32

De 5 schuiven uitgelegd We vertrekken bij elke schuif van een voorbeeld. Bij dit voorbeeld zetten we de mogelijke stappen die genomen kunnen worden maar we blijven altijd kijken naar de ernst van de omstandigheden en naar het kind in kwestie. Dit zijn slechts voorbeelden met de mogelijke stappen die genomen kunnen worden. Op onze website bij de rubriek ‘Onze troeven’ vind je alvast een filmpje waarin alles duidelijk wordt uitgelegd. Paarse schuif In deze schuif ligt de focus op kinderen aanzetten tot positief gedrag. We leggen de focus leggen op de inspanningen die het kind levert en de kleine groeistappen die het zet. We willen kinderen hiervoor belonen, omdat positieve waardering meer rendement heeft op lange termijn. Met beloningen bedoelen we niet materiële beloningen, hiermee bedoelen we bijvoorbeeld een duim, een compliment of dat het kind een spelletje naar keuze mag kiezen. Dit proces kan thuis ook verder lopen, door als ouders zelf ook aan te geven dat je het leuk vindt dat je kind deze maand gegroeid is in wie hij/zij was. Daarnaast werken we ook hard aan het creëren van een positief klasklimaat. We zorgen voor veiligheid in de klas, maken ruimte voor plezier en stimuleren open communicatie. Gele schuif Onder deze categorie vallen zware voorvalletjes, die maar uitzonderlijk voorkomen. Zo zou het kunnen dat een kind 1 keer iemand anders bewust pijn doet. Wanneer dit gebeurt kunnen we beslissen om het kind te laten afkoelen, kunnen we ervoor kiezen om de ouders op de hoogte te brengen, kunnen we het kind vragen een herstelgebaar te maken (bijvoorbeeld een brief schrijven aan het kind dat pijn werd gedaan) en kan er een straf volgen. Ook geven we het getroffen kind voldoende aandacht door in de eerste instantie al naar zijn verhaal te luisteren. Rode schuif Onder deze categorie vallen zware voorvalletjes, die meermaals voorkomen. Zo zou het kunnen dat het kind meermaals andere kinderen niet laat meespelen. In de kleuterschool kan dit gemeld worden aan de klasjuf, kan het zijn dat het kind tot het einde van de speeltijd aan de hand met de juf moet meestappen, kunnen we het kind vragen om een herstelgebaar te maken (bijvoorbeeld een tekening maken voor het kind dat niet mocht meespelen) en kunnen er mogelijks een aantal gesprekken met het kind plaatsvinden. We zullen eventueel de ouders op de hoogte brengen door een mail te versturen. Ook zal er voldoende aandacht worden gegeven aan het kind dat werd uitgesloten en kunnen we op klasniveau werken aan hoe we samen moeten spelen. In het 1ste en het 2de leerjaar kunnen we beslissen om het kind te laten afkoelen, kan het kind 5 minuten op de time-out stoel gezet worden, kunnen we het kind vragen een herstelgebaar te maken (niet gewoon sorry zeggen), zou het kunnen dat we een mail sturen met de reden van de straf zodat de mama en de papa ook op de hoogte zijn, kunnen er gesprekken met het kind plaatsvinden, maken we gebruik van voorvalrapporten en kunnen we beslissen om op klasniveau met alle kinderen samen te zitten om te werken aan ‘Hoe samen spelen’. 30

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication