Voorwoord 2020 is een jaar, wat wij ons nog tientallen jaren zullen herinneren. De coronapandemie veranderde ons dagelijks leven ingrijpend. De maatregelen om het virus te bestrijden beïnvloeden niet alleen onze economie, werk, gezondheid en onderwijs, maar ook ons AWARD programma. De contacten met scholen en deelnemers kwamen hierdoor in een heel ander daglicht te staan. De door ons gewenste groei stagneerde hierdoor en hebben deze ambitie helaas niet waar kunnen maken. Wij zijn blij met de benoeming van Patricia de Ruijter als onze nieuwe directeur. Voor Patricia een hele uitdaging om in deze lastige tijd van start te gaan, maar Patricia is zeer gemotiveerd om nog meer jongeren kennis te laten maken met ons programma. Ook zijn wij uitermate content met het feit dat ons programma erkent wordt als invulling van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) door jongeren. Enerzijds door de afronding van ons project in deze met het Rode Kruis, maar anderzijds dat wij samen met Humanitas en R-Newt een nieuw MDTproject gaan starten. Eind november hebben we hiervoor een subsidietoekenning gekregen van het Ministerie van VWS via ZonMw. In 2020 hebben we ook afscheid genomen van onze voorzitter Jos Heijmans. Jos heeft deze taak vanaf 2013 op zich genomen en vooral dankzij zijn inzet, is de continuïteit van ons programma gewaarborgd. Daarvoor zijn wij hem veel dank verschuldigd. Ook werd afscheid genomen van onze penningmeester Marcel Scherrenburg, wiens functie bij ons ging conflicteren bij zijn nieuwe werkgever. In 2021 willen wij beide vacante bestuur vacatures opnieuw gaan invullen. Tenslotte wil ik al onze vrijwilligers, deelnemende scholen en Scouting Nederland bedanken, die ons het vertrouwen geven en in staat stellen onze belangrijke rol in de samenleving te blijven spelen. Rien Wijdeven, Voorzitter Jaarverslag The International Award for Young People 2020 Pagina 2