11

EXPERTS in SPRAAK, TAAL EN GEHOOR AURIS ALS EXPERTISEORGANISATIE Auris is de professionele partner van mensen die ondersteuning nodig hebben bij horen, spreken of taal. Onze doelgroep is breed: van peuters die net leren praten tot volwassenen met ernstige problemen met horen. Als ketenorganisatie opereert Auris op nationaal niveau. Binnen deze keten zijn onze kernactiviteiten: voorlichting, preventie, diagnostiek, begeleiding, behandeling en scholing. Onze ruim 2000 experts zorgen voor passend onderwijs en zorg voor mensen die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. En we begeleiden ouders en professionals met bijvoorbeeld scholing en advies. Zo zorgen we er samen voor dat leerlingen en cliënten zoveel mogelijk zelfstandig kunnen leven en optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij. Praktijkgericht onderzoek Auris Zorg, onderdeel van Koninklijke Auris Groep, is in 2019 erkend als expertisecentrum ZG (Zintuiglijk Gehandicapten). Met deze officiële benoeming kan Auris nog meer wetenschappelijk onderzoek doen. Dit onderzoek is bij uitstek geschikt voor het ontwikkelen van verbeteringen en vernieuwingen in de praktijk. Zo zijn de meest recente wetenschappelijke inzichten verwerkt in de modules binnen ons cursusaanbod. Wetenschappelijke partner Auris doet ook samen met anderen wetenschappelijk onderzoek, onder meer met de Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam, Kentalis, NSDSK en ExpertiseCentrum Nederlands. Zo maakt Auris het lectoraat van Ellen Gerrits mede mogelijk. Als hoogleraar Logopediewetenschap bij de Universiteit Utrecht en lector Logopedie bij Hogeschool Utrecht, richt zij zich met haar onderzoeksgroep onder andere op de effectiviteit van behandeling van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. In 2021 is Elise de Bree benoemd tot hoogleraar Taalontwikkelingsstoornissen in passend onderwijs. De bijzondere leerstoel wordt bekostigd door Koninklijke Auris Groep. De Bree: ‘Met mijn leerstoel wil ik eraan bijdragen dat taalproblemen op school worden herkend, en dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in het onderwijs de juiste hulp en ondersteuning krijgen. TOS heeft bijvoorbeeld gevolgen voor het leren lezen, en voor de schoolse ontwikkeling. De toename van de bekendheid van TOS zal er hopelijk toe leiden dat taalproblemen van kinderen sneller herkend worden.’ AURIS.nl/cursus | 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication