16

VOOR KINDEROPVANG BASISMODULE: HERKEN TOS BIJ PEUTERS Deze module geeft je handvatten om bij peuters een spraak- en taalachterstand eerder te signaleren. Leer de signalen herkennen aan de hand van verhelderende video-opnames van praktijkvoorbeelden. RESULTAAT Na deze module kun je: > spraak- en taalachterstanden (die soms verborgen zijn) herkennen bij peuters; > de gesignaleerde achterstand aanpakken met behulp van praktische informatie en tips; > de juiste hulpbronnen inschakelen om het kind te begeleiden. VOOR WIE Pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, gastouders en andere begeleiders binnen de kinderopvang. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. AAN DE SLAG MET TAAL In deze module leer je de vijf basisregels voor het stimuleren van spraak en taal. Welke aanpak past het beste bij welk kind of welke groep? Leer kinderen die extra stimulatie nodig hebben in spraak en taal te herkennen en pas hier je handelingen op aan. Zo krijgt elk kind én de groep in zijn geheel de juiste aandacht. RESULTAAT Na deze module weet je: > hoe de spraak- en taalontwikkeling van jonge kinderen verloopt en hoe je die kunt stimuleren; > hoe je omgaat met luisterhouding, taalbegrip, taalproductie en spraak; > wat de algemene taalprincipes en de vijf basisregels zijn van het stimuleren van spraak en taal; > hoe je kunt omgaan met stille kinderen en met kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands. EXTRA INFORMATIE Deze module is een vervolg op de basismodule ‘Herken TOS bij peuters’. Wij adviseren je daarom die module eerst te volgen. ERVAAR TOS Ben je benieuwd naar hoe het is om zelf een taalontwikkelingsstoornis te hebben? Kijk dan op pagina 18. VOOR WIE Pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, gastouders en andere begeleiders binnen de kinderopvang. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. 16 | het cursusaanbod van AURIS

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication