26

“Ik wil domme en onbetamelijke vragen kunnen stellen.” Hoewel hedendaagse muziek nog altijd het imago heeft ontoegankelijk te zijn, horen we allemaal meer nieuwe muziek dan we denken: de scores van films en tv-series zitten er immers vol mee. ‘Er hangt een sprakeloosheid rond de hedendaagse muziek, en daar willen we spraak van maken,’ zegt Goedkoop. Schatkamer gaat niet over voorkennis en analyse, maar over nieuwsgierigheid en ontdekking. ‘Alles wat normaal niet kan, moet mogelijk zijn,’ luidt Goedkoops adagium. Dus ook: alleen een gedeelte van een stuk spelen, de uitvoering stilleggen om iets te verhelderen, vragen stellen vanuit de zaal. ‘Misschien zit het publiek wel rondom het ensemble, voor een intiemere sfeer. Schatkamer is een poging de drempel te verlagen – we grijpen elke mogelijke ingang aan.’ Goedkoop deed al eens een project met oudemuziekgezelschap Camerata Trajectina en dat beviel hem erg goed. Sterker nog: ‘er is niks leuker dan met muziek op een podium staan,’ wat Goedkoop betreft. Hij vroeg dan ook meteen of hij de hele Schatkamer-serie mocht presenteren, zodat hij een band kan opbouwen met het ensemble en het format kan groeien. ‘Anders ben je een soort invalkracht,’ zegt Goedkoop. ‘En zo steek ik er zelf ook nog wat van op.’ Goedkoop noemt zichzelf geen kenner: ‘ik vind heel veel interessant en ik weet heel weinig.’ Juist met die onbevangen, nieuwsgierige houding wil

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication