Hoe is de samenwerking tussen Onderzoek en de praktijk? ‘De praktijkprofessionals die in de ontwikkelgroep van een cursus zitten, zijn in de lead bij het vernieuwen of ontwikkelen van een cursus. De onderzoeker die bij de ontwikkelgroep aansluit, bekijkt de inhoud van de cursus op de juistheid van de informatie en checkt deze op de laatste wetenschappelijke inzichten. Omdat er niet voor ieder onderwerp ‘hard’ wetenschappelijk bewijs voorhanden is, werken de onderzoekers en praktijkprofessionals samen in de ontwikkelgroepen, zodat ook practice-based-evidence kan worden meegenomen in de ontwikkeling van de cursussen – evidence-informed werken noemen we dat.’ Waarom is het belangrijk dat onze cursussen onderbouwd zijn? ‘Ten eerste is het in het belang van onze dove en slechthorende leerlingen en onze leerlingen met TOS. Zij hebben recht op begeleiding van praktijkprofessionals die weten wat de kinderen nodig hebben en wat voor hen werkt. Daarom is het belangrijk dat de cursussen die Auris aanbiedt via het cursuscentrum de juiste informatie én de meest recente informatie bevatten. Ten tweede hebben wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de cursussen die wij aanbieden van goede kwaliteit zijn, dit betekent dat de inhoud van de cursussen correct en up-to-date moet zijn. Als expertisecentrum ontwikkelen we nieuwe kennis en zijn we op de hoogte van wetenschappelijk ontwikkelingen. Deze nieuwe kennis en onze expertise willen we graag delen. Als klant van het Auris Cursuscentrum moet je ervan uit kunnen gaan dat de inhoud van een cursus klopt én de meest recente beschikbare informatie bevat, zodat je na afloop van de cursus vaardig aan de slag kunt met de begeleiding van het dove of slechthorende kind of het kind met TOS, slagvaardig dus!’ AURIS.nl/cursus | 63
64 Online Touch Home