25

REKENEN OP TAAL VERdiepingsMODULES TOS TOS EN INTERACTIE BIJ TOS Leer in deze module wat de invloed van TOS is op het leren rekenen van een leerling. Leer hoe je rekenlessen moet screenen op rekenvaktaal en hoe je met speciale methodes de leerling kunt helpen bij het rekenen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > Kun je de leerling met TOS tijdens rekenlessen ondersteunen met een passend en eenduidig taalaanbod. > Herken je de verschillende soorten taal (dagelijkse taal, schooltaal en rekenvaktaal) die in een rekenles voorkomen. > Maak je het rekendoel van elke les visueel en kun je de behandelde rekentaal visualiseren als geheugensteun voor de leerling. > Besteed je expliciet aandacht aan rekenvaktaal met behulp van de viertakt van Verhallen. > Pas je de principes van scaffolding toe in de dagelijkse rekenlessen, gekoppeld aan de rekentaalkaart en de handelingsniveaus van Galperin. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht. VOOR Leraren, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitvoering slotopdracht). INVESTERING € 125,AURIS.nl/cursus | 25 Laat je leerling actiever meedenken en meepraten in de klas en zorg voor meer interactie. Aan de hand van ‘De gespreksboom’ leer je op maat vragen stellen en passend reageren op wat je leerling zegt. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > Heb je kennis van de mogelijke gevolgen die TOS heeft voor de reacties van je leerling. > Kun je deze reacties duiden aan de hand van het schema ‘Invloed van TOS op interactie’. > Leer je op maat vragen stellen en passend reageren met behulp van ‘De gespreksboom’ bij een leerling met TOS. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde iteratuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht. VOOR Leraren, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan: 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht). INVESTERING € 125,INNERLIJKE TAAL, GEDRAG VER'TAAL'D Heb je een leerling met TOS die ongewenst gedrag laat zien? En wil je zekerder zijn in de omgang met deze leerling? In deze module krijg je handvatten om interventies in te kunnen zetten die het luisteren en vertellen stimuleren, en interventies gericht op samen spelen en samenwerken en het houden aan afspraken. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > Kun je gedragskenmerken koppelen aan TOS met behulp van het schema spraak-taalaspecten. > Ken je de rol die innerlijke taal hierin kan spelen. > Zet je een passende aanpak in om de innerlijke taal van de leerling te versterken. > Weet je wanneer je hulpbronnen kunt inzetten. > Kan je leerling hierdoor zijn eigen gedrag beter leren reguleren en aansturen en wordt zijn communicatieve redzaamheid vergroot. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht. VOOR Leraren, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht). INVESTERING € 125,

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication