24

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS TOS GEDRAG VER'TAAL'D Heb je een leerling met TOS die ongewenst gedrag laat zien? In deze module krijg je handvatten om interventies in te zetten die het luisteren en vertellen stimuleren. En interventies die zijn gericht op samenspelen en samenwerken en het houden aan afspraken. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > kun je gedragskenmerken koppelen aan TOS met behulp van het schema ‘Spraak-taalaspecten’; > weet je wanneer je hulpbronnen kunt inzetten; > help jij je leerling zijn eigen gedrag beter te leren reguleren / aan te sturen en wordt zijn communicatieve redzaamheid vergroot. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. DE INVLOED VAN TOS OP DE SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING (SEO) Hoe stimuleer je het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen met TOS? In deze module maak je kennis met methoden en technieken die je hierbij kunnen helpen en waarmee je de communicatieve redzaamheid van de leerling kunt versterken. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > heb je inzicht in de invloed van TOS op de sociaal-emotionele ontwikkeling; > weet je op welke manier je de sociale contacten, sociale vaardigheden en de emotionele competenties van leerlingen met TOS kunt versterken; > weet je welke externe hulpbronnen je hiervoor kunt inzetten. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten EN ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 24 | het cursusaanbod van AURIS

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication