29

Anders leren kijken Onlangs volgden de twee onderwijsassistenten, werkzaam bij Basisschool De Bron in Lunteren, de module TOS en sensorische informatieverwerking. Daarin leerden Joalien en Dieke veel over de werking van de zintuigen, prikkelverwerking en het belang van alertheid om te kunnen leren. ‘Het leuke van deze cursus is dat je niet alleen anders naar de leerling met TOS kijkt, maar ook je eigen gedrag onder de loep neemt’, vertelt Joalien. Haar collega Dieke bevestigt dat: ‘Ik ben van nature iemand die overal spullen laat slingeren. Op mijn werk ben ik redelijk netjes, maar mijn eigen bureau kon wel eens rommelig zijn. “Wat een bende op dat bureau!” zei een leerling een keer tegen me. Ik besefte: oef, dit is voor dit kind niet goed. Alle spulletjes zorgden voor overprikkeling. Vanaf dat moment zorg ik ervoor dat niet alleen de tafels in de klas leeg zijn, maar ook mijn eigen bureau.’ Leven lang leren Beiden vinden het prettig dat de modules praktisch zijn ingericht. De stof en oefeningen sluiten goed aan bij de praktijk, vinden ze. De voorbeelden zijn heel herkenbaar, hebben ze gemerkt, waardoor ze er gelijk mee aan de slag kunnen. Daarom volgen ze alle TOS-modules. Joalien: ‘Wij geloven er allebei in dat het belangrijk is om je leven lang te blijven leren.’ Dieke: ‘Ik doe ook nog de PABO naast mijn werk. Dat is pittig. Na de 18e module is het wel even klaar.’ Ze schiet in de lach: ‘Hoewel, we gaan nog wel een cursus over autisme volgen.’ “ We willen alle 18 modules TOS gaan doen. Daarvan hebben we er nu 13 gehad. Ambitieus? We hebben er gewoon plezier in. Dieke Verkuijl, deelnemer module TOS en sensorische informatieverwerking AURIS.nl/cursus | 29 “

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication