50

motoriek, spel en sociaal-emotionele ontwikkeling De sociaalSOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN EEN TAALONTWIKKELINGSSTOORNIS (TOS) De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met TOS verloopt meestal vertraagd. Deze kinderen hebben meer kans op het ontwikkelen van gedragsproblemen. Soms is het contact met andere kinderen moeilijk. Kinderen met TOS kunnen lastig met woorden duidelijk maken wat hen bezighoudt. Daardoor reageren ze soms op een andere manier: door boos te worden, te slaan of te schoppen. Sommige kinderen zullen dingen van andere kinderen afpakken, omdat ze de taal niet hebben om iets te vragen. Er zijn ook kinderen die zich juist terugtrekken en weinig communiceren. Kinderen met TOS vinden het soms moeilijk zich in te leven in een ander. Daardoor schrikken ze nogal eens van de emoties van andere kinderen. Ook is het moeilijk voor hen om emoties bij andere kinderen te herkennen. Ze vinden het lastig om te zien hoe oorzaak en gevolg met elkaar te maken hebben. De sociaal-emotionele ontwikkeling gaat over de ontwikkeling van het karakter van een kind en de manier waarop een kind omgaat met anderen in de omgeving. Een kind leert zichzelf kennen en ontdekt hoe je invloed kunt hebben op je omgeving. emotionele ontwikkeling SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING EN DOOF- OF SLECHTHORENDHEID Kinderen die doof of slechthorend zijn, krijgen niet alles mee van wat er in de omgeving gebeurt. Horende kinderen krijgen vanzelf informatie over gevoelens en emoties van hun omgeving. Bij dove en slechthorende kinderen gebeurt dit niet als de ander geen gebaren gebruikt. Daardoor kan de sociaal-emotionele kant van deze kinderen zich soms minder goed ontwikkelen. Doordat dove en slechthorende kinderen minder toegang hebben tot gesproken taal, laten ze vaak hun gevoelens meer in gedrag zien dan dat ze erover praten. Veel dove kinderen groeien op met horende ouders. Horende ouders kennen soms de gebaren voor een gevoel of emotie (nog) niet. Of ze kennen het gebaar wel, maar herkennen het gebaar dat hun kind maakt niet. Soms zijn kinderen namelijk beter in gebaren dan hun ouders. Bovendien communiceren horende ouders vaak minder met hun hele lijf (totale communicatie) en gebruiken ze hun mimiek minder. 50 | VAN NUL TOT TAAL - ouders

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication