51

‘Dan ga je bijvoorbeeld woorden raden, omdat je probeert te helpen’, vertelt Sanne. Dat kan averechts werken, weet ze nu. ‘Als het woord dat je voor hem invult niet klopt, zorgt dat juist voor extra frustratie bij een kind met een TOS.’ Vaardigheden met effect De cursus Praten doe je met z’n tweeën bracht daar verandering in. ‘Ik heb geleerd hoe ik Jayce veel beter kan verstaan. Bijvoorbeeld door klanken te herhalen, ook al weet je nog niet precies welk woord je kind probeert te zeggen. Oogcontact maken op dezelfde hoogte als je kind: dat is nog zoiets belangrijks, net als je woorden ondersteunen met handgebaren.’ Ook ontdekte ze dat de regie nemen als ouder niet altijd tot betere sociale interactie leidt. ‘Soms ga je te snel voor je kind’, zegt Sanne. ‘Ik weet nu dat mijn kind de leiding mag nemen in de communicatie.’ Gas terugnemen, luisteren, kijken, vragen stellen op een manier die kinderen aanmoedigt: het zijn vaardigheden die een groot verschil maken. ‘En dan merk je opeens dat je er wél uit komt.’ Begeleiding thuis Naast de groepsbijeenkomsten kreeg het gezin persoonlijke begeleiding. ‘Dan ging ik bijvoorbeeld met Jayce spelen. Vervolgens bespraken we de video-opnames die van die oefensituaties werden gemaakt. Heel leerzaam: je bekijkt je eigen gedrag opeens met een andere blik!’ Nog steeds kijkt Sanne met plezier terug op de cursus. ‘Van tevoren had ik niet verwacht dat de training zó goed zou helpen. Ik heb supergoede handvatten gekregen om te communiceren met Jayce. Hij raakt niet meer gefrustreerd.’ Lachend: ‘En o ja, het stellen van de vraag “wat zeg je?” heb ik helemaal afgeleerd!’ AURIS.nl/cursus | 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication