Gedurende het project zijn er voortgangsgesprekken. ‘De factor vertrouwen is heel belangrijk, wij gaan niet controleren. In de loop van de jaren hebben we er wel een gevoel voor gekregen wanneer het niet helemaal goed zit en dan bespreken we dat. We zitten tijdens die voortgangsgesprekken met de hele groep deelnemers bij elkaar, het aantal varieert per jaar. Dit jaar hebben we 22, 23 starters. Ze leren ook elkaar vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Het is geen competitie, je bent alleen ‘in gevecht’ met jezelf. En mocht het nodig zijn dan zijn wij er om te helpen. Onze rol is vooral die van begeleider en inspirator, dat hoop je dan toch!’ ‘Het project wordt afgesloten met een expeditie, het vierde onderdeel. Ze moeten dan in twee dagen tijd minimaal 24 kilometer lopen in een natuurgebied. Ze regelen alles zelf, wij hebben wel een format voor ze klaar liggen maar ze vullen het zelf in. Wie doet waar de boodschappen, hoe navigeren we, wie zitten er bij elkaar in een groepje enzovoort. Ze moeten het samen redden. De bronzen deelnemers gaan naar de Loonse en Drunense Duinen. Dit jaar zijn we ook met een zilveren expeditie mee geweest, naar Engeland. Dat was heel speciaal. En wie voor goud gaat moet echt iets bijzonders doen. Die verblijft in een onbekende omgeving, leert nieuwe mensen kennen en doet mee aan een meerdaags groepsproject. Dat gebeurt meestal na de middelbare school tijd. En dan, als de doelen zijn bereikt, is er de Award-uitreiking. Dat is echt geweldig, de sfeer daar is fantastisch. Daar doe je het voor, dan zie je de doorzetters, de trots in de ogen bij het ontvangen van de Award is geweldig om te zien!’ 28 Jaarverslag The International Award for Young People 2019