17

Best practices Al snel bleek dat ze die expert gewoon in huis hadden. Dat wil zeggen: Bea van de Heuvel, ambulant dienstverlener bij Auris, ondersteunde binnen De Vlashof al kinderen met TOS. Zij ontwikkelde een maatwerktraject waarin een theoretisch kader werd gecombineerd met oefeningen. Allereerst gingen docenten zélf aan de studie. Carolien: ‘Om lesstof zo effectief mogelijk over te brengen, is kennis over didactische methoden onmisbaar. Onze docenten leerden in het maatwerktraject onder andere te werken met de 4-Takt methodiek in relatie tot taalontwikkelingsproblematiek. Tot onze verrassing sloot dit naadloos aan op de onderwijsmethode die we in De Vlashof hanteren: EDI, de Expliciete Directe Instructie. Daarnaast gingen we heel veel oefenen.’ Ook konden docenten tijdens de studieochtenden hun best practices presenteren, die bij De Vlashof ‘parels’ worden genoemd. “ Om lesstof zo effectief mogelijk over te brengen, is kennis over didactische methoden onmisbaar. Carolien Deliën, groepsleerkracht/taalcoördinator AURIS.nl/cursus | 17 Schot in de roos Die combinatie was een schot in de roos, vertelt Carolien: ‘Het gaf de juiste focus: docenten zagen het belang van deze manier van werken en kregen echt het gevoel: we gaan er samen voor.’ Bea van den Heuvel van Auris is trots als ze ziet wat De Vlashof bereikt heeft: ‘In het begin zag ik dat het voor docenten ingewikkeld was om de vertaalslag van de theorie naar de praktijk te maken. Logisch: voor elke docent is het vanzelfsprekend lastig om opeens op een andere manier les te gaan geven. Na een tijdje zag ik een verschuiving ontstaan: docenten maakten zich de verdiepingsslag steeds meer eigen. Er kwam een kantelpunt waarbij docenten enthousiast en vol zelfvertrouwen hun eigen rol pakten. Als ambulant dienstverlener van Auris vind ik het prachtig dat ik zo’n grote kwaliteitsslag van dichtbij heb mogen ondersteunen.’ “

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication