0

AURIS CURSUSGIDS HET CURSUSAANBOD VAN AURIS EXPERTS IN SPRAAK, TAAL EN GEHOOR SCHOOLJAAR '24|'25 MEER DAN 50 CURSUSSEN VOOR PROFESSIONALS, OUDERS, JONGEREN EN KINDEREN

We werken voortdurend aan nieuwe cursussen en trainingen. Op auris.nl/cursus vind je ons meest recente aanbod. Koninklijke Auris Groep Ammanplein 2, 3031 RT Rotterdam Postadres: Postbus 3192, 3003 AD Rotterdam 088 894 21 00 • cursuscentrum@auris.nl • auris.nl/cursus

Koninklijke Auris Groep is er voor kinderen, jongeren en volwassenen die moeite hebben met horen, spreken of taal. Als expertiseorganisatie bieden we zorg en onderwijs, doen we onderzoek en begeleiden we professionals met advies en scholing. Door ons te richten op leerlingen en cliënten én hun omgeving, maken we een inclusievere samenleving mogelijk.

Info over accreditatie vind je op Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 4 | het cursusaanbod van AURIS

INLEIDING Scholingsaanbod Auris Cursuscentrum 2024-2025 Het Auris Cursuscentrum biedt voor het cursusjaar 2024-2025 een veelzijdig aanbod aan scholingsactiviteiten. Werk je in het regulier onderwijs of in de kinderopvang? Of ben je ouder/verzorger van een kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of dat doof of slechthorend is? We nodigen je van harte uit om kennis te maken met ons uitgebreide cursusaanbod. Online cursussen en e-learnings Veel van onze cursussen zijn zowel op locatie als online te volgen. Zo kun je ze volgen op de tijd en plaats die jou het beste uitkomt. Door creatieve werkvormen zijn onze online cursussen net zo afwisselend en inspirerend als onze cursussen op locatie. Het Auris Cursuscentrum ontwikkelt steeds nieuw cursusaanbod. Momenteel zijn wij ook bezig met de ontwikkeling van e-learnings. Kijk hiervoor op auris.nl/cursus. Expertise Als expertiseorganisatie ontwikkelt Auris vanuit het Cursuscentrum cursussen en trainingen volgens de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen. Door de combinatie van wetenschappelijke inzichten, onze theoretische kennis en ervaringen vanuit de praktijk zijn de trainingen vernieuwend en praktisch direct toepasbaar. We werken zo volgens de hoogste standaarden om leerlingen, cliënten en hun omgeving de beste ondersteuning en begeleiding te bieden. Cursus op maat In alle cursussen en trainingen staan jouw leerdoelen centraal. Wat wil jij graag weten en leren? We vinden het belangrijk om helemaal aan te sluiten op jouw wensen. Heb je specifieke vraagstukken? Dan kunnen we onze cursussen daarop aanpassen. Bij een cursus op maat is er veel ruimte om in te gaan op specifieke vragen en praktijksituaties. Ook kunnen we voor jouw team een volledig traject op maat ontwikkelen. Meer weten? Op pagina 12 lees je meer over de mogelijkheden. Vergoedingen en cursusdata Cursussen van het Auris Cursuscentrum worden vaak vergoed vanuit een zorg-, onderwijs- of ondersteuningsarrangement van het kind. Kijk op auris.nl/cursus voor informatie over de cursusdata, de kosten per cursus en het meest recente cursusaanbod. AURIS.nl/cursus | 5

advertorial NOTITIES

InhoudSOPGAVE 5 Inleiding Overzicht cursusaanbod 8 Voor professionals 9 Communiceren met gebaren voor professionals en ouders 9 Voor ouders 9 Voor kinderen en jongeren 11 Auris als expertiseorganisatie 12 Cursusaanbod op maat voor jouw organisatie voor professionals 15 Kosten en vergoeding 16 Cursusaanbod communiceren met gebaren voor professionals en ouders 35 Kosten en vergoeding 36 Cursusaanbod voor ouders 41 Kosten en vergoeding 42 Cursusaanbod voor kinderen en jongeren 47 Kosten en vergoeding 48 Cursusaanbod 54 Cursuslocaties 55 Aanmelden & informatie Koninklijke Auris Groep is er voor kinderen en jongeren die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Auris onderzoekt, behandelt, ondersteunt en geeft onderwijs. Passend bij wat nodig is. En voor elke leeftijd. www.auris.nl AURIS.nl/cursus | 7

CURSUSAANBOD > professionals TOS KinderDAGopvang en kinderdagverblijf Cursusaanbod 18 Basismodule: Ervaar TOS 16 Basismodule: Herken TOS bij peuters 16 Aan de slag met taal 17 Leren Praten met Plezier (Ontwikkeld door The Hanen Centre® ) TOS Primair Onderwijs Cursusaanbod TOS - basis 18 Basismodule: Ervaar TOS 18 Basismodule: Herkennen en signaleren van TOS 19 Basismodule: Herken TOS bij kleuters Cursusaanbod TOS - verdieping 19 Leren lezen en spellen in groep 1, 2 en 3 20 Begrijpend luisteren 20 Spraakproblematiek 21 Woordenschat helpt verwoorden 21 Vaardig vertellen 22 Begrijpend lezen en TOS 22 TOS en meertaligheid 23 Rekenen op taal 23 Interactie bij TOS 24 TOS gedrag ver’taal’d 24 De invloed van TOS op de sociaalemotionele ontwikkeling (SEO) 25 TOS en autismespectrumstoornis (ASS) 25 TOS en sensorische informatieverwerking (SI) TOS voortgezet onderwijs en midDelbaar beroepsonderwijs Cursusaanbod TOS - basis 18 Basismodule: Ervaar TOS 27 Basismodule: TOS in het vo en mbo Cursusaanbod TOS - verdieping 27 Communiceren met leerlingen met TOS 28 Leren leren met TOS 28 TOS en moderne vreemde talen 29 TOS en gedrag in het vo en mbo Doof/slechthorend (D/SH) Cursusaanbod D/SH - basis 30 Basismodule: Ervaar gehoorverlies 31 Basismodule: Een dove of slechthorende leerling Cursusaanbod D/SH - verdieping 31 Begeleiden van de emotionele en sociale ontwikkeling van dove of slechthorende leerlingen VOOR Logopedisten Ervaringscursussen 18 Basismodule: Ervaar TOS 30 Basismodule: Ervaar gehoorverlies Studiedagen met accreditatie KP 32 TOS en meertaligheid 32 MetaTaal 33 Oudergericht samenwerken in de logopedische behandeling (Post-hbo-cursus van Hogeschool Utrecht en Koninklijke Auris Groep) 8 | het cursusaanbod van AURIS

CURSUSAANBOD > professionals en OUDERS COMMUNICEREN MET GEBAREN Nederlandse Gebarentaal (NGT) 36 Kijk Ik Gebaar 1 36 Kijk Ik Gebaar 2 36 Kijk Ik Gebaar 3 Verdieping Nederlandse Gebarentaal (NGT) voor ouders 37 Ouder Module 2 (OM2) 37 Ouder Module 3 (OM3) 37 Ouder Module 4 (OM4) Nederlands met Gebaren (NmG) 38 NmG met peuters 38 NmG 1 - voor het onderwijs 39 NmG 2 - voor het onderwijs 39 Verder met NmG CURSUSAANBOD > ouders Ervaringscursussen 42 Ervaar TOS 42 Ervaar gehoorverlies Overige cursussen 44 Interactief voorlezen 45 Praten doe je met z’n tweeën (Ontwikkeld door The Hanen Centre® 45 Communiceren met je kind ) CURSUSAANBOD > kinderen en jongeren 48 Sociaal Vaardig Communiceren 48 Ervaar TOS met mij 49 Ervaar gehoorverlies met mij 50 OBI-NGT (Online Bondgenotencontact en Interactie in NGT) voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 50 AJONGH (als je oren niet goed horen) AURIS.nl/cursus | 9

10 | het cursusaanbod van AURIS

EXPERTS in SPRAAK, TAAL EN GEHOOR AURIS ALS EXPERTISEORGANISATIE Auris is de professionele partner van mensen die ondersteuning nodig hebben bij horen, spreken of taal. Onze doelgroep is breed: van peuters die net leren praten tot volwassenen met ernstige problemen met horen. Auris zet zich dagelijks in voor voorlichting, preventie, diagnostiek, begeleiding, behandeling en scholing voor mensen die (ernstige) problemen hebben met horen, spreken of taal. Onze ruim 2000 professionals zorgen voor passend onderwijs en zorg voor mensen met een taalontwikkelingsstoornis of die doof of slechthorend zijn. Door professionals en ouders/verzorgers te begeleiden met bijvoorbeeld scholing en advies, dragen we bij aan een volwaardige deelname van onze leerlingen en cliënten in de maatschappij. Auris is aangesloten bij Siméa, de koepelorganisatie voor cluster 2-onderwijs, en bij Deelkracht, een samenwerkingsverband tussen onderzoekers, zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen voor het onderzoeken, ontwikkelen en inzetten van kennis voor een toegankelijkere samenleving. Vanuit Auris zijn verschillende professionals vertegenwoordigd in Siméa en Deelkracht. Praktijkgericht onderzoek Auris Zorg, onderdeel van Koninklijke Auris Groep, is sinds 2019 erkend als expertisecentrum Zintuiglijk Gehandicapten (ZG). In de Expertisefunctie Zintuiglijk Gehandicapten werken instellingen binnen de ZG-sector met elkaar samen aan kennisontwikkeling en verspreiding. Het doel: de juiste zorg en ondersteuning bieden aan mensen met een visuele, auditieve en/of communicatieve beperking, zodat zij het leven kunnen leiden dat bij hen past. Met deze officiële benoeming kan Auris nog meer wetenschappelijk onderzoek doen. Dit onderzoek is waardevol voor het ontwikkelen van verbeteringen en vernieuwingen in de praktijk. Zo zijn de meest recente wetenschappelijke inzichten verwerkt in de modules binnen ons cursusaanbod. Wetenschappelijke partner Auris doet ook samen met andere organisaties wetenschappelijk onderzoek. Dit zijn onder meer Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Koninklijke Kentalis, NSDSK en ExpertiseCentrum Nederlands. Zo maakt Auris het lectoraat van Ellen Gerrits mede mogelijk. Als hoogleraar Logopediewetenschap bij de Universiteit Utrecht en lector Logopedie bij Hogeschool Utrecht, richt zij zich met haar onderzoeksgroep onder andere op de effectiviteit van behandeling van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. AURIS.nl/cursus | 11

CURSUS OP MAAT CURSUSAANBOD OP MAAT VOOR JOUW ORGANISATIE Wil je een cursus van Auris met het hele team volgen? Dan kunnen we deze op jouw locatie geven. Heb je een specifiek vraagstuk over kinderen met (een vermoeden van) TOS of die doof of slechthorend zijn? Dan is maatwerk mogelijk. Cursus op jouw locatie (incompany) Wij bieden al onze cursussen voor professionals ook aan op locatie van de klant. De datum en locatie stemmen wij met je af. Neem contact op met het Auris Cursuscentrum voor meer informatie. Maatwerk Het Auris Cursuscentrum biedt ook specifieke scholing op maat. Dit maatwerkaanbod kan bijvoorbeeld bestaan uit een of meerdere scholingsbijeenkomsten met eventueel bijbehorende transfer- en borgingsactiviteiten. Hiermee sluiten we aan op specifieke vragen, praktijksituaties en doelstellingen van jouw team of organisatie. Met elkaar komen we zo tot een passend aanbod. Ook gedurende het scholingstraject vindt er continu afstemming plaats. Heb je interesse in een maatwerkaanbod, wil je informatie over de mogelijkheden of ben je nieuwsgierig naar wat wij voor jouw team of organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. “Collega’s stellen elkaar nu kritische vragen over de inhoud en wat zij terugzien bij de leerling in de klas.” Medewerkers van een basisschool in Bergen op Zoom hadden behoefte aan scholing op het gebied van ‘herkennen en signaleren van TOS’. Een trainer van Auris gaf de cursus ‘Ervaar TOS’ met vervolgens een op maat gemaakte module over herkennen en signaleren van TOS met een stuk over meertaligheid. De trainer legde het onderwerp uit en gebruikte filmpjes ter illustratie. Na het volgen van de modules gaf het team van de basisschool aan dat de taalproblematiek voor hen nu beter zichtbaar is. De school heeft inmiddels meerdere consultatie- en adviesgesprekken (C&A’s) aangevraagd. De intern begeleider vertelde de trainer na afloop dat de logopedische verslagen weer opnieuw onder de loep worden genomen. Collega’s stellen elkaar nu kritische vragen over de inhoud en wat zij terugzien bij de leerling in de klas. 12 | het cursusaanbod van AURIS

voor INSCHRIJVEN, kosten OF ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 13

CURSUSAANBOD EN KOSTENVERGOEDING VOOR PROFESSIONALS Dit cursusaanbod is voor zorgprofessionals (logopedisten en kinderopvangmedewerkers) en onderwijsprofessionals (primair en voortgezet onderwijs en mbo) die zich willen verdiepen in kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of kinderen die doof/ slechthorend zijn. Zowel de modules over TOS als die over doof-/ slechthorendheid zijn zo opgebouwd dat je ze los van elkaar kunt volgen. Na het volgen van de basis- en verdiepingsmodules heb je specialistische kennis opgebouwd over leerlingen met TOS of leerlingen die doof/slechthorend zijn. In de basismodules staan ervaren, signaleren en basiskennis centraal. De overige modules gaan elk in op een specifiek thema. Kosten en vergoeding in de zorg Ben jij werkzaam in de kinderopvang en ben je betrokken bij een kind dat een behandeling krijgt bij Auris? En wil je een van onze cursussen volgen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding van de cursuskosten. Bespreek met jouw contactpersoon van Auris of de betreffende cursus binnen het zorgarrangement past. Wordt de cursus in het behandelplan opgenomen, dan worden de kosten vergoed. Is dit niet het geval, dan ontvang je van Auris een factuur. Kosten en vergoeding in het onderwijs Ben jij werkzaam in het onderwijs en ben je betrokken bij een leerling die ondersteuning heeft van Auris? En wil je een van onze cursussen volgen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding van de cursuskosten. Bespreek met jouw contactpersoon van Auris of de betreffende cursus binnen het ondersteuningsarrangement past. Wordt de cursus in het ondersteuningsdocument opgenomen, dan worden de kosten vergoed. Is dit niet het geval, dan ontvang je van Auris een factuur. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 15

VOOR KINDEROPVANG BASISMODULE: HERKEN TOS BIJ PEUTERS Deze module geeft je handvatten om bij peuters een spraak- en taalachterstand eerder te signaleren. Leer de signalen herkennen aan de hand van verhelderende video-opnames van praktijkvoorbeelden. RESULTAAT Na deze module kun je: > spraak- en taalachterstanden (die soms verborgen zijn) herkennen bij peuters; > de gesignaleerde achterstand aanpakken met behulp van praktische informatie en tips; > de juiste hulpbronnen inschakelen om het kind te begeleiden. VOOR WIE Pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, gastouders en andere begeleiders binnen de kinderopvang. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. AAN DE SLAG MET TAAL In deze module leer je de vijf basisregels voor het stimuleren van spraak en taal. Welke aanpak past het beste bij welk kind of welke groep? Leer kinderen die extra stimulatie nodig hebben in spraak en taal te herkennen en pas hier je handelingen op aan. Zo krijgt elk kind én de groep in zijn geheel de juiste aandacht. RESULTAAT Na deze module weet je: > hoe de spraak- en taalontwikkeling van jonge kinderen verloopt en hoe je die kunt stimuleren; > hoe je omgaat met luisterhouding, taalbegrip, taalproductie en spraak; > wat de algemene taalprincipes en de vijf basisregels zijn van het stimuleren van spraak en taal; > hoe je kunt omgaan met stille kinderen en met kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands. EXTRA INFORMATIE Deze module is een vervolg op de basismodule ‘Herken TOS bij peuters’. Wij adviseren je daarom die module eerst te volgen. ERVAAR TOS Ben je benieuwd naar hoe het is om zelf een taalontwikkelingsstoornis te hebben? Kijk dan op pagina 18. VOOR WIE Pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, gastouders en andere begeleiders binnen de kinderopvang. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. 16 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR KINDEROPVANG LEREN PRATEN MET PLEZIER (ONTWIKKELD DOOR THE HANEN CENTRE® ) Wil jij leren hoe je een taalrijke en interactieve leeromgeving voor jouw groep kunt creëren, waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen? In deze training word je je meer bewust van jouw rol als professional in de interactie met en tussen kinderen. Daarnaast leer je vaardigheden die interactie- en taalstimulerend werken. En je leert inspelen op de ontwikkelbehoeften van het individuele kind of een groepje kinderen. RESULTAAT Na deze module kun je: > de taalontwikkeling van ieder kind op het juiste niveau stimuleren in dagelijkse activiteiten; > de betrokkenheid en interactie van de kinderen in groepsactiviteiten, zoals spel, vergroten; > de interactie tussen kinderen stimuleren. EXTRA INFORMATIE In dit wetenschappelijk onderbouwde programma krijg je theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden en doe je veel ervaringsoefeningen. Door individuele videocoaching leer je de vaardigheden uit de module nog beter toe te passen. VOOR WIE Pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches en onderwijsprofessionals die in groepsverband werken met baby’s, peuters en/of kleuters. STUDIEBELASTING In totaal 24 uur. Waarvan 15 contacturen (5 bijeenkomsten van 3 uur en 4 individuele videocoachsessies van 1 uur) + 5 uur voorbereidingstijd. voor INSCHRIJVEN, kosten en ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 17

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS BASISMODULE: ERVAAR TOS Je ervaart bij het doorlopen van het circuit wat taalbeperkingen vanuit een TOS kunnen betekenen in dagelijkse situaties thuis, op school en in de vrije tijd. Omdat je het zelf beleeft, kom je tot ideeën voor morgen om kinderen/leerlingen met TOS te ondersteunen. RESULTAAT Na het volgen van deze module heb je: > in verschillende situaties ervaren hoe de impact kan zijn van TOS; > meer inzicht in de (onderwijs)behoeften van een leerling met TOS en krijg je ideeën hoe jouw handelen hierop aan te passen; > meer begrip voor leerlingen met TOS. EXTRA INFORMATIE Het ervaringscircuit bestaat uit tien opdrachten waarin spraak, auditieve verwerking, woordenschat, grammatica en communicatie centraal staan. Op die manier maak je als deelnemer kennis met een taalontwikkelingsstoornis. Tijdens deze module staat ervaren centraal en dit is een mooi vertrekpunt voor de andere TOS-modules. Elke deelnemer ontvangt na afloop een boekje met een theoretisch kader en ideeën voor morgen. Het circuit wordt aangeboden op locatie van de klant of op een Auris-locatie. VOOR WIE Professionals die werken met leerlingen met TOS. STUDIEBELASTING De module bestaat uit 2 contacturen. BASISMODULE: HERKENNEN EN SIGNALEREN VAN TOS Heb je vragen over de taalontwikkeling van jouw leerling? In deze module leer je de kenmerken van TOS signaleren en leer je de juiste hulpbron in te schakelen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je de signalen van TOS (eerder) herkennen en benoemen met behulp van de spraak-taalsignaleringslijst; > weet je wat de algemene gevolgen van TOS kunnen zijn; > weet je welke hulpbronnen je kunt inschakelen en kun je jouw eigen ondersteuningsvraag formuleren. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. DEZE MODULE IS GESCHIKT VOOR PROFESSIONALS IN DE KINDEROPVANG, PRIMAIR ONDERWIJS EN VO/MBO. 18 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS BASISMODULE: HERKEN TOS BIJ KLEUTERS Uit onderzoek blijkt dat 5% tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. In elke basisschoolgroep kunnen dus een of meerdere leerlingen met TOS zitten. Wil jij weten wat de signalen zijn bij kleuters en hoe je in dat geval moet handelen? Dan is deze module voor jou! RESULTAAT Na het volgen van deze module: > herken je de signalen van TOS; > draag je bij aan een vroege signalering van TOS bij je leerlingen; > weet je wat je kunt doen wanneer je bij een leerling een vermoeden van TOS signaleert. EXTRA INFORMATIE Tijdens deze module krijg je veel filmfragmenten te zien, waarin je informatie krijgt over de kenmerken van TOS bij kleuters. VOOR WIE Leraren en onderwijsassistenten groep 1 en 2, remedial teachers en intern begeleiders van de onderbouw. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten en ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 LEREN LEZEN EN SPELLEN IN GROEP 1, 2 EN 3 Hoe kun je lees- en spellingproblemen bij leerlingen met TOS verklaren vanuit de taalinhoud (semantiek) en de taalvorm (fonologisch en fonemisch bewustzijn)? In deze module leer je hoe je interventies kunt inzetten in het (voorbereidend) lees- en spellingonderwijs en welke leerkrachtvaardigheden daarbij nodig zijn. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > koppel je de lees- en spellingproblemen aan de TOS-problematiek binnen het domein taalvorm; > pas je in groep 1, 2 en 3 interventies toe. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 19

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS BEGRIJPEND LUISTEREN Interactief voorlezen, hardop denkend voorlezen, visualiseren en werken met de verteltafel. In deze module maak je kennis met deze vier werkwijzen met als doel het begrijpend luisteren van leerlingen (met TOS) te stimuleren. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > weet je wat begrijpend luisteren is en ken je de vier aangeboden werkwijzen; > pas je de checkkaarten van de werkwijzen toe en stem je deze af op je leerling; > heb je een lesvoorbereiding gemaakt met behulp van een van de checkkaarten. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. SPRAAKPROBLEMATIEK Wil je handvatten om aan de slag te gaan met leerlingen die moeite hebben met spreken? In deze module leer je je houding en handelen aanpassen, zodat leerlingen met een afwijkende spraakontwikkeling zich optimaal kunnen ontwikkelen op school. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je kennis over het verloop van de normale spraakontwikkeling; > signaleer en herken je een afwijkende spraakontwikkeling; > weet je wat de mogelijke oorzaken van een vertraagde of afwijkende spraakontwikkeling kunnen zijn; > heb je inzicht in de gevolgen van spraakproblematiek op de communicatieve redzaamheid, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerontwikkeling. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 20 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS WOORDENSCHAT HELPT VERWOORDEN Stimuleer de woordenschatontwikkeling en vergroot de woordenschat van jouw leerlingen (met TOS) met effectieve routines en didactiek. Bevorder hiermee de deelname aan de leerprocessen en de communicatieve redzaamheid. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > weet je wat de didactiek van het model Viertakt globaal inhoudt; > onderken je het belang van woordbewustzijn bij leerlingen; > gebruik je woordenschatroutines en Viertakt om de woordenschatontwikkeling te stimuleren; > kies je bewust woordenschatroutines en kun je de keuze hiervoor onderbouwen; > kun je een woordcluster semantiseren en consolideren met grafische modellen. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. VAARDIG VERTELLEN Wil je dat je leerling zijn vertelvaardigheid ontwikkelt? Dat je leerling zich vrij voelt om te vertellen en dat zijn communicatieve redzaamheid toeneemt? In deze module leer je alles over vertelvaardigheden. Je leert problemen in de vertelvaardigheid, gerelateerd aan TOS, herkennen en je handelen daarop aan te passen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > signaleer je problemen met vertelvaardigheden met behulp van de signaleringslijsten ‘Grammaticale ontwikkeling’ en ‘Verhaalopbouw’; > creëer je stimulerende en uitdagende situaties waarin leerlingen met TOS kunnen en durven spreken; > creëer je taalsituaties waarin leerlingen gestimuleerd worden hun eigen vertelvaardigheden te ontwikkelen; > heb je een concreet interventieplan. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 21

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS BEGRIJPEND LEZEN EN TOS Laat je leerling tot een dieper tekstbegrip komen. Met een praktisch stappenplan en een aantal onderbouwde leesstrategieën ga je aan de slag met begrijpend lezen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je kennis van de verschillende theorieën over begrijpend lezen; > kun je het stappenplan ‘Doeltreffend begrijpend lezen bij TOS-leerlingen’ toepassen, om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van je leerling; > heb je belangrijke leesstrategieën als aanpak voor leerlingen met TOS geoefend; > heb je geoefend met de elementen uit het stappenplan door middel van hardop denkend lezen. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs (groep 4 t/m 8). STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. TOS EN MEERTALIGHEID Leer hoe je gebruik kunt maken van de ‘QuickScan TOS en meertaligheid’ en het ‘Handelingsplan TOS en meertaligheid’ om passende begeleiding te bieden aan meertalige leerlingen met TOS. RESULTAAT Na deze module kun je: > in de klas direct aan de slag met de ‘QuickScan TOS en meertaligheid’ en het ‘Handelingsplan TOS en meertaligheid’; > de volgende stap formuleren in de begeleiding van de meertalige leerling. En je bent in staat om die met de school, intern begeleider, ambulant dienstverlener, logopedist en ouders te bespreken. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. 22 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS REKENEN OP TAAL In deze module leer je wat de invloed van TOS is op het leren rekenen van een leerling. Je leert hoe je rekenlessen moet screenen op rekenvaktaal en hoe je met speciale methodes de leerling kunt helpen bij het rekenen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je de leerling met TOS tijdens rekenlessen ondersteunen met een passend en eenduidig taalaanbod; > herken je de verschillende soorten taal (dagelijkse taal, schooltaal en rekenvaktaal) die in een rekenles voorkomen; > maak je het rekendoel van elke les visueel en kun je de behandelde rekentaal visualiseren als geheugensteun voor de leerling; > besteed je expliciet aandacht aan rekenvaktaal met behulp van het model Viertakt; > pas je de principes van scaffolding toe in de dagelijkse rekenlessen, gekoppeld aan de reken- en taalkaart en de handelingsniveaus van Galperin. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. INTERACTIE BIJ TOS Laat je leerling actiever meedenken en meepraten in de klas en zorg voor meer interactie. Aan de hand van ‘De gespreksboom’ leer je op maat vragen stellen en passend reageren op wat je leerling zegt. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je kennis van de mogelijke gevolgen die TOS heeft voor de reacties van je leerling; > kun je deze reacties duiden aan de hand van het schema ‘Invloed van TOS op interactie’; > leer je op maat vragen stellen en passend reageren met behulp van ‘De gespreksboom’ bij een leerling met TOS. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 23

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS TOS GEDRAG VER'TAAL'D Heb je een leerling met TOS die ongewenst gedrag laat zien? In deze module krijg je handvatten om interventies in te zetten die het luisteren en vertellen stimuleren. En interventies die zijn gericht op samenspelen en samenwerken en het houden aan afspraken. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je gedragskenmerken koppelen aan TOS met behulp van het schema ‘Spraak-taalaspecten’; > weet je wanneer je hulpbronnen kunt inzetten; > help jij je leerling zijn eigen gedrag beter te leren reguleren / aan te sturen en wordt zijn communicatieve redzaamheid vergroot. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. DE INVLOED VAN TOS OP DE SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING (SEO) Hoe stimuleer je het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen met TOS? In deze module maak je kennis met methoden en technieken die je hierbij kunnen helpen en waarmee je de communicatieve redzaamheid van de leerling kunt versterken. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je inzicht in de invloed van TOS op de sociaal-emotionele ontwikkeling; > weet je op welke manier je de sociale contacten, sociale vaardigheden en de emotionele competenties van leerlingen met TOS kunt versterken; > weet je welke externe hulpbronnen je hiervoor kunt inzetten. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 24 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS TOS EN AUTISMESPECTRUMSTOORNIS (ASS) Hoe begeleid je op een goede manier leerlingen met (een vermoeden van) TOS én ASS? En hoe stem je je handelen af op de onderwijsbehoefte van de leerling? RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je de onderwijsbehoefte van een leerling met TOS én ASS of een vermoeden van TOS én ASS verklaren vanuit de aangeboden theorie; > heb je jouw handelingsrepertoire uitgebreid om deze leerling beter te begeleiden en tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte; > heb je meer kennis en inzicht in de vaardigheden en onderwijsbehoefte van de leerling; > kun je hiermee aansluiten bij de behoefte en de praktijk van alledaags onderwijs. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. TOS EN SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING (SI) Op welke manier werkt de sensorische informatieverwerking (SI) bij een leerling met TOS en welke gevolgen heeft dit? In deze module ontdek je hoe je een leerling met TOS en SI-problematiek leert omgaan met prikkelverwerking om te komen tot leren. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je theoretische kennis over de zeven zintuigen en de invloed op de taalontwikkeling; > heb je kennis over het effect van SI-problematiek op de zone van alertheid en ken je het belang van alertheid voor het kunnen leren; > herken je aan de hand van een overzichtskaart de vier verschillende typen van SI-verwerkers; > kun je werken met een signalenlijst SI en heb je kennis over de begeleidingsmogelijkheden van de leerling. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 25

26 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR VOORTGEZET ONDERWIJS/MBO - TOS BASISMODULE: TOS IN HET VO EN MBO Laat jouw leerling of student met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) optimaal profiteren van het geboden onderwijs. RESULTAAT Na het volgen van deze basismodule: > weet je op welke spraak-taalaspecten TOS van invloed is en kun je deze herkennen; > ken je de gevolgen van TOS voor diverse ontwikkelingsgebieden in het functioneren van een leerling of student; > kun je de kenmerken van TOS bij een leerling of student herkennen en benoemen; > kun je pedagogisch-didactische aanpassingen aanreiken die helpend zijn voor de individuele onderwijsbehoefte van de leerling of student met TOS; > kun je de juiste hulpbronnen inschakelen voor de onderwijsbehoefte van de leerling of student met TOS, zoals aangepaste toetsen en examens; > kun je de juiste hulpbronnen inschakelen als de school een ondersteuningsbehoefte heeft. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. COMMUNICEREN MET LEERLINGEN MET TOS Pas je communicatie aan op leerlingen of studenten met TOS. Zo zorg je dat zij zich gehoord voelen en toegerust zijn om vervolgstappen te zetten. In deze module oefen je specifiek met actief luisteren, goede vragen stellen, visualiseren en metacommunicatie. RESULTAAT Na deze module kun je: > handelen op basis van theoretische kennis over TOS en de gevolgen hiervan voor communicatievoorwaarden en de basishouding; > actief luisteren en visualiseren in gesprekken met leerlingen of studenten met TOS; > de juiste vragen stellen tijdens een gesprek met leerlingen of studenten met TOS; > metacommunicatie toepassen tijdens gesprekken met leerlingen of studenten met TOS. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. ERVAAR TOS Ben je benieuwd naar hoe het is om zelf een taalontwikkelingsstoornis te hebben? Kijk dan op pagina 18. AURIS.nl/cursus | 27

VOOR VOORTGEZET ONDERWIJS/MBO - TOS LEREN LEREN MET TOS In deze module leer je passende methodieken om leerlingen of studenten met TOS optimaal te begeleiden in leren. Je maakt kennis met verschillende methodieken, hoe je deze inzet en hoe je de juiste ondersteuning biedt. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je onderscheiden welke differentiërende en compenserende werkwijzen en methoden er zijn. Deze kun je passend inzetten bij de belemmerende factoren om zo het leren leren effectiever te laten verlopen; > heb je kennis van het GRIMM-model en gebruik je dit om leerlingen en studenten te leren leren; > kun je visuele ondersteuning, modeling (hardop denken) en een coöperatieve werkvorm inzetten tijdens de les. Je kunt dit aanbieden en verwerken in de leerstof en je bent je bewust van de noodzaak hiervan; > ben jij je bewust van het belang van semantische netwerken en stimuleer je deze om tot goed begrip van vaktermen en schooltaalwoorden te komen; > inspireer je leerlingen of studenten om de methodieken vervolgens zelfstandig toe te passen bij het leren. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. TOS EN MODERNE VREEMDE TALEN In deze module leer je principes toe te passen waardoor de leerling of student de stof beter begrijpt. Hierdoor is de les beter te volgen, voelt de leerling of student zich veilig, durft hij meer zichzelf te laten horen en is hij meer betrokken bij de les. RESULTAAT Na deze module kun je: > specifieke belemmeringen herkennen voor een leerling of student met TOS bij het leren van moderne vreemde talen; > visuele ondersteuning, modeling (hardop denken) en een coöperatieve werkvorm inzetten tijdens de les. Je kunt dit aanbieden en verwerken in de leerstof en je bent je bewust van de noodzaak hiervan; > het belang van motivatie en het gevoel van veiligheid beter begrijpen en dit bevorderen bij een leerling of student met TOS. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 28 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR VOORTGEZET ONDERWIJS/MBO - TOS TOS EN GEDRAG IN HET VO EN MBO Help gedragsproblemen van leerlingen of studenten met TOS te verminderen door lessen en gesprekken meer af te stemmen op hun onderwijsbehoeften, zodat zij zich meer begrepen voelen en jij met meer plezier lesgeeft. RESULTAAT Na deze module kun je: > verbanden leggen tussen het gedrag van de leerling of student en TOS; > de invloed van TOS op de sociaal-emotionele ontwikkeling herkennen en verschillende interventies inzetten om de sociale interactie, de sociale vaardigheden en de emotionele competentie van leerlingen met TOS te versterken; > in je aanpak en lessen rekening houden met de onderliggende problemen op de drie taaldomeinen, de innerlijke taal, de communicatie en de eventuele achterstand in emotionele competentie; > beschikbare hulpbronnen vinden en inzetten om een leerling of student met TOS optimaal te begeleiden. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 29

DOOF/SLECHTHOREND (D/SH) BASISMODULE: ERVAAR GEHOORVERLIES In deze module ervaar je hoe het is om gehoorverlies te hebben. Zo ontdek je welke inspanning je moet leveren om te communiceren. RESULTAAT Na deze module weet je: > hoe het voelt om niet goed te kunnen horen; > hoe het is om als slechthorende een gesprek te volgen in een rumoerige omgeving; > wat je eigenlijk van iemands mondbeeld kunt aflezen als je de stem niet hoort; > hoe je gebaren inzet. EXTRA INFORMATIE Door deze ervaring heb je oog voor het sociaal en emotioneel welbevinden van een leerling met gehoorverlies. Je kunt je in de leerling verplaatsen en je realiseert je wat deze nodig heeft om te communiceren. Ook formuleer je met elkaar, aan de hand van eigen ervaringen, welke ondersteuning helpend is. Deze adviezen neem je mee naar je dagelijkse praktijk van lesgeven en/of begeleiden. Deze module wordt alleen fysiek aangeboden. VOOR WIE Professionals die werken met kinderen en jongeren met gehoorverlies in het onderwijs (zowel primair onderwijs als vo/mbo) en de zorg. STUDIEBELASTING De totale module bestaat uit 2 contacturen. 30 | het cursusaanbod van AURIS

DOOF/SLECHTHOREND (D/SH) BASISMODULE: EEN DOVE OF SLECHTHORENDE (D/SH) LEERLING Wil je leren hoe je een dove of slechthorende (D/SH) leerling optimaal begeleidt in de klas? In deze module leer je hoe jouw D/SH-leerling het onderwijs zo goed mogelijk kan volgen en er actief aan kan meedoen. Je leert hoe de leerling succeservaringen in communicatie en onderwijs kan opdoen om zich verder te ontwikkelen. RESULTAAT Na deze module kun je: > optimaal communiceren en interacteren met de D/SH-leerling door bijvoorbeeld het afstemmen van gelaatgerichtheid, mondbeeld en passend spreektempo; > de omgeving van de groep aanpassen aan de specifieke behoeften van de D/SH-leerling op het gebied van communicatie en interactie, zoals de plaats van de leerling in de groep, lichtinval, akoestiek en communicatie met medeleerlingen; > passende ondersteunende en technische hulpmiddelen inzetten, zoals hoortoestellen/ soloapparatuur/microfoon/audiohub of een tolk. VOOR WIE Professionals die werken met dove en/of slechthorende leerlingen in het po/vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. BEGELEIDEN VAN DE EMOTIONELE EN SOCIALE ONTWIKKELING VAN D/SH-LEERLINGEN In deze module leer je de relatie te leggen tussen gehoorproblematiek en het gedrag van de leerling. Wil je de emotionele en sociale ontwikkeling van je dove of slechthorende (D/SH) leerling ondersteunen en stimuleren? Leer te handelen met meer begrip voor deze leerling. Pas je handelen en/of de omgeving aan naar de behoeften van de leerling. RESULTAAT Na deze module kun je: > gemiste situaties van incidenteel leren herkennen en hierop anticiperen; > situaties van miscommunicatie signaleren tussen de D/SH-leerling en klasgenoten, de oorzaak checken en emoties, gedachten en intenties verduidelijken aan een D/SH-leerling; > signaleren hoe een D/SH-leerling omgaat met lastige sociale situaties en hem adequate copingstrategieën aanleren; > moeilijkheden in de sociale participatie herkennen en passende interventies inzetten om de sociale deelname van de D/SH-leerling te versterken. VOOR WIE Professionals die werken met dove en/of slechthorende leerlingen in het po/vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 31

VOOR LOGOPEDISTEN TOS EN MEERTALIGHEID Tijdens deze studiedag leer je wanneer er sprake is van TOS bij meertalige kinderen, hoe je dit kunt signaleren en hoe je handelingsgerichte diagnostiek vormgeeft tijdens je behandeling. Daarbij leer je hoe je met de mensen uit de omgeving van deze kinderen het beste samenwerkt. RESULTAAT Na deze studiedag kun je: > het theoretisch kader over TOS en meertaligheid toepassen in de praktijk; > TOS bij meertalige kinderen signaleren en handelingsgerichte diagnostiek vormgeven. > de thuistaal en de cultuur bij de behandeling betrekken en zie je het belang van meertalige logopedie; > tijdens de behandeling samenwerken met ouders en de directe omgeving van het meertalige kind met (het vermoeden van) TOS; > materialen, sites en methodieken inzetten bij je begeleiding bij meertalige logopedie; > samenwerken met het Audiologisch Centrum (AC) en weet je hoe het AC diagnostiek bij meertalige kinderen uitvoert en wanneer je kinderen doorverwijst voor nader onderzoek. VOOR WIE Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 9,5 uur. Waarvan 6,5 contacturen + 3 uur zelfstudie vooraf. Informatie over accreditatie vind je in de webshop op auris.nl/cursus. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 METATAAL Hoe stimuleer je complexe zinsbouw bij kinderen? Verdiep en vernieuw je grammaticale kennis over complexe zinsbouw bij kinderen met TOS. MetaTaal is een uitgebreid beschreven therapieprogramma met materiaal voor behandeling en het meten van vorderingen. MetaTaal maakt gebruik van legoblokjes als visuele en tactiele/kinesthetische ondersteuning. De kinderen leren letterlijk zinnen bouwen met het materiaal. Het pakket behandelt de meest voorkomende onderschikkende zinnen: als/danconstructies, omdat-zinnen en relatieve bijzinnen. RESULTAAT Na deze studiedag: > is je kennis over grammaticale zinsbouw en je grammaticale kennis opgefrist en verdiept; > ben je op de hoogte van bestaande metalinguïstische interventies; > kun je het programma MetaTaal effectief inzetten. VOOR WIE Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 9,5 uur. Waarvan 6,5 contacturen + 3 uur zelfstudie na afloop. Informatie over accreditatie vind je in de webshop op auris.nl/cursus. 32 | het cursusaanbod van AURIS

VOOR LOGOPEDISTEN OUDERGERICHT SAMENWERKEN IN DE LOGOPEDISCHE BEHANDELING POST-HBO-CURSUS VAN HOGESCHOOL UTRECHT EN KONINKLIJKE AURIS GROEP Samenwerken met ouders is essentieel in de logopedische behandeling van kinderen, maar hoe doe je dat? Deze cursus biedt logopedisten inzicht in wat oudergericht samenwerken inhoudt en helpt reflecteren op de eigen manier van samenwerken. Ook geeft de cursus handvatten hoe je als logopedist de samenwerking met ouders kunt optimaliseren. De eerste 80 deelnemers aan de cursus ontvangen kosteloos de toolbox ‘COMPLETE’ t.w.v. € 115,-, mogelijk gemaakt door het Damsté Terpstra Fonds. De toolbox biedt concrete handvatten om samen met collega’s te reflecteren op ingewikkelde casuïstiek binnen het thema samenwerking met ouders. Ook bedenk je met elkaar waar je als team in wil groeien als het aankomt op oudergericht samenwerken. Door het volgen van deze cursus bedien je dus direct je hele team! Deze cursus is gebaseerd op resultaten van het onderzoeksproject COMPLETE van het lectoraat Logopedie-Participatie door Communicatie van Hogeschool Utrecht en de cursus ‘Ouderbetrokkenheid in de logopedische behandeling’ van Koninklijke Auris Groep. Kijk ook op complete.hu.nl. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > heb je inzicht in wat oudergericht samenwerken met ouders inhoudt; > weet je hoe te reflecteren met collega’s op ingewikkelde casuïstiek met betrekking tot het samenwerken met ouders; > weet je hoe je oudergerichte gespreksvaardigheden kunt inzetten in gesprekken met ouders; > ben je op de hoogte van de mogelijkheden om je verder te ontwikkelen in het samenwerken met ouders; > kun je je collega’s begeleiden in het doorlopen van de toolbox COMPLETE. VOOR WIE Logopedisten. STUDIEBELASTING In totaal 21 uur. Waarvan 2 contactdagen van telkens 6 ½ uur. Voorbereidingsopdracht en tussenopdracht van in totaal 8 uur. Informatie over accreditatie vind je in de webshop op auris.nl/cursus. DE EERSTE 80 DEELNEMERS AAN DE CURSUS ONTVANGEN KOSTELOOS DE TOOLBOX 'COMPLETE' T.W.V. € 115,AURIS.nl/cursus | 33

34 | het cursusaanbod van AURIS

CURSUSAANBOD EN KOSTENVERGOEDING COMMUNICEREN MET GEBAREN Ons cursusaanbod Communiceren met gebaren is geschikt voor zowel professionals als ouders/verzorgers. Per module staat een andere leeftijdsgroep centraal: van baby’s tot kinderen in de basisschoolleeftijd. De cursus Kijk Ik Gebaar en de Ouder Modules (OM) richten zich op communiceren met dove en slechthorende kinderen en gaan over de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Met de opgedane kennis ben je in staat om te communiceren in de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Daarnaast kun je NGT gebruiken als basis voor de inzet van Nederlands met Gebaren (NmG). De cursus Nederlands met Gebaren (NmG) is ook helpend voor het communiceren met kinderen met (een vermoeden van) TOS. Uitbreiding aanbod cursussen Nederlandse Gebarentaal Auris breidt continu het aantal cursussen in het leren van de Nederlandse Gebarentaal uit en actualiseert deze. Op de website auris.nl/cursus vind je per regio terug welke cursus wanneer wordt aangeboden. Heb je nog vragen, neem dan contact op met het Cursuscentrum. Kosten en vergoeding Bezoekt jouw kind een van de Auris Behandelgroepen of ontvangt hij/zij een ambulante behandeling van Auris Zorg? Dan kun je de totale kosten voor de cursus vergoed krijgen vanuit het zorgarrangement. Krijgt jouw kind/leerling ondersteuning in het reguliere onderwijs of gaat hij/zij naar een van de scholen van Auris? Bespreek dan met het Cursuscentrum welke opties er zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 35

Communiceren met Gebaren - NGT KIJK IK GEBAAR 1 Deze module is gericht op ouders/verzorgers van een dove of slechthorende baby die graag gebarentaal willen leren. Je leert kijken naar en contact maken met je baby, aandacht trekken, spelen met gebaren en een boekje lezen in gebarentaal. EXTRA INFORMATIE Deze module wordt in de thuissituatie aangeboden. Je nodigt meerdere mensen uit die een directe relatie hebben met het kind, bijvoorbeeld familieleden. Tijdens de bijeenkomsten gaan we met elkaar oefenen en in gesprek. Je krijgt toegang tot een online leeromgeving van Kentalis en het Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum. Deze hulpbronnen gebruik je thuis bij de voorbereiding op de bijeenkomsten. VOOR WIE Ouders, familieleden, verzorgers en anderen die regelmatig met de baby omgaan. TIJD Ga voor meer informatie over de planning en tijdsinvestering naar auris.nl/cursus. KIJK IK GEBAAR 2 EN 3 De modules Kijk Ik Gebaar 2 en 3 zijn het vervolg op Kijk Ik Gebaar 1. Deze modules zijn voor ouders/verzorgers van dove of slechthorende peuters. Je leert nieuwe gebaren zoals voorzetsels, tijdsaanduidingen en werkwoorden in de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Daarnaast krijg je meer informatie over de dovencultuur en breid je het voorlezen in gebarentaal uit. EXTRA INFORMATIE Kijk Ik Gebaar 2 en 3 worden op een locatie van Auris gegeven. Je mag meerdere mensen uitnodigen die een directe relatie hebben met de peuter, bijvoorbeeld familieleden. Je stemt dit onderling af met jouw contactpersoon van Auris. Daarnaast is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Bij deze modules krijg je toegang tot een online leeromgeving van Kentalis en het Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum. Deze hulpmiddelen gebruik je thuis voor de voorbereidingen op de bijeenkomsten. VOOR WIE Ouders, familieleden, verzorgers en anderen die regelmatig met de peuter omgaan. TIJD Kijk voor meer informatie over de planning en tijdsinvestering op auris.nl/cursus. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 Kijk Ik Gebaar 1 afgerond? Dan zijn de modules Kijk Ik Gebaar 2 en 3 misschien iets voor jou. Deze zijn gericht op communiceren met dove/slechthorende peuters. Kijk Ik Gebaar 2 en 3 afgerond? Dan kun je verder met de Ouder Module 2 (OM2). 36 | het cursusaanbod van AURIS

Communiceren met Gebaren - NGT OUDER MODULE 2 (OM2) Na het afronden van de Kijk Ik Gebaar-modules leer je met deze module meer over de Nederlandse Gebarentaal. Dit begint met de NGT Ouder Module 2 (OM2). Je leert communiceren met jouw kind over alledaagse activiteiten in gebarentaal. Er komen verschillende thema’s aan bod die aansluiten bij de belevingswereld van jouw kind, zoals: ‘boodschappen’, ‘dierentuin’ en ‘het lichaam’. Je leert de gebaren toepassen in eenvoudige zinnen. Deze module is voor ouders van een doof of slechthorend kind (peuter/ kleuter). EXTRA INFORMATIE Deze module wordt gegeven op een locatie van Auris. Je mag meerdere mensen uitnodigen die een directe relatie hebben met de peuter/kleuter, bijvoorbeeld familieleden. Je stemt dit af met jouw contactpersoon van Auris. Bij deze module krijg je online het oefenmateriaal en heb je toegang tot het Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum. VOOR WIE Ouders, familieleden, verzorgers en betrokkenen. TIJD Kijk voor meer informatie over de planning en tijdsinvestering op auris.nl/cursus. Ouder Module 2 afgerond? Dan kun je verder met de Ouder Module 3 (OM3). Ouder Module 3 afgerond? Dan kun je verder met de Ouder Module 4 (OM4). OUDER MODULE 3 (OM3) Deze module is het vervolg op NGT Ouder Module 2. In deze module ga je verder met de verwerving van de Nederlandse Gebarentaal. Er komen weer veel nieuwe thema’s aan bod, zoals: ‘maanden/getallen’, ‘vertel over je familie’ en ‘wat vind je ervan’. Je leert verschillende grammaticale onderdelen die nodig zijn in de communicatie met je kind. Deze module is voor ouders van een doof of slechthorend kind. EXTRA INFORMATIE Deze module wordt gegeven op een locatie van Auris. Je mag meerdere mensen uitnodigen die een directe relatie hebben met de peuter/kleuter, bijvoorbeeld familieleden. Je stemt dit af met jouw contactpersoon van Auris. Bij deze module krijg je online het oefenmateriaal en heb je toegang tot het Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum. VOOR WIE Ouders, familieleden, verzorgers en betrokkenen. TIJD Kijk voor meer informatie over de planning en tijdsinvestering op auris.nl/cursus. OUDER MODULE 4 (OM4) Na het afronden van NGT Ouder module 3 (OM3) kun je verder met NGT Ouder module 4 (OM4). In deze module leer je korte, informele gesprekjes voeren met de gebaren die je tot nu toe hebt geleerd. Daarnaast breid je je gebaarvaardigheid en gebarenschat uit. Deze module is voor ouders van een doof of slechthorend kind. EXTRA INFORMATIE Deze module wordt gegeven op een locatie van Auris. Je mag meerdere mensen uitnodigen die een directe relatie hebben met de peuter/kleuter, bijvoorbeeld familieleden. Je stemt dit af met jouw contactpersoon van Auris. Bij deze module krijg je toegang tot het Gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum. VOOR WIE Ouders, familieleden, verzorgers en betrokkenen. TIJD Kijk voor meer informatie over de planning en tijdsinvestering op auris.nl/cursus. AURIS.nl/cursus | 37

Communiceren met Gebaren - NMG NEDERLANDS MET GEBAREN (NMG) MET PEUTERS Leer communiceren met peuters met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) door ondersteunende gebaren in te zetten, passend bij de belevingswereld van peuters. Denk hierbij aan thema’s, zoals: ‘familie’, ‘kleding’ en ‘in bad gaan’. RESULTAAT Na deze module kun je: > beter communiceren met peuters met (een vermoeden van) TOS; > het taalbegrip en de taalproductie van deze peuters stimuleren; > een boekje voorlezen met ondersteunende gebaren. EXTRA INFORMATIE Van deze module is een korte versie en een lange versie. Op auris.nl/cursus staat bij iedere locatie welke versie wordt aangeboden. Bij deze module krijg je een werkboek. Daarnaast krijg je toegang tot het online Gebarenwoordenboek en een online leeromgeving. VOOR WIE Professionals, ouders, opvoeders en anderen die betrokken zijn bij de spraak-/taalontwikkeling van peuters met (een vermoeden van) TOS. TIJD 6 of 12 lessen van 2 uur. NEDERLANDS MET GEBAREN (NMG) 1 – VOOR HET ONDERWIJS Leer 750 gestandaardiseerde gebaren die je iedere dag weer kunt toepassen. Er komen thema’s aan bod die passen bij een schoolgaande leerling, zoals: ‘schoolactiviteiten’, ‘dagprogramma’ en ‘gevoelens’. RESULTAAT Na deze module kun je: > beter communiceren met kinderen met TOS; > het taalbegrip en de taalproductie van deze kinderen stimuleren; > een klein gesprekje voeren, voorlezen en een verhaal vertellen met ondersteunende gebaren. EXTRA INFORMATIE Bij deze module krijg je een werkboek. Daarnaast krijg je toegang tot het online Gebarenwoordenboek en een online leeromgeving. Je kunt, als je dat wilt, voor deze module een certificaat behalen. VOOR WIE Professionals, ouders, opvoeders en anderen die betrokken zijn bij de spraak-/taalontwikkeling van kinderen met TOS in het basisonderwijs. TIJD 12 of 14 lessen van 2 uur. Zie auris.nl/cursus voor meer informatie. 38 | het cursusaanbod van AURIS

Communiceren met Gebaren - NMG NEDERLANDS MET GEBAREN (NMG) 2 - VOOR HET ONDERWIJS Word taalvaardiger in het gebaren van woorden en begrippen. Leer 550 nieuwe gestandaardiseerde gebaren met een uitbreiding aan thema’s, waaronder ‘feestvieren’, ‘route uitleggen’ en ‘beroepen’. Deze gebaren leer je toepassen in gesprekken. RESULTAAT Na deze module kun je: > nog beter communiceren met kinderen met TOS; > het taalbegrip en de taalproductie van deze kinderen stimuleren; > gesprekken met complexere zinnen voeren met behulp van ondersteunende gebaren. EXTRA INFORMATIE Bij deze module krijg je een werkboek. Daarnaast krijg je toegang tot een online Gebarenwoordenboek en een online leeromgeving. Je kunt, als je dat wilt, voor deze module een certificaat behalen. VOOR WIE Professionals, ouders, opvoeders en anderen die betrokken zijn bij de spraak-/taalontwikkeling van kinderen met TOS in het basisonderwijs. TIJD 12 of 14 lessen van 2 uur. Zie auris.nl/cursus voor meer informatie. VERDER MET NEDERLANDS MET GEBAREN (NMG) Leer de opgedane kennis uit de voorgaande modules toe te passen in verschillende praktische situaties. RESULTAAT Na deze module kun je: > dagelijkse gesprekken voeren in NmG met kinderen met TOS; > het taalbegrip en de taalproductie van deze kinderen stimuleren. EXTRA INFORMATIE Bij deze module krijg je een werkboek. Daarnaast krijg je toegang tot een online Gebarenwoordenboek en een online leeromgeving. VOOR WIE Professionals, ouders, opvoeders en anderen die betrokken zijn bij de spraak-/taalontwikkeling van kinderen met TOS in het basisonderwijs. TIJD 12 of 14 lessen van 2 uur. Zie auris.nl/cursus voor meer informatie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 39

40 | het cursusaanbod van AURIS

voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 CURSUSAANBOD EN KOSTENVERGOEDING VOOR OUDERS Bij Auris kun je ook terecht voor verschillende cursussen speciaal voor ouders. In deze cursussen krijg je praktische handvatten die je direct thuis kunt toepassen. Zo kun je je kind met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een gehoorbeperking nog beter ondersteunen en help je de communicatie tussen jou en je kind te verbeteren. Daarnaast zijn er cursussen waarin je zelf ervaart hoe het is om TOS of gehoorverlies te hebben. Ook bieden we gebarenscholing aan. Moeite met horen Dove en slechthorende kinderen hebben moeite met leren praten, omdat ze de gesproken taal om hen heen niet goed kunnen volgen. Zo krijgen ze snel een achterstand bij het leren van taal. Daarom is het belangrijk om snel in actie te komen. Auris helpt met de juiste zorg en passend onderwijs. Heeft jouw kind TOS? Kinderen met TOS hebben moeite om taal te begrijpen en te gebruiken. Wanneer een kind moeite heeft met taal, is het goed om snel te onderzoeken of er sprake is van TOS. Ontdek hoe Auris jouw kind kan ondersteunen met onderzoek, zorg en onderwijs. Passend bij wat nodig is, want elke leeftijd vraagt om een eigen aanpak. Kijk voor meer informatie op auris.nl. Kosten en vergoeding Bezoekt jouw kind een van de Auris Behandelgroepen of ontvangt hij/zij ambulante behandeling van Auris Zorg? Dan kun je de totale kosten voor de cursus vergoed krijgen vanuit het zorgarrangement. Krijgt jouw kind ondersteuning in het reguliere onderwijs of gaat hij/zij naar een van de scholen van Auris? Bespreek dan met het Cursuscentrum welke opties er zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Heb je een vraag over de vergoeding of bekostiging van ons cursusaanbod? Neem dan contact op met het Cursuscentrum. Wij denken graag met je mee. AURIS.nl/cursus | 41

voor ouders en opvoeders ERVAAR TOS Hoe is het om een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te hebben? Tijdens dit circuit ervaar je dit zelf. Je krijgt een kijk op wat jouw kind met TOS dagelijks meemaakt. RESULTAAT Na dit circuit: > heb je ervaren hoe het is om TOS te hebben in verschillende situaties; > krijg je inzicht in wat jouw kind dagelijks meemaakt; > weet je wat je kunt doen om jouw kind te helpen; > begrijp je jouw kind beter; > weet je meer over TOS. EXTRA INFORMATIE Je krijgt bij dit circuit tien opdrachten die met taal te maken hebben. De opdrachten gaan over: > uitspraak; > luisteren en verstaan; > zinnen bouwen met woorden; > begrijpen wat er gezegd wordt en kunnen zeggen wat je bedoelt; > een gesprek voeren en volgen. Na afloop ontvang je een boekje met informatie en tips. Dit circuit volg je op een locatie van Auris. VOOR WIE Ouders, opvoeders, opa’s, oma’s en andere betrokkenen van kinderen met TOS. TIJD De totale cursus duurt 2 uur. ERVAAR GEHOORVERLIES Hoe is het om doof of slechthorend te zijn? Tijdens deze cursus ervaar je dit zelf. Zo ontdek je hoe het voor jouw kind is om met gehoorproblemen te verstaan, praten of gebaren. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > weet je hoe het voelt om niet goed te kunnen horen; > weet je hoe het is om een gesprek te volgen in een drukke omgeving; > weet je wat je kunt verstaan door naar iemands mond te kijken (als je de stem niet hoort); > ken je een paar gebaren. EXTRA INFORMATIE Door deze ervaring leer je om te zien of het goed gaat met jouw kind. Je kunt je kind beter begrijpen. En je weet wat je kind nodig heeft om te kunnen verstaan, praten of gebaren. Ook bespreek je in de cursus jouw ervaringen en leer je welke hulp bij jouw kind zou passen. Je krijgt tips die je meteen kunt gebruiken. Deze cursus kun je alleen volgen op een locatie van Auris. VOOR WIE Ouders, opvoeders, opa’s, oma’s en andere betrokkenen van kinderen of jongeren met gehoorverlies. TIJD De totale cursus duurt 2 uur. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 42 | het cursusaanbod van AURIS

AURIS.nl/cursus | 43

voor ouders en opvoeders INTERACTIEF VOORLEZEN Hoe zorg je dat jouw kind helemaal opgaat in een verhaal? Ontdek een hele nieuwe manier van voorlezen aan je kind en verbeter de taalontwikkeling. Voorlezen vergroot de taalontwikkeling van je kind. Zeker als het doof of slechthorend is of een taalontwikkelingsstoornis heeft. In deze cursus leer je boeken op verschillende manieren te gebruiken. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus kun je: > voorleesboeken op verschillende manieren gebruiken; > bij het voorlezen aansluiten bij wat jouw kind ervaart; > door voorlezen de taalontwikkeling van je kind verbeteren. VOOR WIE Ouders, opvoeders, opa’s, oma’s en andere betrokkenen van kinderen van 1,5 tot 5 jaar. TIJD In totaal ben je 5,5 uur bezig. Deze cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten van 1,5 uur en een thuisopdracht. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 44 | het cursusaanbod van AURIS

voor ouders en opvoeders PRATEN DOE JE MET Z'N TWEEËN (ONTWIKKELD DOOR THE HANEN CENTRE® ) Wat als het leren praten en begrijpen van taal bij jouw kind niet vanzelf gaat? In deze cursus leer je hoe je je kind verder kunt helpen in zijn taalontwikkeling. Je leert hoe je alledaagse activiteiten kunt veranderen in plezierige leermomenten, waardoor je kind met meer vertrouwen en motivatie leert praten. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > heb je meer inzicht in de taalontwikkeling van jonge kinderen; > neemt je kind meer initiatieven in gesprekjes en spelmomenten met jou; > stimuleer je interactie en taal bij jouw kind tijdens alledaagse situaties. EXTRA INFORMATIE Bij de start van de cursus ontvang je het handboek ‘Praten doe je met z’n tweeën’. Tijdens interactieve bijeenkomsten krijg je informatie over communicatie en taalontwikkeling en oefen je nieuwe vaardigheden. Daarna oefen je thuis met jouw kind. We komen ook bij jou thuis op bezoek en filmen een stukje gesprek tussen jou en jouw kind. Deze video bekijk en bespreek je daarna met de trainer. VOOR WIE Ouders en opvoeders van jonge kinderen (1-5 jaar) bij wie de taalontwikkeling achterblijft door (een vermoeden van) TOS of een gehoorprobleem. TIJD De cursus bestaat uit 6 groepsbijeenkomsten van 2 uur op een locatie van Auris. We starten met een kennismakingsbezoek. Daarnaast komt de trainer drie keer bij jou thuis. Heeft je kind een taalontwikkelingsstoornis of is je kind doof of slechthorend? Dan heeft het iets extra’s van je nodig. In deze cursus kijken we wat het gedrag van je kind betekent. Ook kijken we naar de invloed van de taalontwikkelingsstoornis of doof- of slechthorendheid op het gezin. Wil je leren wat je kind nodig heeft om zich goed te voelen? En wil je weten waarom jij zelf reageert zoals je reageert? Dan is dit een cursus voor jou. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > kun je op een andere manier naar je kind kijken; > begrijp je jouw rol als ouder/opvoeder en weet je ook welke invloed je hebt op de gesprekken met je kind; > geef je elke dag positief leiding aan activiteiten en gesprekken met je kind. EXTRA INFORMATIE Tijdens de cursus maken we videobeelden. We bekijken deze beelden en bespreken die daarna met elkaar. VOOR WIE Ouders van kinderen tussen 2 en 12 jaar met (een vermoeden van) TOS of een gehoorprobleem. TIJD Deze cursus bestaat uit 5 groepsbijeenkomsten van 2 uur op een locatie van Auris. Daarnaast komt de trainer één keer bij jou thuis. COMMUNICEREN MET JE KIND AURIS.nl/cursus | 45

46 | het cursusaanbod van AURIS

CURSUSAANBOD EN KOSTENVERGOEDING VOOR KINDEREN EN JONGEREN Auris geeft zorg en onderwijs aan kinderen en jongeren die doof of slechthorend zijn of (een vermoeden van) TOS hebben. De cursussen en trainingen van het Cursuscentrum zijn hierop een aanvulling. In overleg met de ambulant behandelaar of ambulant dienstverlener wordt bepaald welke cursus het beste aansluit. voor INSCHRIJVEN, Kosten en vergoeding Krijgt het kind of de jongere ondersteuning van Auris Zorg of Auris Onderwijs? Dan worden de kosten van de cursus meestal vergoed vanuit het zorgarrangement of het ondersteunings-/ onderwijsarrangement. kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 AURIS.nl/cursus | 47

voor KINDEREN EN JONGEREN SOCIAAL VAARDIG COMMUNICEREN Wil jij beter contact met leeftijdsgenoten en meer inzicht in jouw eigen manier van communiceren? Deze training kan jou daarbij helpen. RESULTAAT Na het volgen van deze training: > herken je jouw eigen gevoelens en die van anderen; > weet je hoe je rekening houdt met elkaar; > heb je meer inzicht in jouw manier van communiceren en hoe dat bij anderen overkomt; > kijk je positiever naar jezelf. EXTRA INFORMATIE Dit is een groepstraining. Wij geven de training tijdens schooltijd op jouw eigen school. De andere deelnemers aan de training zijn niet doof of slechthorend en hebben ook geen taalontwikkelingsstoornis (TOS). Hierdoor kun je gelijk met je klasgenoten oefenen wat je hebt geleerd. Jij en je klasgenoten krijgen bij deze training een eigen werkmap en een doos met gevoelenskaarten en kijkwijzers. Deze worden gebruikt tijdens de training, in de klas en thuis. VOOR WIE Kinderen in groep 5 t/m 8. TIJD 10 bijeenkomsten van 1 uur. De eerste bijeenkomst is samen met je ouders, je leraar en andere deelnemende leerlingen. Je ouders kunnen jou vervolgens thuis verder ondersteunen, dit versterkt het effect van deze training. ERVAAR TOS MET MIJ Weten jouw klasgenoten niet goed hoe het is om TOS te hebben en zou je ze dit graag willen uitleggen? In deze cursus leer je om dit goed aan je klas te vertellen. Ook laat je jouw klasgenoten ervaren hoe het is. Daarna weten zij hoe ze rekening met je kunnen houden. Jouw ambulant dienstverlener of een andere trainer geeft deze cursus. Als je wilt, kan dit samen met jou. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > weten jouw klasgenoten wat TOS is en hebben ze opdrachten gedaan; > begrijpen klasgenoten jou beter en weten ze wat voor jou lastig is door jouw TOS; > kunnen klasgenoten jou beter helpen als jij dat nodig hebt. EXTRA INFORMATIE De ambulant dienstverlener kijkt of deze cursus bij jou past. VOOR WIE Leerlingen met TOS in groep 6 t/m 8. Soms kunnen ook leerlingen in groep 5 of leerlingen in het voortgezet onderwijs deze cursus volgen. Dat kan in overleg met de ambulant dienstverlener. TIJD Dat kan verschillen (bijvoorbeeld omdat je wel of geen spreekbeurt geeft). voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 48 | het cursusaanbod van AURIS

voor KINDEREN EN JONGEREN ERVAAR GEHOORVERLIES MET MIJ Weten jouw klasgenoten niet goed hoe het is om slechthorend te zijn? Merk je onbegrip over jouw gehoorverlies bij je klasgenoten? In deze cursus leer je om dit goed aan jouw klas te vertellen. Ook laat je jouw klasgenoten ervaren hoe het is. Daarna weten zij hoe ze met jou rekening kunnen houden. Jouw ambulant dienstverlener of een andere trainer geeft deze cursus. Als je wilt, kan dit samen met jou. RESULTAAT Na het volgen van deze cursus: > weten jouw klasgenoten wat gehoorverlies is; > begrijpen jouw klasgenoten beter wat het is om gehoorverlies te hebben en hebben ze opdrachten gedaan; > zijn jouw klasgenoten meer op de hoogte van wat voor jou lastig is door jouw gehoorverlies. EXTRA INFORMATIE De ambulant dienstverlener kijkt of deze cursus bij jou past. VOOR WIE Leerlingen met gehoorverlies vanaf eind groep 3 t/m het mbo. Dat kan in overleg met de ambulant dienstverlener. TIJD De duur van deze cursus bepalen we aan de hand van wat jij nodig hebt. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf of je wel of geen spreekbeurt geeft. AURIS.nl/cursus | 49

voor KINDEREN EN JONGEREN OBI-NGT (ONLINE BONDGENOTENCONTACT EN INTERACTIE IN NGT) Dove en slechthorende leerlingen in het regulier primair en voortgezet onderwijs kunnen deze training volgen. Hierin besteden we naast het leren van gebarentaal ook veel aandacht aan culturele vorming en identiteitsontwikkeling van dove en slechthorende kinderen. En dat allemaal onder begeleiding van een dove of slechthorende NGT-docent die tevens ervaringsdeskundige en rolmodel is. RESULTAAT Na het volgen van deze training: > ken je losse gebaren en gebarenzinnen en kun je deze gebruiken in de praktijk; > ben je je bewust van de noodzaak en het gemak van visuele communicatiestrategieën die ingezet worden binnen NGT, die ook gebruikt worden door gebarentolken in het regulier onderwijs; > kun je gebruikmaken van gezonde bondgenootschappen en netwerken; > vind je door ervaringsleren herkenning bij je bondgenoten en leer je je sterk te maken en plezier te hebben; > heb je inzicht in je eigen doof- of slechthorend zijn als onderdeel van je identiteitsontwikkeling; > heb je kennis van de dovencultuur. EXTRA INFORMATIE De training start en eindigt met een gezamenlijke live netwerkdag voor ouders en kinderen. Op deze dag zijn er kennismakingsactiviteiten voor de kinderen en kunnen ouders ervaringen met elkaar delen. Tussen deze netwerkdagen zijn er 8 online lessen voor de kinderen. Iedere les bestaat uit een deel gebarentaal en een deel cultuur en identiteit waarbij we onder andere gebruikmaken van onderdelen uit het lespakket CIDS (Culturele Vorming en Identiteitsontwikkeling voor Doven en Slechthorenden) van Sprong Vooruit. De ambulant dienstverlener gaat in overleg met jou kijken of deze training bij jou past. VOOR WIE Dove en slechthorende leerlingen in het primair onderwijs, groep 7-8 en het voortgezet onderwijs. TIJD 20 uur (inclusief 2 live bijeenkomsten, 8 online bijeenkomsten en zelfstudie leerlingen). 50 | het cursusaanbod van AURIS AJONGH (ALS JE OREN NIET GOED HOREN) Deze groepstraining is bedoeld voor kinderen en jongeren met gehoorverlies. Je krijgt algemene kennis over gehoorverlies in het dagelijks leven en de mogelijke gevolgen voor jou. Tijdens de training ontstaat verbinding en onderlinge herkenning. RESULTAAT Na het volgen van deze training: > heb je informatie over je slechthorendheid; > zijn jouw (communicatieve) vaardigheden versterkt; > ben je in sociale situaties weerbaar en krachtig. EXTRA INFORMATIE In deze groepstraining is er veel ruimte voor interactie met leeftijdsgenoten. Naast de groepstraining worden er ook bijeenkomsten voor ouders (en eventueel leerkrachten) georganiseerd. Je krijgt een werkboek dat bij deze training hoort. Dit werkboek staat vol met oefeningen en informatie waarmee jij thuis aan de slag kunt. VOOR WIE Kinderen en jongeren met gehoorverlies. De indeling van de groep is op basis van de groep of klas waar je in zit. - AJONGH 1: groep 1, 2, 3 (4) - AJONGH 2: groep (4) 5, 6, 7, 8 - AJONGH 3: voortgezet onderwijs TIJD 8-12 bijeenkomsten van 1,5 uur op locatie. Daarnaast zijn er 2 avonden voor de ouders. Op auris.nl/cursus vind je per regio terug waar de training wordt aangeboden. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00

AURIS.nl/cursus | 51

Deelnemer over de MODULE ERVAAR TOS “Goed om zelf te ervaren hoe gefrustreerd en onzeker je wordt als je iets niet goed begrijpt, of niet goed begrepen wordt.” Deelnemer OVER DE MODULE ERVAAR TOS “Bewustwording van hoe kinderen met TOS problemen ervaren waarvan ik me niet bewust was.” 52 | het cursusaanbod van AURIS

Deelnemer OVER DE MODULE Een dove of sLECHTHORENDE leerling “Fijn om zo inzicht te krijgen in de manier van omgang met de leerling.” Deelnemer OVER DE MODULE Een dove of sLECHTHORENDE leerling “Het was een interessante bijeenkomst met veel informatie en diverse eyeopeners. Fijn dat je de informatie vooraf alvast krijgt, hierdoor kun je voorbereid van start.” AURIS.nl/cursus | 53

CURSUSLOcATIES Je vindt ons in een groot deel van Nederland Ben je benieuwd waar jouw cursus wordt gegeven? Ga naar auris.nl/cursus. Liever direct contact met ons Cursuscentrum? Onze medewerkers staan voor je klaar. E-mail: cursuscentrum@auris.nl Telefoon: 088 894 21 00 Hieronder het overzicht van onze vaste leslocaties: REGIO MIDDEN Agavedreef 92 3563 EN Utrecht Hooglandseweg Noord 140 3813 VE Amersfoort REGIO NOORD-WEST Daslookweg 2 2015 KN Haarlem Obrechtstraat 2 2324 VN Leiden REGIO WEST Kraaijeveldstraat 2 3078 PE Rotterdam REGIO ZUID Voorstad 78 4461 KP Goes Marslaan 7 4624 CT Bergen op Zoom Dirk Hartogstraat 10 4812 GE Breda Visitandinenstraat 3 5042 CS Tilburg 54 | het cursusaanbod van AURIS

Aanmelden & informatie Aanmelden Ga naar auris.nl/cursus. Hier vind je meer informatie over alle cursussen. De cursus gevonden die bij jou past? 1. Zoek de locatie en datum/tijd waarop jij de cursus wilt volgen. 2. Vul het inschrijfformulier in en check je mailbox voor de ontvangstbevestiging. Cursus op maat of een andere vraag? We bieden veel cursussen ook op maat aan. Deze cursussen kunnen we op jouw locatie geven. Zie pagina 12 voor meer informatie. Is er een specifiek vraagstuk over TOS of gehoorverlies waar je dieper op in wilt gaan? Of heb je een andere vraag over ons cursusaanbod? Mail of bel ons gerust: E-mail: cursuscentrum@auris.nl Telefoon: 088 894 21 00 COLOFON CONTACT (Hoofd)redactie: Brenda de Jong Daphne Vreeke Iris Levi Janneke van Zetten Mariska van Bochove-Sonneveld Paula van Egmond Sydney Goos Sanna Kok - Tekst & Gebaar Tekstcorrectie: Judith de Zeeuw - Nauwkeurig Tekstredactie Art direction & Grafisch ontwerp: Marieke Bokelman, Rotterdam - LOS Fotografie: Bart van Vlijmen, Rotterdam Studio Oostrum, Den Haag Drukwerk: Quantes, Rijswijk Aan deze uitgave werkten ook nog vele andere betrokkenen mee, waarvoor onze hartelijke dank! Koninklijke Auris Groep Ammanplein 2 3031 RT Rotterdam Postadres Postbus 3192 3003 AD Rotterdam AURIS.nl/cursus | 55

voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 Koninklijke Auris Groep Ammanplein 2, 3031 RT Rotterdam Postadres: Postbus 3192, 3003 AD Rotterdam 088 894 21 00 • cursuscentrum@auris.nl • auris.nl/cursus

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
Home


You need flash player to view this online publication