21

VOOR PRIMAIR ONDERWIJS - TOS WOORDENSCHAT HELPT VERWOORDEN Stimuleer de woordenschatontwikkeling en vergroot de woordenschat van jouw leerlingen (met TOS) met effectieve routines en didactiek. Bevorder hiermee de deelname aan de leerprocessen en de communicatieve redzaamheid. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > weet je wat de didactiek van het model Viertakt globaal inhoudt; > onderken je het belang van woordbewustzijn bij leerlingen; > gebruik je woordenschatroutines en Viertakt om de woordenschatontwikkeling te stimuleren; > kies je bewust woordenschatroutines en kun je de keuze hiervoor onderbouwen; > kun je een woordcluster semantiseren en consolideren met grafische modellen. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. VAARDIG VERTELLEN Wil je dat je leerling zijn vertelvaardigheid ontwikkelt? Dat je leerling zich vrij voelt om te vertellen en dat zijn communicatieve redzaamheid toeneemt? In deze module leer je alles over vertelvaardigheden. Je leert problemen in de vertelvaardigheid, gerelateerd aan TOS, herkennen en je handelen daarop aan te passen. RESULTAAT Na het volgen van deze module: > signaleer je problemen met vertelvaardigheden met behulp van de signaleringslijsten ‘Grammaticale ontwikkeling’ en ‘Verhaalopbouw’; > creëer je stimulerende en uitdagende situaties waarin leerlingen met TOS kunnen en durven spreken; > creëer je taalsituaties waarin leerlingen gestimuleerd worden hun eigen vertelvaardigheden te ontwikkelen; > heb je een concreet interventieplan. EXTRA INFORMATIE Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. VOOR WIE Leraren, remedial teachers en intern begeleiders basisonderwijs. STUDIEBELASTING In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie. AURIS.nl/cursus | 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication