88

ORDEMAATREGELEN Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig. We hanteren hierbij het 5-laden model, waarover u meer info kunt lezen in de rubriek “Welin-je-vel”. Een ordemaatregel kan zijn: • een verwittiging in de agenda; • een strafwerk; • een specifieke opdracht; • een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directie; • Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk. TUCHTMAATREGELEN Let op: wanneer we spreken over directeur, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde. Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van de school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directeur een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerplichtige leerling in het lager onderwijs. MOGELIJKE TUCHTMAATREGELEN ZIJN: • een tijdelijke uitsluiting van minimaal één schooldag en maximaal vijftien opeenvolgende schooldagen; • een definitieve uitsluiting PREVENTIEVE MAATREGEL ALS BEWARENDEN MAATREGEL In uitzonderlijke situaties kan de directeur in het kader van een tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Deze bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is. De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directeur bevestigt deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan vijf opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan deze periode eenmalig met vijf opeenvolgende schooldagen verlengd worden, indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directeur motiveert deze beslissing. 86

89 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication