Nederlands English

BeActueel editie 3 | Januari 2022


Page 2
voorwoorD Beste lezer, Het eerste half jaar van leerjaar 2021-2022 zit er al weer op! Het is een bewogen semester geweest, waarin we ons ontzettend veel hebben moeten aanpassen. Gelukkig hebben alle activiteiten en lessen grotendeels op school kunnen plaatsvinden en kunnen we optimistisch naar de toekomst kijken. In het magazine delen we alle mooie herinneringen die we samen hebben mogen maken het afgelopen half jaar. We zijn ontzettend trots dat ondanks het bewogen semester, we toch een derde editie van Beactueel kunnen uitbrengen! Onze redactieleden hebben hard gewerkt om dit mogelijk te maken en we zijn ontzettend trots op hen. Kun je goed schrijven, fotograferen en/of filmen of wil je dit graag leren? Meld je dan aan voor het Mediateam! We zijn altijd op zoek naar nieuwe redactieleden die willen helpen bij het opzetten van de volgende edities van Beactueel. Natuurlijk vinden we het ook supergezellig om nieuwe redactieleden te verwelkomen! We wensen jullie heel veel succes en vooral heel veel plezier het komende half jaar! Groetjes, namens het Mediateam, Begeleiders Jill Meex, Sjef Overdijk en Danique de Jong coLofon Mediateam Beatrix College Onderdeel van BMO E-mail: mediateam@beatrix-college.nl Medewerkers: Jill Meex Sjef van Overdijk Danique de Jong Leerlingen: Noah Verstijnen Sophie van Ballegooy Milou van Iersel Chen Backbier Bjorn Jonkers Thomas van Mildert Jack verhoeven Danique Pieters Shadessa Francis Volg het Beatrix College op Social Media voor alle nieuwtjes van het Mediateam! @Beatrixcollege_Tilburg in Dit magazine 4. throwBack Wat gebeurde er in de afgelopen maanden? Je ziet het hier! 8. in gesprek met jip kraak Hoe is het om een échte TikTok ster te zijn? 10. Leven na het Beatrix coLLege Maak kennis met oud-leerling Bart en zijn dochter Emma-Sophie 11. wist je Dat... De debatclub van het Beatrix College! 12. De favorieten van... Kom alles te weten over de dames van de balie! 3 13. winactie Vind jij de oplossing en ga je met de prijzen naar house? 16. Bmo-projecten Wat gebeurde er de afgelopen maanden bij BMO? 22. music event 2021 Leerling Emilie van Huijgevoort deelt haar ervaring! 24. techLaB Hoe zag de mediatheek er uit in vergelijking met het nieuwe techlab?
Page 4
#throwBack Workshop tatoeage maken 12 oktober 2021 kreeg leerjaar 3 Theoretische Leerweg tijdens de kunstles een workshop tatoeage maken van grimestudio Sandra Kuppens. Als voorbereiding hebben de leerlingen een les gehad over diverse lichaamsversieringen die per cultuur wereldwijd verschillen. Leerzaam én leuk dus! Uiteraard was de inkt afwasbaar. BMO begon met een knallende start aan het schooljaar! Op 9 september 2021 werd de BMO-boom geopend, waarmee alle leerlingen hun telefoon op plein C kunnen opladen. Een duurzame verbetering voor het Beatrix College! Eerste voorronde NK debatteren scholieren levert 17e plek op Vrijdag 5 november deden leerlingen uit 5 en 6 atheneum mee aan de eerste voorronde van het NK debatteren voor scholieren in Amersfoort. Op het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldebarnevelt streden ze met 25 andere scholen voor een plek bij de eerste tien. Deze plekken geven recht op een finaleplek. Het team van het Beatrix College debatteerde drie rondes en drie keer kwam het als winnaar uit de bus. Helaas waren de scores niet voldoende voor een plek bij de felbegeerde eerste tien. Een 17e plek was het resultaat. Jammer, maar het was een buitengewoon leerzame en gezellige dag. Op naar het volgende toernooi! 4 tour D’omeLette 2021 Na weken fysieke en mentale voorbereidingen gingen acht docenten van het Beatrix College op 12 september 2021 van start aan de fietsronde ‘Tour d’omelette’ van 100 kilometer. De fietsronde werd gezamenlijk afgesloten met een omeletje en een drankje bij The Banner in Gilze, dat de fietsronde georganiseerd had. Alternatieve girlsday Ontdekstation 013 Op donderdag 21 oktober namen ongeveer 25 leerlingen uit 2TL en 3TL deel aan een excursie naar Ontdekstation013 waar een speciaal programma voor meiden werd aangeboden die hebben gekozen voor het profiel Techniek, Groen of Gemengd of daar een interesse voor hebben. Deze excursie staat in het teken van LOB (loopbaan oriëntatie en begeleiding), en zal de meiden helpen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Bij Ontdekstation013 is door verschillende organisaties een presentatie gegeven door vrouwen. Zij hebben interessante technische beroepen laten zien en laten ervaren. Zo was er een architecte, productiebedrijf, schildersvakopleiding, media en communicatiebedrijf en een installatiebedrijf aanwezig. 5
Page 6
#throwBack Pensioen Joyce Jansen Na een dienstverband van 43 jaar, waarvan de laatste 19 jaar op het Beatrix College, ging docent aardrijkskunde Joyce Jansen met pensioen. Dinsdag 19 oktober 2021 genoot zij met volle teugen van haar afscheidsborrel, waar zij het portret van de foto in ontvangst nam. Op donderdag 21 oktober 2021 gaf Joyce haar laatste les. Kennismaken met techniekweek Hogeschool Avans Onze 3e jaars leerlingen die interesse hebben in techniek en ICT, mochten naar de ‘Kennismaken met Techniek week’ (KTW) van de Avans Hoge School in Den Bosch. Hier hebben ze deelgenomen aan 9 verschillende workshops. De KTW is bedoelt om leerlingen te informeren en te enthousiasmeren over de sector techniek en ICT. Verschillende opleidingen ontwikkelden een mini-workshop die gerelateerd is aan een techniek- of ICT-opleiding. Deze proef werd begeleid door studenten van de betreffende opleiding. De begeleidende studenten gingen het gesprek aan met de leerlingen over hun opleiding en gaven uitleg over de proef. Ook vertelden ze over hun studiekeuze en werden vragen over de opleiding beantwoord.Onze leerlingen zijn nu een stap dichter bij hun studiekeuze! Deze toppers hebben hun Goethe-examen gehaald. Nogmaals gefeliciteerd! 6 Sinterklaas op het Beatrix College Op zaterdag 27 november heeft de Sint met zijn hulppieten een bezoek gebracht aan het Beatrix College. Collega’s met hun kinderen kwamen op bezoek en hebben gezongen, gedanst en een pietendiploma gekregen. Het was een feest! Prinsjesdag 2021 Tijdens de les Economie besteedden klassen drie havo en drie (tweetalig) atheneum aandacht aan Prinsjesdag. De klassen mochten samen 198 miljard verdelen over zes ministeries. In groepjes werden ministeries opgezet, waarbij de groep bedacht waar ze het voor nodig hadden, waarom en hoeveel. 10e editie opleidingsmarkt Zien, Doen, Beleven Tijdens de 10e editie van Zien, Doen, Beleven werd stilgestaan bij de 1e editie, waar Hans Staps bij betrokken was. Grondleggers Hans Staps en Yvonne Mulders waren zelf daarom ook aanwezig, om met eigen ogen te aanschouwen hoe hun idee uitgegroeid is tot een opleidingsmarkt op niveau. Er waren maar liefst 2500 (!) bezoekers aanwezig (leerlingen met 1 ouder per leerling). Samen met deelnemers als De Rooi Pannen, Instituut Thomas, Curio en vele anderen hebben we er een mooie dag met een erg fijne sfeer van gemaakt. Het was een ervaring voor het leven voor veel leerlingen van onze eigen SOVOT scholen, maar ook daarbuiten. We kijken enorm uit naar de editie van volgend jaar! 7
Page 8
in gesprek met tiktok-ster en BekenDe tiLBurger jip kraak Woensdag 15 december hadden een paar leden van het Mediateam een afspraak in de stad op de Fontys Hogeschool voor de kunsten om te spreken met Jip Kraak. Naast dat Jip een oud-leerling is van onze school, is hij inmiddels ook een bekende op social media. Zo heeft hij maar liefst 233.800 volgers op TikTok!! Onder de naam jipcraque maakt hij allerlei leuke en grappige filmpjes en steekt hij de draak met bekende tv-programma’s of zet hij zichzelf neer als een personage met wie iedereen zich op een bepaalde manier kan identificeren. We mochten hem een aantal vragen stellen… Waar heb je op school gezeten? Ik heb op het Beatrix college gezeten en daarna op het Midden Brabant College (nu bekend als Campus 013) waar ik mijn VMBO-T diploma heb gehaald. Daarna heb ik een opleiding gevolgd voor onderwijsassistent op het MBO en nu zit ik op de opleiding docerend theater maken. Ik kijk met een goed gevoel terug op mijn schoolperiode, ik had goede vrienden en vond het eigenlijk altijd wel leuk om naar school te gaan. Wat was de aanleiding om te beginnen met het maken van TikTok filmpjes? Ik kwam ermee in aanraking toen het nog musical.ly heette en toen zag ik allemaal van die meisjes die dansjes gingen doen op straat en ik weet nog dat ik toen dacht, nee dat hoef ik echt niet haha. Maar toen heb ik het in de zomer toch gedownload, want iedereen had het erover en toen zag ik dat er ook allerlei mensen sketches deden, zoals ik nu ook doe en dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk. 8 Wat vind je het allerleukste aan het maken van TikTok filmpjes? Ik vind het leuk dat ik helemaal zelf de baas ben. Ook vind ik het leuk dat ik zelf kan regisseren en spelen. Het is tof dat wat ik bedenk en wat ik hier op school niet kwijt kan, dat ik dat op TikTok wel kan laten zien. Dus bijvoorbeeld als ik iemand op straat zie die grappig reageert, dat ik daar dan een typetje van maak en dit kan laten zien op mijn pagina. Het is ook fijn dat ik de skills die ik leer op de theateropleiding in kan zetten bij het maken van de TikTok filmpjes. Ik kan redelijk natuurlijk een typetje spelen zonder dat ik daar heel veel opsmuk of attributen etc voor nodig heb zoals ze dat bijvoorbeeld doen bij de Tv-kantine. Heb je er ook weleens aan gedacht om te stoppen met TikTok? Oehhh dat heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd…leuk! Haha Het is natuurlijk weleens door mijn hoofd heen gegaan, maar het is gewoon heel erg leuk en het is ook een soort van hobby geworden. Ik zie nu dan ook geen reden om te stoppen met mijn hobby, maar ik merk wel dat ik er helaas niet altijd tijd voor heb. Op die momenten denk ik weleens, is het dan niet beter om ermee te stoppen en moet ik me niet volledig focussen op school? Maar tot nu toe vind ik het vooral nog veel te leuk om te doen en ga ik er nog wel even mee door. Is er weleens een flinke daling geweest in het aantal volgers? Nee, eigenlijk niet. Views kunnen wel flink variëren, dat komt door het algoritme. Het aantal volgers blijft gelukkig gelijk of groeit, dus daar ben ik wel blij mee. Waar haal je je inspiratie vandaan? Uit het dagelijks leven. Soms zie ik bijvoorbeeld iemand die ik heel irritant vind en dat gebruik ik dan als inspiratie voor een typetje. Mijn moeder is ook een inspiratie geweest voor mijn filmpjes over ‘Kleuter discussie’, maar die vind ik verder wel heel lief hoor ;) Word je ook betaald voor het maken van TikTok filmpjes? Ja, ik heb een samenwerking met omroep Brabant waar ik om de week een video voor maak. Daar krijg ik per video een klein bedrag voor. Verder zit ik ook bij een managementbureau en zij onderhandelen voor mij met andere partijen die een samenwerking met mij aan willen gaan. Daar kan ik dan deels van rondkomen. Heb je zelf een favoriet die je volgt op TikTok? Dat vind ik een moeilijke vraag, die ook vaak gesteld wordt in de live stream. Ik vind het meest interessant, als mensen helemaal hun eigen ding doen en zich niet laten beïnvloeden door wat andere mensen leuk zouden vinden. Ik volg bijvoorbeeld Kalo_lee. Zij filmt haar gewone leven en laat zien hoe ze haar eten bereid. Zij eet dan bijvoorbeeld Griekse yoghurt met sriracha saus (pittige saus) en knipt daar stukjes kip bij, wat natuurlijk niet alledaags is en daarom juist wel vaak bekeken wordt. 9 Zou je zo bekend willen worden als een Bekende Nederlander? Tot op zeker hoogte lijkt me dat wel leuk. Met name omdat ik dan hopelijk door mijn bekendheid een soort van publiek creëer, waardoor ik kan doen wat ik het allerliefste doe: acteren. Maar van de andere kant lijkt het me ook niet leuk als je zo bekend bent dat je niet eens meer normaal naar de supermarkt kunt gaan. Heb je nog een leuke tip voor onze leerlingen? Maak iets dat je zelf leuk vindt en doe het niet omdat je denkt dat het grote publiek dat graag wilt zien of dat mensen bepaalde verwachtingen hebben. Het moeilijke daarvan is dat mensen altijd een mening zullen geven en soms zijn die meningen niet leuk, maar heb er dan gewoon lekker schijt aan en doe wat je graag wilt doen! Hoe lang denk je nog door te gaan met het maken van TikTok filmpjes? Ik weet niet zo goed hoe lang ik nog door wil gaan met TikTok filmpjes maken, maar zolang ik het leuk vind en ik er tijd voor heb ga ik er nog wel mee door. Voor mij is TikTok ook niet het eindstation, ik hoop dat het een opstapje kan zijn voor mijn acteurscarrière. TikTok helpt me om bekend te worden en hopelijk creëer ik daarmee dat mensen het leuk vinden om me te volgen. Het zou te gek zijn als de mensen die me nu volgen later ook willen komen kijken als ik in het theater mag gaan spelen, zodat ik daar echt mijn beroep van kan maken.
Page 10
Leven na het Beatrix coLLege Bij deze rubriek gaan we altijd in gesprek met oud- leerlingen om te kijken hoe het hen vergaan is na Het Beatrix College. Nu leek het ons wel leuk om eens een oud-leerling aan het woord te laten waarvan zijn eigen dochter op dit moment nog steeds bij ons op school zit. Hier kun je het hele interview zien met EmmaSophie, die dit jaar eindexamen gaat doen op het VMBO en haar vader Bart die vroeger ook bij ons op school heeft gezeten. Een aantal docenten zullen hem wellicht nog wel herkennen. Bekijk de video hier! 10 wist je Dat... Wist je dat we op school een heus debatteam hebben? Ze zijn zelfs heel erg goed en mochten dit jaar meedoen aan het NK debatteren! Hier hebben ze de 11e plek weten te behalen. Benieuwd naar wat de Debatclub allemaal doet? Lees dan verder! Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een Debatclub op te richten? Het idee kwam van een oud docent Nederlands ongeveer 5 jaar geleden. Inmiddels is de debatclub een paar jaar verder en is het uitgegroeid tot een groep van 27 leerlingen. Waarover wordt er gedebatteerd? De Debatclub debatteert over heel veel verschillende soorten onderwerpen, vaak is het iets actueels. We krijgen stellingen waarover we gaan debatteren. Een stelling is meestal een probleem dat een oplossing nodig heeft. Hoe komen jullie aan de onderwerpen om over te debatteren? De onderwerpen zijn vaak gebaseerd op eigen ervaringen of dingen die op dat moment in de wereld spelen, ook komen de leerlingen soms zelf met bepaalde onderwerpen. 11 Hoe gaat een debat er aan toe? Bij een debat krijg je een stelling en daar ga je over debatteren. Er zijn 2 partijen die over een onderwerp gaan debatteren. Je hebt argumenten nodig die passen bij het onderwerp en je stelling, daar bereid je je op voor. Bij een Debatwedstrijd heb je eerst een introductie, hierbij komen alle teams bij elkaar. Een kwartier van te voren krijg je te horen over welke stelling je gaat debatteren. Tien minuten voordat de Debatwedstrijd begint heb je nog tijd om alles door te nemen. Er zijn 2 partijen en 4 spreekbeurten. In deze beurten worden argumenten gegeven en andere argumenten worden hersteld. In de laatste spreekbeurt wordt een conclusie getrokken over wie er heeft gewonnen. Wat vinden jullie het leukst aan het debatteren? ‘’Je kunt er erg veel uithalen dat ook voor later handig kan zijn, zoals presenteren en het geven van goede argumenten.’’ Het helpt voor je zelfvertrouwen bij het geven van een presentatie en ook het voorbereiden van een Debatwedstrijd helpt bij het voorbereiden van bijvoorbeeld leerwerk voor school.
Page 12
De favorieten van De dames van de balie! Wie kent ze niet? De medewerkers die het eerste aanspreekpunt zijn als je de school via de hoofdingang van gebouw A binnen komt. Ze zijn tevens de mensen waar je naartoe moet als je een keer te laat bent.. hoog tijd om ze eens beter aan jullie voor te stellen! De dames van de balie, ook wel bekend als onze Leshuisadministratie, waren zo vriendelijk om ons een klein beetje van hun tijd te gunnen en we hebben ze een paar vragen mogen stellen. We spreken met Judith en Angelique. Wat zijn jullie werkzaamheden als Leshuisadministratie? Ons werk is heel divers. We nemen veel telefoontjes aan, van ouders maar ook van externe instanties. We ontvangen vaak leerlingen aan de balie die telaat-briefjes komen halen of met andere vragen komen. We verzorgen ook het mailverkeer van de school, dus dat wil zeggen dat we mailtjes doorsturen binnen de school voor het hele personeel, of we versturen mailtjes naar ouders. Er zijn nog veel meer kleine dingen die we doen, maar dat is te veel om op te noemen. Hoeveel leerlingen komen er per dag gemiddeld te laat? Het ligt er een beetje aan welke soort dag het is. Bij slecht weer zijn er vaak meer leerlingen die te laat komen dan met goed weer. Het zal gemiddeld ongeveer uitkomen tussen de 10 en 15 leerlingen per dag. 12 Jullie zien natuurlijk heel veel leerlingen, kennen jullie er ook veel bij naam? Er zijn wel een paar leerlingen die we bij naam kennen inderdaad, omdat deze leerlingen doorgaans wat vaker te laat komen, dus die zie je ook vaker en die kun je dan al bij naam aanspreken. Is het een bepaald type leerling dat vaker te laat komt? Nee we kunnen niet echt spreken van een bepaald type leerling. Het zijn vaak de leerlingen die niet zo goed op kunnen staan in de ochtend en door de wekker heen slapen die te laat komen, maar dat is niet perse een bepaald type. Worden jullie ook weleens respectloos behandeld door leerlingen? Nee, gelukkig niet. Natuurlijk zijn er weleens leerlingen die de discussie aangaan over bepaalde zaken, maar omdat wij daar eigenlijk altijd buiten staan worden ze dan verwezen naar de teamleider, zodat ze het daar op kunnen lossen. Wat is de meest voorkomende reden dat leerlingen te laat komen? Fiets kapot, ketting eraf.. en natuurlijk het verslapen. Wat is het leukste van jullie werk? De hectiek van alle dag, dat het werk elke dag anders is en het contact met de leerlingen en ouders. Het is gewoon heel afwisselend werk en dat maakt dat het gewoon heel leuk is. En dan nu de favorieten… Lievelingseten > Italiaans en Hollandse Pot Drinken > Beide dames drinken het liefst water of water met een smaakje Muziekstijl > Niet echt een favoriete stijl Collega > De collega’s van ons eigen team, want we zijn echt een top team Vakantieland > Beide roepen meteen uitbundig SPANJE!! Nou dat is duidelijk Restaurant > Eetlokaal Klinkers in Oosterhout Film > The Holiday Tegenstellingen: Wijn of bier Koffie of thee Trump of Biden Patat of friet Pizza of pasta Binnen of buiten Zomer of winter Geen van beide, want we dingen allebei bijna nooit alcohol. Als we het drinken dan Baileys of fruitbier Thee! Biden Wij zeggen gewoon friet hahah Pasta Waar het warm is! Zomer! 13
Page 16
Bmo projecten Ook dit schooljaar hebben leerlingen van het Beatrix College weer de mogelijkheid gehad om mooie en bijzondere ideeën in te dienen bij BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen). BMO werkt vanuit de gedachte om de wereld een klein beetje mooier te maken. Iets wat in deze huidige tijd geen overbodige luxe is. genDer anD sexuaLity aLLiance (gsa) Geschreven door Robert Bussman en Roos van Heerbeek, begeleiders van de GSA Robert Bussman (docent Duits) en Roos van Heerbeek (docent Nederlands) wilden graag iets doen met/voor de LHBTgemeenschap (afkorting LHBT staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenderen intersekse personen) en kregen vanuit gymdocenten een vraag gesteld. Een aantal transgenderleerlingen wilde niet omkleden in de meiden of jongens kleedkamer en dit vormde voor hen een probleem. Aangezien Robert en ik beide BMOcoach zijn, werd het al snel duidelijk dat we de GSA hier gedeeltelijk konden onderbrengen. Wij vinden bij de GSA dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn zonder zich daarvoor te hoeven verantwoorden of te hoeven schamen. Wij willen zorgen voor veiligheid voor iedereen in het sociale spectrum. Momenteel hebben we 16 leerlingen bij de GSA uit allerlei jaarlagen. (Van de brugklas tot 5 havo! Daar zijn we best trots op). Uiteraard is er nog ruimte voor meer deelnemers. We zijn tot nu toe 4 keer bij elkaar gekomen (ongeveer een keer per maand), maar het idee is om iedere dinsdag het 7e uur te reserveren voor de GSA. Dat uur kunnen de leerlingen naar eigen inzicht invullen. Denk aan: ervaringen uitwisselen, samen een film kijken, paarse vrijdag voorbereiden, de 17 invulling van het GSA-kraampje op de open dag voorbereiden, etc. De GSA staat nog in de kinderschoenen, dus we zijn echt stapje voor stapje onze credits aan het verdienen en kleinschalige acties aan het organiseren. Vrijdag 10 december is het bijvoorbeeld paarse vrijdag, Op deze dag wordt er aandacht gegeven aan de acceptatie van verschillende soorten gender en seksuele diversiteit. Weetje: de kleur paars is gekozen, omdat deze kleur in de regenboogvlag voor ‘spirit’ staat. Spirit betekent enthousiasme of geestdrift!
Page 18
project kika Door Isa Humble en Jassica Mei In week 49 hebben Isa en Jassica een promotiefilmpje opgenomen om klassen te informeren over KiKa. In dit promotiefilmpje hebben ze ook uitleg gegeven over de invulling van hun project en waar dit gaat plaatsvinden. Ze hopen met dit promotiefilmpje de hele school te bereiken. Daarnaast gaan ze op de KiKa site een heuse actiepagina aanmaken. Zo kunnen ze nog meer mensen bereiken en informeren. In de laatste week voor kerst stonden verschillende acties gepland. Zo wilden ze in de pauzes flesjes water, lolly’s, armbandjes en kettingen verkopen. Helaas is dit vanwege de Lockdown niet doorgegaan, maar ze hebben zich daardoor niet uit het veld laten slaan! In de vakantie zijn ze met de collectebus van Kika langs deuren gegaan in hun wijk en daarmee hebben Jassica en Isa maar liefs €309,98 opgehaald! Graag willen Jassica en Isa doorgaan met geld ophalen voor Kika en daar kan iedereen op school zijn steentje aan bijdragen! Hoe kun je helpen? - Gooi je flesje in de doos die staat bij de conciërge van B en D. Het statiegeld dat op deze flesjes zit wordt verzameld en aan het eind van het jaar wederom gedoneerd aan stichting Kika. - Scan de qr code op de flyers die ophangen in de aula’ s en doneer! - Koop een armbandje of ketting op het moment dat deze alsnog verkocht gaan worden in aula C. Scan de QR-code voor meer informatie 18 schooLBanD pepBeroni PEPBERONI- De schoolband van het Beatrix College. De schoolband bestaat uit de volgende bandleden: Bobbie Brünken (gitarist), Diliaan Audish (zangeres), Djinty Aarde (drum), Koen Titulaer (pianist) en Emma van Hommelen (basgitarist). “Wij worden gevraagd om op te treden als de schoolband van Beatrix College” zei de schoolband “Ons doel is om bekender te worden door bijvoorbeeld veel muziek te maken en vaker op te treden. Daarnaast zou het ons ook leuk lijken om in de toekomst met een eigen nummer te komen. Natuurlijk gaat muziek voor ons niet alleen om bekender worden, maar ook dat wij en anderen genieten van onze muziek.’’ “In december 2020 was het Music Event op school en ik wilde graag meedoen, maar in plaats van alleen optreden leek het mij leuker om een band op te richten” zei Diliaan Audish “Zo heb ik Bobbie gevraagd of hij mee zou willen doen. Zo is gelijk de rest er ook bij gekomen en is Pepberoni opgericht.” 19 De schoolband bestaat uit een zangeres, gitarist, pianist, drummer en basgitarist. Volgens Pepberoni is er zeker nog plek voor deelnemers. Dus ben jij muzikaal en vind jij het leuk om in een band te zitten? Connect Pepberoni en wie weet hoor jij binnenkort bij de schoolband. Pepberoni heeft al paar keer moeten optreden, zoals voor het Music Event, Alegria schoolbandbattle, op het gala van Beatrix College en in café Brick. Om goed voorbereid te zijn oefenen zij 2 of 3 keer per week op school. Ons volgende optreden is tijdens het Music Event van 2021.
Page 20
Bmo DuurzaamheiD Wat houdt het project precies is? In samenwerking met BMO is het idee ontstaan om leerlingen te betrekken in het opstarten van leren over duurzame ontwikkelingen. Leerlingen kunnen hier oefenen met vaardigheden die nodig zijn in hun deelname aan de maatschappij van de toekomst. Het project van komend schooljaar is het onder de aandacht brengen van de SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) binnen de school. De groep leerlingen gaat op zoek naar een manier om de 17 duurzaamheidsdoelen zichtbaar te krijgen binnen de school. Vervolgens willen ze projecten verzinnen die ze kunnen uitvoeren onder de verschillende doelen. Hoe is het idee ontstaan? Onze school scoort niet zo goed op dit onderwerp, vaak slechts op niveau 1 en enkele keren op niveau 2. Dit betekent dat we als school dus veel met dit thema kunnen doen om het tot een hoger niveau te krijgen. Vandaar dat we dit project hebben opgepakt. Wat is het doel? We willen dat er meer aandacht komt voor duurzame ontwikkeling binnen de school en een duurzamere (groenere) school. Wie doen eraan mee en is er nog ruimte voor eventueel meer deelnemers? Op dit moment hebben zich 4 leerlingen aangemeld voor dit project: Siem, Olaf, Max en Sem. Er is zeker nog ruimte voor meer deelnemers! Leerlingen kunnen zich aanmelden via de site: Home - Duurzameontwikkeling (mailchimpsites. com) Loopt het project al en blijft dit project doorlopen? Zo ja, hoe ziet de toekomst eruit? Het project is gestart. Het idee is dat dit een doorlopend project is. De leerlingen die hier nu in zitten kunnen er volgend schooljaar weer voor kiezen om in de groep te blijven. Ook zal er ieder jaar ruimte zijn voor andere leerlingen om deel te nemen. Het zou fantastisch zijn als er een soort van “duurzaamheids- beweging” ontstaat waaruit allerlei ideeën en acties voortvloeien. Wil je meer weten over dit onderwerp kijk dan op onderstaande website: https://duurzaamheid. nl/artikelen/duurzaamheid-op-school-is-nietiets-wat-je-er-even-bij-doet/ Geschreven door Remi Rooding (Docent LO en BMO-Coach) 20 schaakmat 3. Hoe lang bestaat het project al? Vorig schooljaar is het idee ontstaan, dit schooljaar zijn we echt begonnen. 4. Wie doen eraan mee en is er nog ruimte voor eventueel meer deelnemers? Lynn, Alex, Arda, Collin, Niek, Tijl en Lotte. Er is altijd ruimte voor meer deelnemers. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. 5. Hoe vaak komen jullie bij elkaar? We komen ongeveer om de week bij elkaar. Het spelletjeslokaal zal vanaf ongeveer eind december iedere week op dinsdag het 7euur geopend zijn. 6.Welke spellen worden er zoal gespeeld? Schaken, Dammen, Magic the Gathering en alles wat een beetje strategisch is. Op dit moment komt schaakmaat op dinsdag het 7euur bijeen in lokaal D007. Iedereen is welkom. Leerlingen én Docenten. ‘‘Mensen bij elkaar brengen. Als verschillende kinderen en opleidingen bij elkaar komen, is dat goed voor verbinding.’’ 1. Wat houdt Schaakmat precies is? We gaan proberen een lokaal vol met spelletjes te zetten zodat leerlingen daar naartoe kunnen gaan tijdens bijvoorbeeld een tussenuur of een pauze, zodat niet alle vrienden uit de zelfde klas komen. Zo komen verschillende opleidingen dichter bij elkaar. 2. Wat is het doel van Schaakmat? Mensen bij elkaar brengen. Als verschillende kinderen en opleidingen bij elkaar komen is dat goed voor verbinding. Bijvoorbeeld als iemand zich alleen voelt of niet lekker in zijn of haar vel zit dan kan die geen naar het lokaal komen met vrienden en even alles vergeten. In dit lokaal hoort iedereen er namelijk bij. 21
Page 22
music event 2021 Afgelopen december 2021 vond het Music Event weer plaats! Elk jaar komen we er weer achter hoeveel muzikaal talent het Beatrix College binnen de school heeft. Voor Emilie van Huijgevoort was dit een ervaring voor het leven. Door middel van het onderstaande interview deelt zij haar ervaring! Wat vond je het leukst aan je deelname aan het music event? Het superleuke van mijn deelname aan het Music Event, vond ik het plezier dat ik had, voorafgaand aan het event. Daarom vond ik het ook zo leuk, dat er iemand met mij mee wilde zingen, het hele oefentraject mee doorliep en je aanmoedigt. Daarnaast is het een geweldige ervaring om op een podium te laten zien, wat je kunt en om andere mensen hiermee op te vrolijken. Het is zo opbeurend om de swingende mensen te zien tijdens je optreden! Natuurlijk werk je naar dat ene geweldige podium toe, maar als ik terugkijk naar het voortraject, hebben meneer Kuijpers, Quinn en ik ook toen een geweldige tijd gehad! Vond je het niet spannend om in je eentje op te treden? Het was zeker spannend om op te treden (je wilt natuurlijk liever niet dat er iets fout gaat), maar omdat we een duet zongen, was het fijn om dit samen te kunnen doen. Aan het begin voelde ik wat meer spanning. Toen het nummer vorderde, zat ik er helemaal in. De tijd voor het optreden vonden wij eigenlijk ook wel spannend. Je wilt zo graag dat alles meteen goed gaat. Echter gaat helaas niet altijd alles perfect in het leven. :) Gelukkig is het helemaal verlopen zoals gehoopt! Wat is het allerleukste aan optreden? Voor mij is het allerleukste aan optreden, dat je andere mensen opvrolijkt, met een verhaal dat je overbrengt. Je kunt hier al je energie in stoppen. 22 Vele mensen krijgen dan ook een andere kant van mij te zien. Daarnaast gaat het ons ook niet zozeer om het winnen, maar meer om het plezier en de herinneringen die we hieraan hebben. Hoe waren de reacties na afloop? De reacties na afloop waren echt hartverwarmend! Zo mooi om te zien en te horen, dat zoveel mensen ons optreden zo leuk en goed vonden! Kun je uitleggen hoe het voelde om voor camera te spelen wetende dat er veel mensen meekeken vanuit huis? Voor een camera zingen voelt heel anders dan voor veel publiek, dat voor je zit. Het is aan de ene kant spannend. Je weet niet precies wie en hoeveel mensen er kijken en wat ze van ons optreden vonden. Maar aan de andere kant is het ook wel weer fijn. De druk ligt namelijk lager, omdat je niet het precieze aantal mensen weet. De spanning werd minder, doordat mijn familie en vrienden mij vanaf het begin af aan steunden, goede raad gaven en voor het optreden het volste vertrouwen in mij hadden. Kortom, echt een ervaring om nooit meer te vergeten. Ik kijk er met heel veel plezier op terug en ik ben trots op onze gezamenlijke prestatie! 23

BeActueel | editie 2 | juli 2021


Page 2
voorwoord Beste lezer, Het schooljaar zit er alweer bijna op. Het was een gek jaar waarin we ons weer flink moesten aanpassen. Dat hebben wij bij het Mediateam ook gemerkt! Online vergaderen, interviews telefonisch afnemen… Makkelijk was het zeker niet. Toch hopen we dat we al het moois dat de afgelopen tijd gebeurd is in- of rondom school samen hebben kunnen brengen in dit magazine. Wij zijn ontzettend trots op alle leerlingen die dit jaar hebben gestreden en natuurlijk op alle geslaagden. Maar als begeleiders van het Mediateam zijn wij nog een tikkeltje trotser op onze leden die samen weer een fantastisch magazine in elkaar hebben gezet. We hopen BeActueel volgend jaar weer te kunnen maken. Daarvoor kunnen we jullie hulp goed gebruiken. Blijf ons mailtjes sturen met de fantastische activiteiten die plaatsvinden binnen de school! En kun je goed schrijven, fotograferen of filmen of wil je dat leren? Meld je vooral aan voor het Mediateam. We vinden het supergezellig als je bij ons fijne team komt! Voor nu: geniet van jullie vakantie en tot volgend schooljaar! Groetjes, Begeleiders Jill Meex en Kim Spapens PS. Heb je een idee voor de volgende editie van BeActueel? Laat het ons weten via mediateam@beatrix-college.nl! COLOFON Mediateam Beatrix College Onderdeel van BMO E-mail: mediateam@beatrix-college.nl Medewerkers: Jill Meex Kim Spapens Leerlingen: Chen Backbier Milou van Iersel Bjorn Jonkers Thomas van Mildert 2 Mediateam! @beatrixcollege_tilburg media voor alle nieuwtjes van het Volg het Beatrix College op social IN DIT MAGAZINE 4. #THROWBACK Wat gebeurde er in de afgelopen maanden? Je ziet het hier! 8. In gesprek met roy van kerkhof Van leerling op het Beatrix College naar advocaat met een eigen advocatenbureau. 14. Make a wish Welk bedrag heeft de bovenbouw van TTA opgehaald voor Make a Wish? 7. pepberoni Hoe onze schoolband ons Music Event en de schoolbattle van Alegria won! 10. taarten, taarten en nog eens taarten De taartenchallenge van BMO en een meet & greet met Robert van Beckhoven 15. waar komt die naam toch vandaan? Wie heeft ‘BeActueel’ eigenlijk bedacht? 16. De favorieten van... albert kuijpers De conciërge is uit het oog, maar niet uit het hart 18. Winactie Start het nieuwe schooljaar met een uurtje lesvrij! 3
Page 4
#THROWBACK Ook dit jaar kwam de Phileas Fogg Theatre Company naar het Beatrix College om een workshop First World War Poets te verzorgen voor de leerlingen van 5TTA. Tijdens de interactieve workshop werden de leerlingen door twee ervaren Engelse acteurs door de Eerste Wereldoorlog geleid. Verdeeld in twee regimenten kropen zij in de huid van soldaten die in de loopgraven leefden en stierven. Hierbij werden de werken van beroemde oorlogsdichters als Sassoon en Owen gebruikt om de gevoelens van mensen in de loopgraven te benadrukken. De workshops zijn ieder jaar weer een groot succeS en voor de leerlingen een bijzondere ervaring! Kunnen we niet bij vervolgopleidingen gaan kijken, dan halen we ze toch naar het Beatrix College? Met dat idee mochten leerlingen van 3 havo en atheneum met een N&G- of N&T-profiel in april aan de slag met de ‘Avans Toolbox’. Deze box met opdrachten werd ontwikkeld door studenten van de opleidingen Chemie en Bouwkunde. In de aula van C en het OLC werd hartje voorjaar sneeuw gemaakt én werden er peperkoekhuisjes gebouwd. De leerlingen hebben ervan genoten en hopelijk zijn ze getriggerd om na te denken over wat ze in de toekomst willen gaan doen. Avans, bedankt! 4 21 APRIL 2021 Het theatergezelschap Phileas Fogg uit Engeland kon dit jaar ondanks alle coronamaatregelen naar het Beatrix College komen. De leerlingen van 1 TTO kregen van hen een workshop waarin ze een voorstelling maakten en die daarna ook meteen opvoerden. Het doel van de workshop was om leerlingen veel Engels te laten praten en zich te laten inbeelden hoe het was om als kind in de Victoriaanse tijd te leven. Helaas kon er dit jaar geen familie bij aanwezig zijn, zoals dat normaal gesproken wel kan. Gelukkig vonden de leerlingen het ondanks dat een fantastische ervaring! Ontdektstation 013 Op dinsdag 20 april, woensdag 21 april en vrijdag 23 april vond er in het Ontdekstation013 een 4-tal leuke en leerzame workshops plaats voor de leerlingen van 2TL en 3TL met het profiel techniek of groen/landbouw. De ene helft leerlingen van 2TL kreeg de taak om zelf een raket te bouwen van een PET-fles welke later werd gelanceerd. Het was super leuk om te zien welke creaties eruit kwamen en vooral welke het verst kon worden afgeschoten. De andere helft van de groep mocht een podcast gaan maken. Voor sommige leerlingen kostte het wat moeite om op een onderwerp te komen, maar uiteindelijk zijn er mooie gesprekken ontstaan. Het afluisteren bleek hilarisch; hun stem was onherkenbaar. De leerlingen van 3TL werden uitgedaagd om zelf de Micro Bit te programmeren, terwijl de andere helft van de groep zelf een flipperkast ging ontwerpen en bouwen. Voor een aantal leerlingen leek het programmeren een makkie, zij hadden deze fijne techniek al aardig in de vingers. De andere leerlingen gaven niet op! Uiteindelijk kreeg iedereen het voor elkaar om zijn eigen geprogrammeerd deuntje uit de Ipad te laten knallen. Old skool met spijkers en hamer gingen de leerlingen aan de slag met hun flipperkast. De mooiste creaties zijn eruit gekomen en ze werkten ook nog! 5
Page 6
#THROWBACK Aan het einde van het gekke schooljaar mochten de 4 havoklassen gelukkig nog iets moois ondernemen voor CKV, namelijk: een voorstelling van het Tilburgse dansgezelschap Vloeistof. De voorstelling begon al in het klaslokaal en vanaf daar liepen de leerlingen met een koptelefoon op naar winkelcentrum De Heyhoef. Hier begon ongemerkt de voorstelling van de dansers tussen het winkelende publiek. Na afloop volgde een nagesprek in het lokaal over de beweegredenen van choreograaf Anja Reinhardt, hoe de dansers de voorstelling hadden ervaren en welke vragen dit bij de leerlingen had opgeroepen. Een fantastische ervaring om niet meer te vergeten! Foodloose in de krant! In de vorige BeActueel vertelden we je over het fantastische project ‘Foodloose’ dat door de coronamaatregelen niet door konden gaan. Maar stilzitten? Dat wilden deze leerlingen niet. En dus hebben ze alsnog ruim 2500 euro opgehaald voor de Tilburgse Voedselbank! Het Brabants Dagblad was erbij toen de cheque overhandigd werd. Het artikel lezen doe je door de QR-code te scannen of hier te klikken! 6 Hallo allemaal, wij zijn de band Pepberoni en zitten op het Beatrix College. Je zou ons kunnen kennen van het Music Event 2020. Wij hebben namelijk toen gewonnen. Studio-Opname De prijs die wij hebben gewonnen was een studio-opnamen en die vond op 9 juni plaats. We zijn met z’n allen naar de studio gegaan en een cover opgenomen namelijk: Everything van Micheal Buble. Het was wel een beetje spannend, omdat het voor ons allemaal de eerste keer was in de studio. Maar tegelijkertijd was het een leuke ervaring en hebben wij er van genoten. We hebben met z’n allen zeker iets moois van gemaakt. Hier volgen nog wat foto’s van die dag. een groot applaus voor onze schoolband pepberoni tekst door diliaan audish (zangeres) Alegria Schoolbattle Op 16 juni vond de Alegria Schoolbattle plaats. Het is een muziekevenement waarbij verschillende scholen tegen elkaar gaan battlen. Er komt dan een juryprijs en een publieksprijs uit. De band Pepberoni mocht dit jaar meedoen voor de school Beatrix College en natuurlijk hebben ze de publieksprijs gewonnen. Ze zullen dan op 4 september optreden op een festival in Bosvreugd. “Het was een leuke ervaring om mee te mogen doen met de Alegria Schoolbattle. We hadden niet verwacht dat wij zouden winnen. Daarnaast hebben we er erg van genoten en iets moois op het podium gezet.” 7
Page 8
In gesprek met OUD-LEERLING EN ADVOCAAT ROY VAN KERKHOF Tekst: Chen Backbier Thomas van Mildert Foto: Eigen beeldmateriaal Roy van Kerkhof 8 Welk niveau deed je op het Beatrix college? Roy vertelt dat hij vwo heeft gedaan op het Beatrix college. In de tijd dat hij op het Beatrix college op school zat was er nog maar 1 gebouw, Gebouw A. Hij vertelde dat voor zijn jaren nog geen vwo was op het Beatrix college. Hij zat maar met een paar kinderen in 1 klas en soms voelde het ook alsof ze proefkonijnen waren. Welk vakkenpakket heb je gekozen? Roy heeft het vakkenpakket E&M gekozen, omdat hij later iets met geschiedenis wilde gaan doen. Hij wilde dit doen omdat de decaan geschiedenis gaf, en dat was de reden dat hij iets wilde gaan doen met geschiedenis. Maar dat plan ging al snel niet door toen hij zag hoe saai het was. Waarom advocaat? Hij was zelf altijd erg van de regels. Bijvoorbeeld op school mocht je toen nog geen telefoons in de klas. Toen hij werd betrapt moest hij zijn telefoon voor 2 weken inleveren. Maar hij wist dat de regel was dat ze maximaal 1 week zijn telefoon in beslag mochten nemen. Door dit te bespreken met de docent besefte hij dat hij rechten wilde gaan studeren. Welke studie heb je gedaan? Roy heeft Nederlandse rechten gestudeerd. Veel mensen zeggen dat deze studie heel lang duurt, maar voor hem gingen de 4,5 jaar snel voorbij. Hij zegt dat hij snapt dat mensen deze studie moeilijk vinden, omdat je erg veel moet lezen en weten. Dit was niet zo’n groot probleem voor Roy. Waarom een eigen advocaten bureau? In het begin had Roy nog niet zijn eigen advocatenbureau. Hij werkte voor andere advocatenbureaus. Maar toen hij bij deze advocaten bureaus werkten beseften hij dat hij het veel beter kon. Daardoor is hij zijn eigen bureau gestart. Waaruit bestaat een advocatenbureau? Bij het advocaten bureau van Roy werken 6 mensen: 3 advocaten, een boekhouder, een jurist en een secretaresse. Hij vindt het erg fijn om met deze mensen te werken. Zelf is Roy advocaat en enige eigenaar van het bedrijf. Wat is een advocaat? Volgens Roy is het zijn van een advocaat het verlenen van bijstand aan mensen die juridische problemen hebben. Er zijn heel veel soorten advocaten. Hij doet zelf familie en jeugdrecht. Hoeveel uur werk je in een week? Roy werkt zo’n 60 uur per week. Dit doe je natuurlijk niet zomaar. Hij doet heel graag zijn werk. Hij zegt: “Ik zit helemaal op mijn plek” Wat vond je van het Beatrix college? “Ik vond het een hele fijne school!” Dankjewel dat je ons te woord wilde staan, Roy! 9
Page 12
12 13
Page 14
Foto: Chen Backbier bovenbouw tta haalt ruim 800 euro op voor Make a wish Leerlingen uit de bovenbouw van het TTA (tweetalig atheneum) zijn vanaf december 2020 bezig geweest met het inzamelen van geld voor de stichting Make A Wish. Stichting Make A Wish is een stichting die de wensen van zieke kinderen over de hele wereld proberen uit te laten komen. Deze wensen lopen heel uiteen van het zien van een vliegende eenhoorn en het proeven van de hoorn van een eenhoorn, tot het bezoeken van een broccoliboerderij. Stichting Make A Wish probeert de wensen van deze erg zieke kinderen zo groots mogelijk aan te pakken. Dit proces kost alleen vaak veel tijd, moeite en geld. En dat geld wordt opgehaald door donaties het inzamelingsacties. Ook de leerlingen uit de bovenbouw van het TTA hebben geld opgehaald. Dit hebben ze alleen niet zomaar gedaan, maar ze kregen de opdracht om tijdens het inzamelen van het geld ook gelijk de armen uit de mouwen te steken en wat mensen te helpen. Zo zijn er mensen die op bezoek zijn geweest bij zijn of haar grootouders om spelletjes met ze te spelen of om klusjes te doen voor ze in ruil voor wat geld. Met deze actie hebben ze voor de stichting Make A Wish in totaal €847,35 euro opgehaald. 14 Waar komt die naam toch vandaan? Je wil weten waar de naam ‘BeActueel’ vandaan komt? Nou, van Jip en Femke! Zij deden vorig schooljaar mee met de prijsvraag waarbij ze twee bioscoopbonnen konden winnen. Het Mediateam was bij de stemming unaniem over de nieuwe naam. Inmiddels zijn Jip en Femke van het Beatrix College af en studeren ze allebei, maar we hopen dat ze elkaar toch nog eens kunnen opzoeken om samen een filmpje te pakken. Dank jullie wel voor jullie topidee! Een van de winnaars: Jip! 15
Page 18
win een uu uitslag winactie beactueel #1 In de vorige BeActueel vroegen we jullie om de goede namen bij de foto’s te zetten. Dat bleek lastiger dan gedacht, want slechts een inzending had het goed! Sjoerd uit 4tta1 wint een uur lesvrij! (Natuurlijk ook nog in te zetten in het schooljaar 2021/2022 ;-)) Sjoerd, neem je contact met ons op? Je kunt ons mailen op mediateam@beatrix-college.nl. Benieuwd naar de antwoorden? Je ziet ze hieronder! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9 1. Jan Vrenssen 2. Marion Schoonen 3. Kick van Tulder 4. Suzanne Kools 5. Seyhan Iyriboz 6. Albert Kuijpers 7. Tom Heijnen 8. Patty de Haan 9. Ralph Voesenek En we hadden natuurlijk ook nog een bonusvraag! De reep chocolade is gewonnen door: Quinn uit 2h1! De docent die we hier zien met zijn tweelingbroer is: Richard Ansems! (meneer Ansems zit rechts) 18 u ur lesvrij! Een nieuwe BeActueel dus een nieuwe kans om een snipperuurtje te winnen! Hoe je dat dit keer kunt doen? Laat de creatieveling in jezelf los en maak een meme over het Beatrix College. De leukste meme wordt gepubliceerd in de volgende BeActueel en de winnaar krijgt een uurtje lesvrij. Dat is nog eens een goede start van het schooljaar, of niet? Stuur je meme in via mediateam@beatrix-college.nl met vermelding van je naam en klas. De winnaar wordt in de volgende BeActueel bekend gemaakt. PS. Wij hebben echt wel humor en een klein beetje de grenzen opzoeken mag, maar zorg ervoor dat je geen medeleerlingen, docenten of medewerkers kwetst. Dat is nooit grappig en wordt niet gewaardeerd. 19
Veel plezier bij het lezen van de allereerste editie van BeActueel!

BeActueel | editie 1 | maart 2021


Page 2
voorwoord Hallo beste lezer, Voor jou ligt de allereerste uitgave van BeActueel! Dit magazine wordt met liefde voor je gemaakt door de leden van het Mediateam. We vertellen je alles over wat er in de school gebeurt en serveren je toffe interviews met bijzondere mensen. Ook kun je meedoen met een prijsvraag en we beloven je dat je de prijs binnen wil slepen! Wij zijn ontzettend trots dat de eerste uitgave van dit magazine er eindelijk ligt. Het was niet makkelijk, zo midden in de coronacrisis, maar onze redactieleden hebben hard gewerkt om jullie in deze gekke tijd een fantastisch magazine aan te kunnen bieden. Scrol dus snel verder en lees hoe RTL4 terecht kwam in de achtertuin van meneer Van Overdijk, hoe oud-leerling Elske dierenverzorger werd én hoe jij een uurtje schoolvrij kunt winnen! Lees en bekijk dat en nog veel meer… Veel plezier! Groetjes, namens het mediateam, Begeleiders Jill Meex en Kim Spapens PS. Heb je een idee voor de volgende editie van BeActueel? Laat het ons weten via mediateam@beatrix-college.nl! COLOFON Mediateam Beatrix College Onderdeel van BMO E-mail: mediateam@beatrix-college.nl Medewerkers: Jill Meex Kim Spapens Leerlingen: Chen Bakbier Milou van Iersel Bjorn Jonkers Thomas van Mildert 2 Mediateam! @beatrixcollege_tilburg media voor alle nieuwtjes van het Volg het Beatrix College op social IN DIT MAGAZINE 4. #THROWBACK Wat gebeurde er in de afgelopen maanden? Denk workshops, denk tvopnames... Je ziet het hier! 10. In gesprek met romy kemmeren Hoe is het om mee te doen aan een missverkiezing? 12. De favorieten van... Kom alles te weten over de rector van het Beatrix College! 21. Foodloose! Een toffe wandeltocht voor het goede doel 6. rtl 4 op bezoek bij meneer van overdijk Hij vertelt je er zelf over! 8. de warmte van kerst Jullie eigen kerstacties nog een keertje in de spotlights! 14. Elske: van leerling op het beatrix naar dierenverzorger Hoe oud-leerling Elske Geerts na haar middelbare school dierenverzorger werd! 18. Music event Een foto- en videoverslag van een succesvolle avond! 22. Winactie Raad de babyfoto’s en win een snipperuur! 3
Page 4
#THROWBACK Zaterdag 21 november was de dag waarop heel veel kinderen van het personeel zich hadden verheugd, want Sinterklaas en zijn pieten kwamen naar het Beatrix College! Om alles coronaproof te laten plaatsvinden hadden de pieten een leuk plannetje bedacht.. De ouders mochten allemaal in een eigen tijdslot aankomen op de parkeerplaats bij de Dalemdreef. Daar werden ze verwelkomd door twee danspieten. De ouders en kinderen werden uitgenodigd om samen een dansje te doen en natuurlijk werden hier ook al de eerste pepernoten uitgedeeld, heerlijk op de vroege zaterdagochtend! De danspieten bleken de eerste post te zijn van een heuse speurtocht. De medewerkers en hun kinderen kregen een envelop mee, met een routebeschrijving verpakt in een mooi gedicht, dus we mochten onze weg vervolgen. Bij de tweede stonden de muziekpieten die onder begeleiding van eigen gitaar de straat verwarmden met leuke deuntjes. De kinderen mochten hier samen met de pieten een liedje zingen en natuurlijk ook nog samen op de foto… De speurtocht ging verder naar de 3e post die te vinden was in de fietsenstalling. Daar werden de kinderen opgevangen door de kunstjespieten. Cadeaus gooien door een hoepel en door de schoorsteen kruipen, de kinderen draaiden hun hand er niet voor om en dat werd beloond met een heus pietendiploma! Maar de echte beloning was natuurlijk pas te vinden bij post 4! Daar was een videoverbinding klaargezet met Sinterklaas zelf en natuurlijk kregen de kinderen daar hun cadeautjes. Wat een feest! Dankjewel Sinterklaas en pieten! Deze toppers behaalden hun Goethe-certificaat. Gefeliciteerd! 5 havo heeft vandaag een workshop gehad over hoe ze bij hun profielwerstuk en goede en duidelijke presentatie kunnen maken. Ze bespreken wat ze op het bord tijdens presentatie moeten zetten en hoe de informatie binnen een oogopslag duidelijk kan gemaakt worden. Hoe ze zich aan de minimum en maximum tijd houden en hoe ze niet te lang praten. Deze presentaties geven ze oorspronkelijk voor famillieleden en 4 havo. Zo kan 5 havo hun profielwerstuk presenteren voor een ruim publiek en kan 4 havo inspiratie opdoen voor wat ze volgende jaar bij hun eigen profielwerkstuk kunnen doen. In november zijn de leerlingen van 2tl bezig gegaan met de eerste projectweek van dit schooljaar, een week waar leerlingen zich focussen op het inhalen van dingen, wat nogal veel bleek te zijn (vooral ivm corona). ‘Het was een moeizame week, maar er zijn ook veel leuke dingen gedaan!’ zegt Amir uit 2tl1. De leerlingen hebben een week gehad waarin ze een aantal dingen gedaan hebben waaronder een stagedag en een toneelstuk georganiseerd door GoldenCage, waarin de leerlingen meer te weten komen over naaktfoto’s en hoe daarmee om te gaan. 'Het was een zware, maar leuke week', vermeldt mevrouw Van Heerbeek, docent op het Beatrix College. In 4 havo hebben leerlingen bij maatschappijleer politieke partijen opgericht, met lijsttrekkers. het maken van Insta-accounts en alles erop en eraan... Dit zijn de ervaringen van leerlingen: Op 3 december kwam er een oud-leerling langs bij 3 havo om te vertellen hoe het is om aardrijkskunde te hebben in je vakkenpakket en hoe je zelf de beste keuze maakt voor je toekomst! “We vonden het leuk om een partij op te richten, want nu weten we wat er allemaal komt kijken bij de politiek. Hoe het echt werkt. We vonden het leuk om onze mening te geven. Thuis dachten we na over wat we wilden en op school maakten we een account op Insta. We moesten ook een logo bedenken en we hebben een coalitie gevormd met de huidige partijen in de Tweede Kamer.” #Teamkaag van D66 volgt inmiddels een van de Insta-accounts van de politieke partij die onze leerlingen hebben opgericht! 5 1 9 november 2020
Page 6
RTL4 op bezoek spinnenexpert bij onze eigen Sjef van Overdijk is TOA op het Beatrix College en een groot fan van... spinnen! In september kwam RTL4 een item maken bij meneer van Overdijk. Hoe hij dat heeft ervaren? En hoe is hij eigenlijk op het Beatrix komen werken? Hij vertelt het je graag! “Op 21 september jl. is RTL op bezoek geweest bij me om een item te maken over spinnen. De aanleiding was de jaarlijkse spinnentelling het weekend daarvoor waaruit bleek dat er steeds vaker ook exotische spinnen in Nederland te vinden zijn. 6 Een beetje zoeken via Google naar spinnen levert in Nederland slechts een paar specialisten op en ik ben daar één van. Ik heb een bedrijf genaamd Spinnetjes. com (volg me ook op Insta) en werk al ruim 20 jaar met allerlei soorten geleedpotigen maar de spinnen blijven favoriet! Waarom vraag je je af? Tsja, dat is een lastige vraag natuurlijk, waarom vind je iets leuk? Als je iets leuk vindt leer je er makkelijker over, dus heel veel lezen en zodoende ben ik dan nu specialist. Ik heb al van kinds af aan een fascinatie voor alle dieren en dat dat ook mijn beroep zou worden stond ook al vroeg vast, ik wilde namelijk niets anders. In 2000 ben ik voor het eerst naar Zuid-Afrika gegaan voor onderzoek naar vogelspinnen samen met wetenschappers. We hebben daar een aantal nieuwe soorten gevonden een ééntje daarvan draagt nu ook mijn naam. De spin heet Harpactirella overdijki en ik ben hier echt heel erg trots op. Hoe ik dan bij het Bea terecht kom? Ik heb 17 jaar in een reptielenhuis gewerkt en heb daar elk jaar alle brugklassen van het Beatrix College mogen begeleiden. Er kwam een vacature voorbij in mijn mailbox voor TOA Biologie en heb hier gelijk op gereageerd. Inmiddels werk ik al 3 jaar met veel plezier 2 dagen per week bij het Bea. De andere dagen ben ik op pad voor mijn eigen bedrijf met Tante Truus (een hele lieve vogelspin) en neem ook schildpadden, slangen, hagedissen, kakkerlakken en nog een heleboel andere dieren mee naar scholen en BSO’s om uitleg te geven over dieren. Dat is niet het enige wat ik doe, soms ga ik voor gastlessen naar Middelbaar Beroepsonderwijs over wetgeving in dierentuinen of over het hanteren van reptielen, erg leuk en afwisselend werk. En last but not least werk ik ook veel samen met Freek Vonk. Ik kende Freek al ruim voordat hij zijn eigen Tv-programma’s had en een “BN-er” was. Toen hij aan de weg aan het werken was kwam steeds vaker de vraag of hij met een dier naar TV-studio’s kon en hij heeft me daarvoor een paar keer gevraagd. Dit is eigenlijk altijd zo gebleven en werken we dus veel samen bij fotoshoots, TV en zijn theater optredens. Ook weer leuk om te doen en zo kom je nog eens ergens!!” Sjef van Overdijk TOA Biologie @spinnetjes_com 7
Page 8
de warmte van kerst Het is alweer even geleden, maar we willen er toch nog even bij stilstaan: de kerstactiviteiten in 2020. Wat een toffe acties hebben jullie gedaan, allemaal om een ander blij te maken! Daar mogen we trots op zijn. Vandaar: een terugblik! en uit 1TH hebben geld ameld voor Human Rights tattoo. ent Remi Rooding heeft zelfs een age laten zetten voor dit goede doel! otaal hebben de leerlingen €280,00 opgehaald! Wat is Human Rights Tattoo? Sinds 2012 zorgt Human Rights Tattoo voor sociale verandering door de kracht van kunst. Door de wereld rond te reizen om de volledige Universele Verklaring van de Rechten van de Mens op de huid van 6.773 mensen te tatoeëren. Ze streven ernaar om het project over de hele wereld te verspreiden en Human Rights Tattoo naar plaatsen en landen te brengen waar mensenrechten niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. De donaties worden gebruikt om Human Rights Tattoo-evenementen over de hele wereld e organiseren. 8 Alle leerlingen in 4TL hebben kleine cadeautjes gekocht voor zorgmedewerkers van het ETZ en de GGD. Deze werden zorgvuldig ingepakt en versierd en samen met een stalen kerstboom, voorzien van persoonlijke kerstwensen en een kerstkaart, ingepakt in kerstpakketten. In totaal had het leerjaar 11 pakketten te vergeven die met veel enthousiasme in ontvangst zijn genomen! 9 Het 4 havoteam heeft wintergroet-kaarten gemaakt voor de bewoners van de Reyshoeve in de Reeshof. We wilden in deze moeilijke tijd toch wat leuks doen voor één van de groepen die het zwaar hebben: de eenzame ouderen. Het idee van de kaarten is gekomen van de leerlingen zelf. Op deze manier konden we ook op een leuke gezamenlijke manier het jaar afsluiten. Leerlingen uit 1HA en de onderbouw atheneum hebben via klusjes geld ingezameld voor Amnesty International! 2 en 3 havo hebben kerstkaarten ontworpen met een persoonlijke kerstwens. Deze heeft de afdeling laten afdrukken voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. “Echt heel fijn om te weten dat deze leerlingen zo met ons meeleven” - medewerkers teststraat
Page 10
in gesprek met romy kemmeren Vertel eens wat over jezelf! Ik ben Romy, 16 jaar en zit in klas 4tl3. Ik woon in het centrum van Tilburg met mijn ouders en zusje. Na school werk ik met veel plezier bij Shoeby en ben ik veel bezig met alles dat met uiterlijke verzorging te maken heeft. Ik wil dan ook na het vmbo naar de opleiding voor mode en uiterlijke verzorging bij ROC Tilburg. Je bent naast dat je in het examenjaar zit op TL ook buiten school een bezig bijtje, want je doet mee aan een missverkiezing… Kun je daar iets over vertellen, hoe is dat zo gekomen? Ja, dat klopt. Afgelopen juli heb ik een fotoshoot gedaan die ik gekregen had voor mijn verjaardag, deze was bij restaurant Rak. De fotografe die de fotoshoot deed vertelde me over een missverkiezing en dat ik daar heel geschikt voor zou zijn “Daar moet je je voor opgeven,” zei ze, haha!Ik heb in eerste instantie erg getwijfeld, maar ik heb me er uiteindelijk toch voor ingeschreven. Wat is dit voor verkiezing? Het heet Miss Teen Universe en het is een verkiezing voor meiden tussen de 15 en 20 jaar die in Nederland wonen. Wanneer ben je hiermee begonnen? Afgelopen september heb ik hier een casting voor gehad en toen eindigde ik bij de laatste 10 van de 220 inschrijvingen, dus dat was echt heel tof. 10 “We hebben trainingen gehad in make-up aanbrengen, hoe je het beste op hakken kunt lopen en hoe je op een catwalk moet lopen” thuis oefende ik ook veel met op hakken lopen, make-up tutorials kijken en zelf oefenen en zo. En de kleding voor de fotoshoots en de finale en zo, die krijg je allemaal? Nee, helaas, lang niet alles. Ik heb hard gewerkt en gespaard voor sommige kleren. Sowieso moet je €400 betalen om hieraan mee te kunnen doen. Daar worden de trainingen van betaald en de fotoshoots en zo en de meeste kleren moet je zelf aanschaffen. Ik heb alles zelf betaald, maar gelukkig heb ik ook een sponsor gevonden anders had ik het niet kunnen doen. Wanneer is de finale? Komend weekend is de pre-judging, dan bepaalt de jury al wie er gaat winnen, maar dit maken ze nog niet bekend. Pas een week later op 12 december is de echte finale en dan horen wij ook wie er gewonnen hebben. En toen was je dus door en mocht je meedoen, maar wat deed je dan? We hebben veel trainingen gehad, zoals hoe je make up moet aanbrengen, hoe je het beste op hakken kunt lopen, hoe je op een catwalk moet lopen, et cetera. Ook heb ik veel verschillende fotoshoots mogen doen, die kreeg ik van hun aangeboden. Echt super leuk en leerzaam! En je werkt dan samen met de andere finalisten naar een finale toe, is daar dan ook veel meidengedoe en rivaliteit onderling? Nee, juist helemaal niet! Eigenlijk zou dat er wel meer moeten zijn, maar blijkbaar waren we dit jaar met een groep die het juist heel erg goed met elkaar kon vinden. We hadden echt veel plezier samen en ik heb er ook gewoon goede vriendinnen aan over gehouden. Hoeveel tijd ben je hiermee bezig? Best wel veel. Ik had eens in de twee weken een training en En wat kun je eigenlijk winnen? Er zijn heel veel verschillende soorten onderdelen waar je in kunt winnen: zo is er bijvoorbeeld de Miss social media, degene die de meeste likes op Facebook en Instagram krijgt en er zijn nog meer verschillende sjerpen die je kunt winnen. Maar de ultieme prijs is natuurlijk de titel van Miss Nederland. Als je dat wint dan mag je Nederland vertegenwoordigen in Nicaragua bij de Miss Universe, ik heb daar zelfs Spaanse les voor gehad. Ten slotte: Wat hoop je ermee te bereiken, stel dat je wint? Tijdens de basisschool ben ik gepest en daarom vind ik het juist nu fijn om te laten zien wat ik heb bereikt. Ik ben nu ook aangesloten bij Stop pesten om dit meer onder de aandacht te brengen. Dit interview heeft plaats gevonden voorafgaand aan de finale. Inmiddels weten we dat Romy als 6e is geëindigd (van de 220 inzendingen!). Wat een fantastische prestatie! Gefeliciteerd, Romy! 11
Page 14
Elske: van leerling op het Beatrix naar dierenverzorger 14 Hoi Elske, de meeste leerlingen zullen jou niet meer kennen, maar diverse docenten zeker nog wel. Je hebt namelijk op meerdere afdelingen gezeten tijdens je schoolperiode op het Beatrix College toch? Ja dat klopt, ik ben begonnen op 5M en na 4 jaar ben ik afgestudeerd op vmbo-tl. Daarna ben ik overgestapt naar 4 havo, maar dat ging helaas niet zo goed... Dat jaar heb ik overgedaan, maar vervolgens wel geslaagd in 2015. Waar zouden mensen je nog meer van kunnen kennen? Toen ik op de havo zat heb ik meegedaan aan diverse Music Events en het Trixtheater én ik heb de rol van Tracy mogen spelen in de musical Hairspray in 2013/2014. Ja, dat klopt inderdaad, wist je dat de foto van jou en Nick, die de mannelijke hoofdrol had, nog steeds aan de voorgevel van onze school hangt?! Hahaha, ik wist dat die foto ervoor gebruikt was, maar ik wist niet dat hij er nog steeds hing… Wat leuk! Zing je nog steeds? Niet echt, helaas heb ik daar nu nog amper tijd voor. Ik zou het wel willen… Misschien dat ik het nog wel weer een keer op ga pakken, als ik er meer tijd voor heb. Wat ben je gaan doen nadat je je diploma had gehaald? Na de havo ben ik Social Studies op de Fontys in Eindhoven gaan studeren. Dit was toch niet helemaal wat ik wilde, dus daar ben ik tijdens het tweede jaar mee gestopt, maar wel nadat ik mijn propedeuse had gehaald! Ter overbrugging ben ik toen vrijwilligerswerk gaan doen bij een kinderboerderij. Dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk en toen bleek ook wel dat zorgverlening toch niet mijn passie was, maar het werken met dieren juist wel. Eigenlijk dus een geluk dat je, tussen de studies in, terecht kwam bij de kinderboerderij. Ja dat klopt, want daardoor kwam ik er dus achter dat ik daar wel gelukkig van werd. Ik ben toen ook gaan zoeken naar opleidingen die hiermee te maken hadden en ik kwam bij drie opleidingen uit: Dier & Management bij Helicon, Prinsentuin en Aeres MBO Barneveld. Deze laatste school sprak me het meest aan omdat ik hier de havo-richting kon volgen en dat “Ik heb de rol van Tracy mogen spelen in de musical Hairspray!” betekende dat ik een MBO 4 kon afronden in 2 jaar in plaats van 3 jaar. Maar deze opleiding ligt in Barneveld, ging je dan op en neer met de trein of ben je toen op kamers gaan wonen? Nee, het is te ver weg om elke keer op en neer te reizen, dus ben ik daar inderdaad gaan wonen. Hoe oud was je toen? Ik was 21. Vond je dit niet spannend of moeilijk? Het was eigenlijk wel gezellig! Ik woonde samen met studiegenoten op een biologische melkgeitenboerderij niet te ver van school af en ik ging elk weekend naar huis, dus op zich viel het wel mee. 15
Page 16
Wat was het leukste aan de opleiding dier en management? De stages waren het leukst! Ik heb bijvoorbeeld 17 dagen intern gewoond en gewerkt bij een biologische melkschapenboer. Dit was in de tijd dat de lammetjes geboren werden en wij mochten helpen met het aflammeren: de bevallingen van de lammeren. Dit was echt een geweldige ervaring! Daarna heb ik bij een pension voor honden en katten stagegelopen, maar dat vond ik niet zo tof. In mijn eindjaar heb ik twee dierentuinstages gedaan. Mijn eerste dierentuinstage was zeven weken in Schotland bij het RZSS Highland Wildlife Park. Daar verbleef ik in een blokhut op het parkterrein, wat al een enorm toffe ervaring an sich was. Ik heb daar met bijna alle dieren in de collectie mogen werken. Ze hadden daar ook dieren waar ze mee trainen, vooral de carnivoren, zoals sneeuwluipaarden en ijsberen etc. Om een voorbeeld te geven: ze deden daar aan target-training met een clicker. Je had dan een stok met een voorwerp (target) erop die het dier dan op een bepaalde manier moest aanraken. Wanneer ze dat dan deden klikte je met de clicker en kregen de dieren meteen een beloning. Zo leerde je een dier bijvoorbeeld om op de achterpoten te gaan staan, zodat de verzorgers het dier, mocht dit noodzakelijk zijn, beter kunnen onderzoeken. “Je stapt bij dieren in het verblijf waar je vanuit jezelf niet zo snel bij zou stappen” Maar dan kwam je dus heel dichtbij de dieren, vond je dit niet eng? Natuurlijk zijn er momenten geweest waar ik even moest wennen aan de situatie. Vooral met roofdieren. In elk park werken ze anders en soms stap je bij dieren in het verblijf waar je vanuit jezelf niet snel bij zou stappen. Je gaat er dan vanuit dat jouw begeleiders jou niets laten doen wat niet veilig is. Dat soort situaties vond ik wel even spannend, zeker als je de dieren zelf nog niet goed weet in te schatten. Uiteindelijk was er ook niets aan de hand en was dat gewoon de manier waarop ze daar werkten. Wat vond je de leukste stage? Moeilijke keuze. Zeker als ik tussen mijn twee 16 dierentuinstages moet kiezen, aangezien ze beiden compleet anders waren. Ik kies ze dus allebei. Mijn tweede dierentuinstage in mijn eindjaar was bij Burgers’ Zoo. Ik stond toen bij de mensapen. Hier mocht ik de algehele verzorging mee doen, zoals de verblijven schoonmaken en het voer voorbereiden. Het leukste aan deze stage vond ik de daadwerkelijke interactie die plaatsvond tussen mens en dier. Ze hebben daar een groep van 15 chimpansees en 11 gorilla’s en elke aap heeft zijn eigen karakter. Het duurde dus ook niet lang voordat ik ze uit elkaar kon houden. Ik hou ervan als een dier zijn eigen karakter heeft en je ze dus ook op verschillende manieren moet benaderen. Wat ben je gaan doen nadat je afstudeerde in 2019? Er waren op het moment dat ik afstudeerde twee vacatures voor flexwerkers bij Burgers’ Zoo, maar omdat ik niet genoeg ervaring had en er heel veel sollicitanten waren, kwam ik hiervoor niet in aanmerking. Vaak moet je het van je stageadressen/ connecties hebben om een baan binnen een dierentuin te bemachtigen. Het plan was om sowieso na mijn opleiding te gaan samenwonen met mijn vriend in Tilburg, wat er dus wel voor zorgt dat ik ver weg woon van veel dierentuinen. Dan ben je terug in Tilburg met een diploma op zak, maar je kunt niet gaan werken op de plek die je wilt omdat je ervaring mist, wat dan? Ik bleef solliciteren op vacatures in dierentuinen, maar daar kreeg ik veel afwijzingen vanwege mijn gebrek aan ervaring. Ik wist wel dat dit is wat ik wilde, dus ben ik blijven volhouden en om de kost te verdienen ben ik in de tussentijd als alfahulp te werk gegaan. Maar had je op een gegeven moment wel succes? Ja, uiteindelijk wel. Ik mocht na acht maanden op gesprek komen bij ZooParc Overloon. Ze hadden twee mensen nodig en ik eindigde bij de laatste vier. Als deel van mijn sollicitatie liep ik een hele dag mee met een verzorger en deed ik aan het einde van deze dag een voederpraatje (spannend, want ik had dit nog nooit eerder gedaan). En ben je het toen geworden? Nee, omdat ze toch iemand zochten met meer ervaring en om eerlijk te zijn was ik daar wel blij om, haha. Ik merkte dat ik een beetje onzeker geworden was na al die afwijzingen en na die meeloopdag was ik eigenlijk een beetje bang dat ik het wél zou worden. Dat is natuurlijk niet goed, dus ik was er achteraf gezien gevoelsmatig nog niet helemaal klaar voor. Maar je wist wel nog steeds dat je dit wilde doen? Jazeker! Het blijkt alleen heel lastig te zijn om aan werk te komen omdat ze overal minimaal 2 tot 3 jaar ervaring vragen en omdat er héél veel sollicitanten zijn, dus de concurrentie is groot. Is het inmiddels gelukt? Ja, gelukkig wel. Ik ben dit jaar in februari begonnen met vrijwilligerswerk bij Stichting Aap in Almere waar ik nu ongeveer twee dagen in de maand werk. Daar ben ik wel blij mee, want dat is weer extra ervaring. Op mijn eerste dag bij Stichting AAP werd ik gebeld door ZooParc Overloon of ik nog steeds geïnteresseerd was en als ik wilde, ik kon beginnen als dierenverzorger. Ik had daar afgelopen maart kunnen starten, maar toen werd COVID-19 steeds erger en moesten ze juist weer contracten beëindigen. Gelukkig mocht ik alsnog in juni beginnen en is mijn contract inmiddels alweer drie keer verlengd. Ik werk nu dus als dierenverzorger in ZooParc Overloon en wanneer ik tijd heb als vrijwilliger in de voerkeuken bij Stichting AAP! En moet je nog steeds voederpraatjes houden? Ja, dat is nu inderdaad mijn afdeling haha, maar ik vind het nu niet meer spannend hoor. Vind je het werk leuk? Ja heel leuk, al is het ook héél hard werken. In het hoogseizoen moet ik 8 á 9 voederpraatjes op een dag houden en dan ook nog de dieren verzorgen. Het tempo ligt met name in het hoogseizoen heel hoog en ik heb soms nog moeite om de planning onder controle te houden, dus ik moet mezelf gaan bewijzen de komende maanden, zodat ik hopelijk een vast contract krijg in mei. Wij hopen dat je een vaste aanstelling krijgt Elske! Heb je als afsluiting van dit interview nog een leuke herinnering aan het Beatrix College dat je met ons wilt delen? De leukste herinneringen heb ik aan de muzieklessen en alle optredens waar ik aan mee mocht doen. Tijdens het oefenen voor een optreden groeit de groep mensen die daaraan meedoet ook enorm naar elkaar. Ik vond het altijd heerlijk om omringd te zijn door mensen met dezelfde passie voor muziek! 17
Page 20
foodloose! een bijzondere wandeltocht voor het goede doel Wie zijn jullie? Wij zijn leerlingen van 4, 5 en 6 havo en atheneum. Wat is Foodloose? Foodloose is een evenement wij vanuit BMO organiseren en voor veel van ons ook ons profielwerkstuk. We zetten een mooie wandeltocht uit door de Reeshof en organiseren een markt met lekker eten en drinken. Dit doen we allemaal om geld op te halen voor de lokale voedselbank! Het plan was om het evenement plaats te laten vinden op 13 december, maar helaas kon dat niet vanwege de coronacrisis. Het staat nu gepland op 7 februari! Waar komt het idee vandaan? In eerste instantie wilden we een fietstocht organiseren, maar uiteindelijk hebben we toch bedacht dat het een wandeltocht moest worden, aangezien dat ons beter leek voor de inwoners van de Reeshof. Hebben jullie al veel aanmeldingen? Op dit moment hebben we al zo’n 30 aanmeldingen en dat terwijl we nog niet eens actief met de marketing bezig zijn. We denken dat er zo’n 200 deelnemers zullen zijn, maar je kunt ons project ook steunen als je niet mee wandelt! En gaan jullie dit in de toekomst vaker organiseren? Voor ons is dit op dit moment ons profielwerkstuk en is het dus eenmalig, maar wie weet in de toekomst! Van de redactie: helaas hebben de leerlingen door de coronacrisis moeten besluiten de wandeltocht te annuleren. Ze hebben het echter zo goed gedaan voor een enorm mooi doel dat we ze toch nog even in de schijnwerpers wilden zetten! Je kunt natuurlijk wel nog steeds doneren aan de voedselbank via de website Tilburgsevoedselbank.nl. Deelnemende leerlingen: Tessa Aben (5h4), Sanne van Dommelen (5h1), Maud van Herp (5h5), Danique van Ierland (5h6), Jayli von Kriegenbergh (5h3), Martijn Lamberts (4h2), Lieke van Loon (5h3), Buse Tamer (5h3), Youp Verkooijen (5h4), Thijs van Hettema (4a3) & Ajla Hadić (6a5) www.foodloosereeshof.nl www.facebook.com/foodloosereeshof Instagram: @Foodloosereeshof 21
Page 22
win een uur lesvrij!* Uurtje langer slapen? Of een uurtje eerder vrij om samen naar huis te kunnen fietsen? Het kan! Het enige wat je ervoor moet doen, is deze prijsvraag winnen. Een makkie, zou je denken! Maar we geven toe: dit is een pittige. Lees hieronder wat je moet doen om dat snipperuurtje te winnen! • Bekijk de foto’s op de volgende pagina goed! Welke docenten herken je daar? • Mail ons je antwoord alsvolgt: Foto 1: het juiste antwoord Foto 2: het juiste antwoord Enzovoorts... • Stuur je antwoord voor 1 april naar mediateam@beatrix-college.nl! Vergeet niet je naam en klas te vermelden! • Onder alle juiste antwoorden wordt geloot. De winnaar ontvangt uiterlijk 16 april een bericht van ons. Bonusvraag! Hieronder zie je een docent met zijn tweelingbroer! Herken je de docent? Mail ons welke docent je herkent en of deze links of rechts op de foto staat! Als er meerdere juiste inzendingen zijn, wordt er geloot. De winnaar krijgt een heerlijke chocoladereep! Veel succes! * Een uur lesvrij moet worden aangevraagd via je teamleider en mag niet worden ingezet bij vakken waarvoor je een onvoldoende staat of tijdens toetsmomenten. Je teamleider beslist of je het uur wel of niet op het gevraagde moment in mag zetten. 22 2 1 3 4 5 6 7 8 9 Om je op weg te helpen, vertellen we je welke antwoordmogelijkheden er zijn. Een speciaal bedankje aan alle medewerkers die hun foto’s aan ons hebben toevertrouwd! ;-) Tom Heijnen (leshuisdirecteur havo/vwo) | Ralph Voesenek (docent) | Kick van Tulder (leshuisdirecteur vmbo TL en 5M) | Albert Kuijpers (conciërge) | Patty de Haan (medewerker mediatheek) | Marion Schoonen (teamleider) | Seyhan Yiriboz (teamleider) | Jan Vrenssen (docent | Suzanne Kools (docent) 23