14

MIJN VERHAAL Bang en alleen Maaike lijdt aan epilepsie en krijgt een aanval op school. Haar medeleerlingen vinden het eng en helpen haar niet, maar sluiten haar buiten. Ook docenten weigeren mee te denken over wat te doen als het weer gebeurt. Bijvoorbeeld een ruimte beschikbaar stellen als ze een aanval voelt aankomen. Maaike voelt zich angstig en in de steek gelaten. Bij ons vindt ze een luisterend oor en krijgt ze concreet advies waarmee zij een moeilijk gesprek op school voert. En met resultaat: met onze steun en advies durft Maaike weer naar school te gaan. Ze geeft aan dat ze echt wanhopig was en dankzij ons toch de kracht vond om door te gaan. Betalingsverschil Amina is een Marokkaanse hoofddoekdragende moslima. Ze gaat de stad in en wil bij de parkeergarage naar het toilet. Helaas lukt dat niet, want ze mag niet contant betalen. De week erna mag een witte man wel contant betalen bij dezelfde toiletdame. Zij zegt dat Amina dat niet mag omdat er ooit niet is betaald door Turkse mensen. Amina denkt dat haar herkomst en religie de oorzaak zijn en belt ons. Wij starten een wederhoorprocedure met de werkgever van de toiletmedewerker. In een gesprek wordt het gevoel van Amina bevestigd. Deze erkenning is belangrijker dan de excuses die volgen. Amina is tevreden met de afhandeling. Burenruzie Voormalig vluchtelingen Ivan en Penka wonen al meer dan 30 jaar in Nederland. Helaas belanden ze in een jarenlange strijd met hun buren. Over en weer zijn er problemen. Discriminatie lijkt de oorspronkelijke oorzaak te zijn: hun buren zien ‘die vieze Bulgaren’ liever vertrekken ‘naar waar ze thuishoren’. Pesterijen, treiterijen, scheldpartijen, maar

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication