19

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS BASISMODULE: HERKEN TOS BIJ KLEUTERS Uit onderzoek blijkt dat 5% tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. In elke basisschoolgroep kunnen dus een of meerdere leerlingen met TOS zitten. Wil jij weten wat de signalen zijn bij kleuters en hoe je in dat geval moet handelen? Dan is deze module voor jou! RESULTAAT Na het volgen van deze module: > herken je de signalen van TOS; > draag je bij aan een vroege signalering van TOS bij je leerlingen; > weet je wat je kunt doen wanneer je bij een leerling een vermoeden van TOS signaleert. EXTRA INFORMATIE Tijdens deze module krijg je veel filmfragmenten te zien, waarin je informatie krijgt over de kenmerken van TOS bij kleuters. VOOR WIE Leraren en onderwijsassistenten groep 1 en 2, remedial teachers en intern begeleiders van de onderbouw. STUDIEBELASTING In totaal 3 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie. voor INSCHRIJVEN, kosten en ADVIES Auris.nl/cursus of bel 088 894 21 00 LEREN LEZEN EN SPELLEN IN GROEP 1, 2 EN 3 Hoe kun je lees- en spellingproblemen bij leerlingen met TOS verklaren vanuit de taalinhoud (semantiek) en de taalvorm (fonologisch en fonemisch bewustzijn)? In deze module leer je hoe je interventies kunt inzetten in het (voorbereidend) lees- en spellingonderwijs en welke leerkrachtvaardigheden daarbij nodig zijn. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > koppel je de lees- en spellingproblemen aan de TOS-problematiek binnen het domein taalvorm; > pas je in groep 1, 2 en 3 interventies toe. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication