20

JONATHAN REUS OM HET MAAR EENS ZO TE ZEGGEN" IS COMPONIST EN EEN VAN DE MUZIKANTEN DIE DEELNEMEN AAN BRAVE NEW WORLD 2.0 – HOEWEL HET NIET METEEN VOOR DE HAND LIGT OM REUS EEN MUZIKANT IN DE TRADITIONELE ZIN VAN HET WOORD TE NOEMEN. ZIJN INSTALLATIES VERKENNEN NIEUWE MANIEREN VAN MUZIEK MAKEN VANUIT INTERDISCIPLINAIRE EN OP ONDERZOEK GEBASEERDE VORMEN. NIEUWE TECHNOLOGIE, CODERING, OUDE EN NIEUWE MEDIA EN PERFORMANCE ZIJN ALLEMAAL ONDERDEEL VAN ZIJN PRAKTIJK. 'Toen ik gevraagd werd om deel te nemen, dacht ik dat het een interessante kans zou zijn, maar wel een uitdaging. Ik werk normaal gesproken in een ander discours en in andere groepen. Ik ga een hoop nieuwe dingen leren door in zo’n groot ensemble te werken. Fedor Teunisse, de artistiek directeur van Asko|Schönberg en van Slagwerk Den Haag, vroeg me om aan het project mee te doen. Ik heb met hem gepraat over het theatrale van mijn werk en ik denk dat dit iets is wat hij me wil helpen ontwikkelen. Het is interessant, omdat ik mijn werk meer zie als performance art dan als muziektheater, in zoverre dat het opvoeren van een concept belangrijker is dan het maken van een muziekstuk.' 'Ik denk veel na over theatraliteit, maar voor mij is dat meer een podium scheppen om iets te laten gebeuren. Daarbinnen is altijd een element van improvisatie, van serendipiteit. Het is mijn voorkeur dat de uitkomst nooit helemaal hetzelfde is en ik hoop dat hiervoor ruimte is in het stuk. Dat het ensemble een improviserende eenheid wordt en in staat is om responsief en intuïtief samen te spelen. Formeel gezien hoop ik om dit onverwachte in de structuur van het stuk te integreren door met het idee van verzamelen en opnemen te werken. Door alles op te nemen en te verzamelen, zowel digitaal als op analoge tape. Vervolgens kunnen we dat remixen en terugspelen in het stuk en zo als het ware te bouwen aan toekomstige hercombinaties van het materiaal. Eerdere uitvoeringen van het stuk vinden zo hun weg naar latere versies, zodat geen enkele uitvoering muzikaal hetzelfde is.' ‘De andere spelers zijn meer een soort Americana-groep. Zeker weten dat er een banjo bij zal zijn, een van mijn favoriete instrumenten toen ik meer traditionele muziek speelde in de VS. Waarschijnlijk komen er ook een pedal steel guitar en een stel wasborden, en fiddle viool, stampen en klappen zullen ook een rol spelen. Maar meer dan dat, zal de muziek voortkomen uit een selectie van archiefopnamen van folkmuziek. Een groot deel van de muziek zal een herbewerking en heropname zijn, om zo een nieuwe stem voor deze opnamen te vinden. Americana is een genre op zich geworden. Het is misschien beter om onze rol te zien als het continueren van die folktraditie.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication