37

van professionals, weet Nicolette Verschuure. ‘Ik maakte zelf al gebruik van voorwerpen en beeldmateriaal. Toch werd ik steeds nieuwsgieriger naar de studiedag MetaTaal. Van andere logopedisten hoorde ik dat ze er goede resultaten mee boekten. Daar kun je écht wat mee, vertelden ze me.’ Elke woordsoort krijgt een kleur Kwamen de verwachtingen uit? De Zeeuwse logopedist aarzelt geen moment: ‘Jazeker! Het was zo’n fijne dag! Het programma begon met het opfrissen en verdiepen van je eigen kennis van de grammatica. Ik vond het heel nuttig om daar samen met de groep in te duiken. Dat zorgde voor een goede basis om daarna heel praktisch met complexe zinsbouw aan de slag te kunnen gaan.’ En dat deden ze dan ook, vertelt ze. Het was oefenen, oefenen en nog eens oefenen geblazen. Het MetaTaal-pakket bevat gekleurde legoblokjes waarbij iedere woordsoort – een lidwoord, een zelfstandig naamwoord, enzovoort – een eigen kleur heeft. ‘Dit is echt fantastisch’, zegt Verschuure. ‘In mijn praktijk kan ik kinderen met een TOS nu nog beter begeleiden. Spelenderwijs en met visuele steun van de blokjes leren ze de woorden op de goede plaats te zetten.’ Direct aan de slag Professionals die deelnemen aan de studiedag MetaTaal krijgen het uitgewerkte pakket met alle materialen aan het einde van de dag mee. Dat betekent dat ze direct met de methode aan de slag kunnen, of dat nu in de logopediepraktijk is of op school. Verschuure wijst erop dat MetaTaal vooral geschikt is voor logopedisten die kinderen met TOS van 10 jaar en ouder ondersteunen. ‘Dat is de leeftijd waarop kinderen met ingewikkelde taalconstructies te maken krijgen en enkelvoudige zinnen met elkaar gaan verbinden. Kinderen met TOS, maar ook anderstalige kinderen, vinden het lastig om woorden op de juiste plek te zetten in een zin. Met MetaTaal kun je dat visueel maken en dat is erg fijn.’ AURIS.nl/cursus | 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication