36

zij die niet van jazz houden. Componisten die wel die ruige randen toelaten zoals hij, ja die houden ook van jazz, dat kan niet anders.' 'Het heeft misschien iets idealistisch wat ik doe met die beelden, maar ik vind het niet alleen zinnig, maar zelfs noodzakelijk om te doen. De invloed die muziek en beeld op elkaar hebben is erg groot, maar het probleem is dat het effect ervan zo enorm kan verschillen. Elke filmmaker weet; als je er een goed muziekje onder plakt dan wordt je film meteen twee keer beter. Een ander muziekje verandert die beleving. Een goeie filmmuziekcomponist kan er erg veel mee teweeg brengen. Er is echter ook een omgekeerd effect. Beelden kunnen ook speciaal bij muziek worden gemaakt. Ik laat de videoclip even buiten beschouwing, maar als er een verhalende film bij orkestmuziek wordt gemaakt kunnen we onze conditioneringen niet ineens opzij zetten. We horen filmmuziek. Zelfs een grootse uitvoering van zeer autonome muziek wordt gereduceerd tot filmmuziek. Dat effect treedt niet op als beelden zo zijn ontworpen dat ze zich bewust tonen van de muziek. Als ze de muziek continu reflecteren kan er die haast hypnotische magie ontstaan. Dan is de som meer dan de delen geworden. Ik weet langzamerhand wel een beetje hoe ik dat voor elkaar kan krijgen, maar ik weet nog lang niet genoeg.' #15 Ter ere 25/5 ZA 13•00 ANDRIESSEN FESTIVAL Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ MARY FINSTERER Nieuw werk, wereldpremière muziekgebouw.nl 020 7882010 Louis Andriessen is dé toonaangevende Nederlandse componist van de afgelopen 50 jaar. Een aantal collega-componisten eert hem in dit con

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication