34

VOOR logopedis ten TOS EN MEERTALIGHEID Tijdens deze studiedag leer je wanneer er sprake is van TOS bij meertalige kinderen, hoe je dit kunt signaleren en hoe je handelingsgerichte diagnostiek vorm kunt geven tijdens je behandeling. Daarbij leer je hoe je kunt samenwerken met de mensen uit de omgeving van deze kinderen. RESULTAAT Na deze deze studiedag kun je: > Het theoretisch kader over TOS en meertaligheid toepassen in de praktijk. > TOS bij meertalige kinderen signaleren en handelingsgerichte diagnostiek vormgeven. > De thuistaal en de cultuur bij de behandeling betrekken en zie je het belang van meertalige logopedie. > Tijdens de behandeling samenwerken met ouders en de directe omgeving van het meertalige kind met (het vermoeden van) TOS. > Materialen, sites en methodieken inzetten bij je begeleiding bij meertalige logopedie. > Samenwerken met het Audiologisch Centrum (AC) en weet je hoe het AC diagnostiek bij meertalige kinderen uitvoert en wanneer je kinderen doorverwijst voor nader onderzoek. VOOR Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 9,5 uur. Waarvan 6,5 contacturen + 3 uur zelfstudie vooraf. Accreditatiepunten KP: 6. INVESTERING € 375,34 | het cursusaanbod van AURIS HOE BETREK JE OUDERS BIJ DE LOGOPEDISCHE BEHANDELING? Als logopedist wil je graag ouders van een kind met TOS betrekken bij de logopedische behandeling. In deze module leer je hoe je dit op een goede, onderbouwde en effectieve manier kunt doen en is er ruimte om in te spelen op casussen uit je eigen praktijk. RESULTAAT Na deze studiedag weet je: > Hoe je ouders motiveert en activeert om co-therapeut te zijn. > Hoe je rekening houdt met de verschillende leerstijlen van ouders. > Welke kennis over taalmodaliteiten ouders nodig hebben om inzicht te krijgen in de taalproblemen van hun kind. > Hoe je ouders begeleidt bij de transfer van de logopediekamer naar de thuissituatie. > Hoe je ouders ondersteunt bij het helpen van hun kind bij de beperkte communicatieve redzaamheid. > Hoe je ouders ondersteunt in het omgaan met reacties vanuit de omgeving. VOOR Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 9 uur. Waarvan 6,5 contacturen + 2,5 uur zelfstudie vooraf. Accreditatiepunten KP: 9. INVESTERING € 375,METATAAL Hoe stimuleer je complexe zinsbouw bij kinderen? Verdiep en vernieuw je grammaticale kennis over complexe zinsbouw bij kinderen met TOS. MetaTaal is een therapieprogramma dat bestaat uit uitgewerkte behandelsessies met materiaal en testjes om vorderingen te kunnen meten. MetaTaal maakt gebruik van legoblokjes als visuele en tactiele/kinesthetische ondersteuning. De kinderen leren letterlijk zinnen bouwen met het materiaal. Het pakket behandelt de meest voorkomende onderschikkende zinnen: als/dan-constructies, omdat-zinnen en relatieve bijzinnen. RESULTAAT Na deze studiedag: > Is je kennis over grammaticale zinsbouw en je verdiepte grammaticale kennis opgefrist en verdiept. > Ben je op de hoogte van bestaande metalinguïstische interventies. > Kun je het programma MetaTaal effectief inzetten. EXTRA INFORMATIE Je krijgt het uitgewerkte MetaTaalpakket mee met alle materialen die je nodig hebt om ermee aan de slag te kunnen gaan. VOOR Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 9,5 uur. Waarvan 6,5 contacturen + 3 uur zelfstudie na afloop Accreditatiepunten KP: 9,5. INVESTERING € 455,

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication