27

VOOR VOORTGEZET ONDERWIJS/MBO - TOS BASISMODULE: TOS IN HET VO EN MBO Laat jouw leerling of student met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) optimaal profiteren van het geboden onderwijs. RESULTAAT Na het volgen van deze basismodule: > weet je op welke spraak-taalaspecten TOS van invloed is en kun je deze herkennen; > ken je de gevolgen van TOS voor diverse ontwikkelingsgebieden in het functioneren van een leerling of student; > kun je de kenmerken van TOS bij een leerling of student herkennen en benoemen; > kun je pedagogisch-didactische aanpassingen aanreiken die helpend zijn voor de individuele onderwijsbehoefte van de leerling of student met TOS; > kun je de juiste hulpbronnen inschakelen voor de onderwijsbehoefte van de leerling of student met TOS, zoals aangepaste toetsen en examens; > kun je de juiste hulpbronnen inschakelen als de school een ondersteuningsbehoefte heeft. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. COMMUNICEREN MET LEERLINGEN MET TOS Pas je communicatie aan op leerlingen of studenten met TOS. Zo zorg je dat zij zich gehoord voelen en toegerust zijn om vervolgstappen te zetten. In deze module oefen je specifiek met actief luisteren, goede vragen stellen, visualiseren en metacommunicatie. RESULTAAT Na deze module kun je: > handelen op basis van theoretische kennis over TOS en de gevolgen hiervan voor communicatievoorwaarden en de basishouding; > actief luisteren en visualiseren in gesprekken met leerlingen of studenten met TOS; > de juiste vragen stellen tijdens een gesprek met leerlingen of studenten met TOS; > metacommunicatie toepassen tijdens gesprekken met leerlingen of studenten met TOS. VOOR WIE Docenten en zorgcoördinatoren in het vo/mbo. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. ERVAAR TOS Ben je benieuwd naar hoe het is om zelf een taalontwikkelingsstoornis te hebben? Kijk dan op pagina 18. AURIS.nl/cursus | 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication