31

ruimtes van Tansy Davies Tansy Davies is een componist die telkens grenzen overschrijdt. Van het ene genre naar het andere bewegen en weer terug is slechts deel van die mentaliteit: bijna altijd functioneert haar muziek als een communicatiemiddel tussen verschillende werelden en verschillende manieren van zijn. Als onderdeel van haar residentie in Het Concertgebouw in 2018/2019, gaat ze een nieuw stuk schrijven voor Asko|Schönberg. Om recht te doen aan de transcendentale aard van haar muziek, vroegen we haar om te reageren op tegengestelde of juist complementaire begrippenparen en op zoek te gaan naar de ruimte tussen de twee. Op beide heb ik geïmproviseerd. De hoorn was mijn hoofdinstrument. Daarbij draait het allemaal om de mond en om ademhaling, terwijl het bij de gitaar om het hele lichaam gaat, de heupen en de ledematen. Gitaar heb ik nooit gestudeerd, dat heb ik gewoon opgepikt. Ik denk erover om me op de gitaar te concentreren in mijn nieuwe stuk voor Asko|Schönberg. In dit stuk wil ik het Nederlands-Indonesische deel van mijn familiegeschiedenis onderzoeken. Mijn gedachten gaan patronen en lauit dat deel van bijvoorbeeld gaik zie duidelijke met hoe ik over Contrapunt is Contrapunt is veel meer mijn ding dan harmonie denk. ook richting de gen in de muziek de wereld, zoals melanmuziek, overeenkomsten muziek veel meer mijn ding dan harmonie. De hoorn is harmonie voor mij, de gitaar veel meer contrapunt. Mijn plan is om een hele coole gitaar te kopen die ik gezien heb in een winkel hier om de hoek en op die gitaar te componeren als een soort autobiografische reis. De patronen uit dat deel van de wereld in het rijk van de gecomponeerde muziek, dat voor mij het rijk van de hoorn is. Mijn familie hier in Nederland heeft me geholpen om mijn verleden te onderzoeken en we zijn duidelijk van gemengde afkomst, dus dat maakt het voor mij persoonlijk belangrijk om verschillende perspectieven op dat koloniale verleden te incorporeren. Ik ben geen expert, maar ik ben gefascineerd door tarotkaarten. Ik ben geïnteresseerd in systemen die erop gericht zijn om het ontastbare te onderzoeken. Ik denk dat muziek precies dat is: een soort wetenschap, maar toch ook niet. Het is een van de meest spirituele kunstvormen, maar tegelijkertijd ook erg technisch. Ik denk aan de Magiër, een van de Grote Arcana-kaarten uit het tarotspel. Zijn tafel ligt vol instrumenten en hij wijst met een hand omhoog en met de andere naar de aarde. Hij is heel duidelijk een geleider tussen werelden. hoorn die wereld deze wereld gitaar

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication