60

Binnen en buiten Nederland wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar verschillende onderwerpen die te maken hebben met taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Hieronder een paar voorbeelden. Wetenschappelijk onderzoek KLANKONTWIKKELING IN DE BEHANDELGROEP Als kinderen problemen hebben bij het leren van klanken, is de kans groot dat dit effect heeft op de ontwikkeling van het praten. Ze zijn dan bijvoorbeeld minder goed te verstaan dan andere kinderen. Dit staat de communicatie in de weg. Daarom deden we in de Auris Behandelgroepen onderzoek naar klankontwikkeling. In het bijzonder keken we naar het effect van het geven van klanklessen in de groep: versnellen deze lessen het leren van klanken? De klanklessen zijn groepslessen voor het verbeteren van de spraakontwikkeling. In een klein groepje van maximaal vijf kinderen wordt geoefend met een klank. Het zijn een aantal korte lessen met een vaste indeling. De lessen worden gegeven door de pedagogisch behandelaar van de groep, met ondersteuning van de logopedist. De klanklessen zijn onderdeel van het standaard behandelaanbod, waar ook een-op-een logopedie bij hoort. Het bijzondere en vernieuwende aan de klanklessen is dat ze gegeven kunnen worden door de pedagogisch behandelaren. Zij worden hierin getraind en om de drie lessen gecoacht door de logopedist. De pedagogisch behandelaren zijn enthousiast over het effect dat zij zien op de kinderen. Om te meten of de klanklessen ook écht effect hebben, testten we de kinderen die meededen aan het onderzoek. Dit deden we drie keer voor en drie keer na de groepslessen, om zo te weten welke klanken ze op die momenten kenden. Door de drie metingen voor de groepslessen werd duidelijk hoe goed de kinderen klanken leerden zónder de klanklessen. De groei tijdens en vlak na de periode waarin de klanklessen werden gegeven, werd vervolgens vergeleken met de groei die de kinderen lieten zien zonder de klanklessen. Het resultaat? De klanklessen versnellen het leren van klanken. Tijdens en net na de periode van lessen is de groei in het aantal gemaakte klanken namelijk opvallend groter dan in de periode ervoor en twee maanden erna. Dit laat zien dat het zin heeft om naast een-op-een logopedie ook groepslessen in klankontwikkeling te geven. Meer weten over het onderzoek dat wij bij Auris doen? Neem dan contact op met onze onderzoekers via teamonderzoek@auris.nl. 60 | VAN NUL TOT TAAL - ouders

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication