41

interactief GEBAREN MOETEN KLOPPEN De projectgroep koos bewust niet voor een acteur met kind of een pop, omdat dit zou kunnen afleiden. De filmpjes hebben iedere keer één onderwerp, hetzelfde begin en einde, en dezelfde hoofdrolspeler. Dat is actrice Patricia Quicken, die ook als logopedist bij Auris werkt. Samen met een NGT-docent leerde ze naast de tekst ook de gebaren die erbij horen. Melanie: ‘Dat heeft ze fantastisch gedaan. De gebaren moeten immers kloppen zodat de video’s ook voor slechthorende kinderen geschikt zijn.’ Ouders en pedagogisch behandelaren vinden ook de nieuwe filmpjes erg fijn, laat een enquête zien. Ouders noemen ze herkenbaar, duidelijk en met veel enthousiasme gemaakt. Met dat laatste zijn de projectleiders het eens; zij waren onderdeel van de filmploeg. ‘Je begeeft je samen met je team op een totaal onbekend terrein en je leert gaandeweg. Het gaf ons veel energie. Ook de draaidagen waren een feestje om te doen met zo’n bevlogen team en creatieve videograaf!’ En ... komt er een vervolg? ‘Jaaaah, we hebben nog veel ideeën.’ VEEL IDEEËN VOOR MOGELIJK VERVOLG Als de laatste filmpjes klaar zijn, willen Mariëlle en Melanie samen met de teamleden het prachtige resultaat vieren. ‘Leuk om nog te vermelden, is dat onze Simea- en SIACpartners gratis gebruik mogen maken van dit product,’ vertelt Mariëlle. Verder is er voor ambulant behandelaren een Interactief-tas gemaakt. Zij kunnen deze tas gebruiken tijdens hun bezoeken aan de gezinnen. In de tas zit een voorwerp dat hoort bij de onderwerpen van de filmpjes. Zo kunnen zij het videomateriaal ook gebruiken. Een mooie aanvulling op de filmpjes, vinden de twee. En zijn ze enthousiast te maken voor een vervolg? ‘Jaaaah’, klinkt het uit beide kelen. ‘We hebben nog veel ideeën. Die gaan we inventariseren en voorleggen aan de regiodirectie. Dus wie weet!’ Wil je een filmpje bekijken? Scan de QR-code. De gebaren moeten kloppen zodat de video’s ook voor slechthorende kinderen geschikt zijn. VAN NUL TOT TAAL - ouders | 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication