31

ONGEWENST GEDRAG We hopen dat kinderen zich goed voelen op onze school en respectvol omgaan met elkaar. We doen heel wat dingen preventief om dit klaar te krijgen. Jammer genoeg loopt het ook wel eens mis. We willen jullie vertellen hoe we met kinderen omgaan als het misloopt, wat we van leerkrachten, kinderen en ouders verwachten en hoe we kinderen kunnen belonen in hun groeiproces. We gebruiken hiervoor het 5-laden model, dat gebaseerd is op het 4-ladenmodel van Monique D’aes. We werken met een kast die bestaat uit vijf schuiven, met elk zijn betekenis. Met deze kast willen we kinderen doen nadenken over wat ze gedaan hebben, wat de gevolgen zijn en hoe we hen helpen. Deze kast moet ervoor zorgen dat we goed kunnen samenwerken met de kinderen, het team en de ouders. Want pas als we echt samenwerken kunnen we dingen in beweging brengen. Voor veel kinderen is dit model niet van toepassing omdat het schoolleven vlot verloopt. Soms moeten we echter verder aan de slag met kinderen. Principes 1. We streven naar een duidelijk beleid om gewenst en ongewenst gedrag van kinderen op school te kunnen plaatsen. 2. We maken gebruik van een individuele aanpak. 3. We vinden het belangrijk om samen met de kinderen na te denken over de gevolgen van hun gedrag. 4. We aanvaarden dat fouten maken bij het leren hoort en we benadrukken de veerkracht van het kind. 5. We willen met dit model de ernst van de overtreding duidelijk maken aan de kinderen. Wat doen we om ongewenst gedrag te voorkomen op de speelplaats? • We gaan een nieuw speeltuig plaatsen op de speelplaats van de lagere school. • We werken met SMOS “Samen Met Ons Spelen”. • We zetten speelboxen in per graad, die doorschuiven van de ene klas naar de andere. • We bieden samen met de sportleerkracht sportactiviteiten aan tijdens de middagen. • We hebben gesplitste speeltijden. • We zorgen op vrijdag voor muziek op de speelplaats. • We zorgen voor een groene speelzone. Wat doen we om ongewenst gedrag te voorkomen op klasniveau? • We houden twee keer per jaar kindgesprekken, we hebben hiervoor heel wat materialen ter ondersteuning. • We werken met Tom en Roos naar sociale vaardigheden toe voor de kleuterschool en de eerste graad. • We werken rond sociale vaardigheden in de vorm van mimespel, toneeltjes,… op niveau van de kleuters. Wat doen we om ongewenst gedrag te voorkomen op zorgniveau? We zetten zorgleerkrachten in om met kinderen aan de slag te gaan door in te zetten op voorvalrapporten, kindgesprekken te voeren, goede observaties te doen van kinderen en de caravan in te zetten als rustig plekje op de speelplaats. 29

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication