van een vakleerkracht. Bij ernstigere motorische problemen wordt aan de ouders gevraagd naar de kinderfysio te gaan. De leerlingen van groep 5 en 6 krijgen schoolzwemmen. Kinderen uit groep 7 die nog geen diploma hebben krijgen de kans dit te halen.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication