24

6 Leerlingenzorg op Het Kompas Kinderen komen naar school om zich op verschillende gebieden optimaal te kunnen ontwikkelen. Het ene kind heeft meer tijd nodig om zich de leerstof eigen te maken en bij het andere kind verloopt de ontwikkeling sneller. De leerkracht probeert binnen de groep zoveel mogelijk aan te sluiten bij de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen. Ieder kind heeft daarbij zijn/haar eigen onderwijsbehoeften. Het afstemmen op deze onderwijsbehoeften noemen wij handelingsgericht werken. Handelingsgericht werken Handelingsgericht werken heeft als doel de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren en de begeleiding af te stemmen op alle leerlingen. De leerkracht verzamelt gegevens van iedere individuele leerling uit zijn/haar klas. Deze gegevens worden vertaald naar onderwijsbehoeften waarmee de leerkracht, zo veel als mogelijk, rekening houdt in zijn/haar onderwijs. Drie keer per jaar, op vastgestelde momenten, worden de leerlingen met de zorg besproken (IB/RT). Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vinden er tussentijds ook gesprekken plaats. Hierbij worden de leerling en ouders ook betrokken. 24 Het Kompas Indien nodig, worden afspraken en acties opgenomen in een plan. Specifieke leerlingenzorg Soms heeft het kind extra begeleiding nodig. Dat kan extra aandacht zijn, omdat de leerling niet goed kan meekomen met de leerstof m.b.t. een bepaald vakgebied. Ook kan het zijn dat een leerling voorloopt in zijn/haar ontwikkeling.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication