0

Oproep: Welke monumenten komen voor in jouw favoriete stripverhalen? monumenten en erfgoed in strips Voor een nieuwe tentoonstelling, die in het begin van volgend jaar zal plaatsvinden in Kasteel Beauvoorde, zijn wij op zoek naar monumenten en erfgoed in strips. Ben jij een liefhebber van strips en wil je ook je steentje bijdragen aan de expo? Laat dan jouw tips achter via onderstaande link. Welke stripverhalen mogen we zeker niet missen? Waar zit er volgens jou een mooi monument verstopt in het decor? We horen het graag! Link: kasteel.beauvoorde@herita.be “drama na de oorlog” wandeling Keer terug naar de eerste dagen van het jaar 1919, kort na de Eerste Wereldoorlog. Een tijd van herstellen, puinruimen en heropbouwen. Maar bovenal een periode van chaos, gevaar en spanning. In die periode stond ook Beauvoorde plots in rep en roer. De Wandeling “verhalen voor onderweg, drama na de oorlog” is te koop in onze shop voor 4 euro. Foto: Etat Major van het Belgische leger - dec. 1914 - Collectie: Jef Ameeuw Sieglinde Steenkiste | Onthaalverantwoordelijke Kasteel Beauvoorde Herita vzw Oude Beurs 27 | 2000 Antwerpen … in de schrijversresidentie schrijversresidentie in juli In juli en september was Luuk Gruwez, een West-Vlaming uit Limburg, te gast in Beauvoorde. 1

… in de schrijversresidentie - Stef Duron - schrijversresidentie in augustus Gretel Van den Broek “Ik ben Gretel Van den Broek, auteur en schrijfdocente. De twee eerste augustusweken zat ik - door de hitte letterlijk met de armen aan de werktafel gekleefd - zinnen te bouwen in de inspirerende schrijversresidentie in Beauvoorde. Ik zag hoe de zon uur na uur opschoof, hoe ze de schaduwen van het raamkozijn en de plant met zich meetrok, en hoe dit gewillig landde in een gedicht. Het verhaal waarin mijn grootvader, verzetsheld tijdens de Tweede Wereldoorlog, een belangrijk personage is, kreeg op de laatste werkdag een point final. Wat een vreugde. Het leek alsof mijn verhaal net in dat Beauvoords residentietje paste. ” Gretel Hoe de zon het raamkruis en de plant op vloerplanken werpt en doet kruipen, uur na uur, contouren uittrekt, intrekt, en als ze zelf verdwijnt de schaduw met zich meeneemt, en hem ’s morgens weer uitstrooit, opnieuw en opnieuw. Hoe de duiven aan en af fladderen, pikken, knikken met de nekken en hun kelen steeds dezelfde klank proberen, en vliegen, hoog gaan naar waar ik niet kan kijken, opnieuw en opnieuw. Hoe ik met mijn vingers woorden uitlaat en weer intrek, uren tem op het scherm tonen kies en weer verlies en naar boven tuur naar wat ik nooit zal weten. opnieuw en opnieuw Gretel Van den Broek Schrijfverblijf Beauvoorde 2020 2

… in de schrijversresidentie - Stef Duron - schrijversresidentie in september Jonas Bruyneel, auteur, podiumdichter en muzikant Al twee jaar werk ik aan een nieuwe roman die maar niet de vorm wil aannemen die ik in mijn hoofd heb. Het is Vlaamse koterij, een bakstenen huis met bijgebouwen, veranda's, een carport en een hondenhok. Om dat goed te krijgen, moet ik elk woord inkapselen in dezelfde sfeer, emotie en stijl. Dat vergt een plaats zonder storende afleiding. Dat vergt tijd. Maar tijd is iets dat rusteloos om me heen vliedt en me voorbij is voor ik er grip op krijg. Tijd kan nooit stilstaan, maar als je goed zoekt, vind je verborgen plaatsen die dat benaderen. Plaatsen waar de tijd niet stilstaat, maar waar de tijd aan andere wetten beantwoordt. Dat is Beauvoorde voor mij: een plaats vol geruisloos leven. Een plaats waar afleiding komt met gekwinkeleer en veren. Een plaats waar zelfs de kerktoren je gedachten niet naar boven stuwt, maar je aanmoedigt om dichtbij jezelf en de wereld te blijven. Als de altijd aanwezige wind van Beauvoorde één ding heeft gedaan, dan is het binnenwaaien in mijn tekst en alles eenzelfde adem geven. Als elk personage, elke zin en elk woord dezelfde lucht ademt, dan volgt de rest wel. Zoveel heb ik hier zien groeien: de maïs, de bieten, kalfjes die aan kracht wonnen, de appels in de boomgaard, van gifgroen tot blozend rood. De omvang van mijn roman. Het is jammer dat ik Beauvoorde nog voor de oogst moet verlaten, maar ik kom graag terug voor het oogstfeest. Ik zal me de eenzame poort in de boomgaard van het kasteel herinneren. De melancholie die ervan uitgaat, alsof je stilstaat voor een doorgang tussen tijden en wacht tussen twee eenzaamheden. Alsof je voor poëzie alleen de muren moet slopen en als vanzelf uit de afwezigheid schoonheid ontstaat. © foto - Lotte Bruyneel Zo poseert ze bij het hekken met parasol en zonnehoed de wind uit haar jeugd ruist een lok voor haar ogen Appelbomen druipen van de vruchten Treuren een verleden bijeen Wat hier neerkomt blijft zo liggen torens, muren, zelfs de tijd Achter ruisen de bijen zwijgen bunkers uit alle oorlogen Donkere schapen bedelen zoetigheid uit de kom van haar handen Ze vertelt over jong zijn en de tuin over de geur van tabak en verval over een man die betaalde voor zijn dromen over hoe alleen de poort zal blijven 3

OVER Jonas Bruyneel (°1989) is auteur, performer en muzikant. Hij publiceert regelmatig in literaire tijdschriften als Deus Ex Machina, Het Liegend Konijn en Literair Tijdschrift Extaze. Begin 2015 debuteerde hij met de verhalenbundel Voorbij het licht. Die bundel werd in 2016 bekroond met de zilveren medaille op de Prijs Letterkunde Proza (Provincie WestVlaanderen). In februari 2019 verscheen zijn historische roman Vijd bij Uitgeverij Lannoo, gevolgd door een lezingreeks in België en Nederland in samenwerking met muzikanten Klaas Tomme en Hadewych Van den Eynde. Met het op Edgar Allan Poe gebaseerde Boonyi en met Duikbootdansje, een voorstelling over de twintigjarige verjaardag van de dood van zijn zus, staat Bruyneel als podiumdichter op de planken. Tussen 2017 en 2019 was hij Letterzetter van de stad Kortrijk, een hedendaagse invulling van het stadsdichterschap. Bruyneel was curator van Memento Woordfestival en Literair Festival Zuidwesterzinnen. Begin 2019 publiceerde Bruyneel de novelle Symbols of Democracy bij de gelijknamige tentoonstelling van beeldend kunstenaar Pieter jan Martyn in Bruthaus Gallery. Daarnaast schrijft hij over beeldende kunst en film voor Openbaar Kunstbezit Vlaanderen, De Morgen, Oogst en Filmmagie. Hij werkte mee aan het boek Renovate! over hedendaagse architectuur. Als muzikant bij momoyo, Uncle Wellington, Vincent Coomans en WolfeWolfe toert hij door België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Bron www.jonasbruyneel.be © foto’s - Lotte Bruyneel 4

Open Monumentendag - Stef Duron - zondag 13 september De start van het korte na-zomertje was hét uitgelezen moment om te genieten van een zonnige Open Monumentendag. Heel wat mensen vonden de weg naar het hart van de Westhoek. De dorpswandeling van 11 km bracht je terug naar het dorp van 1919. Een tijd van heropbouwen na de wrede Eerste Wereldoorlog. Er werd handig gebruik gemaakt van de QR-codes onderweg, die je alle uitleg over het gebouw, de omgeving en de geschiedenis gaven, gekoppeld aan een fotozoektocht. Een hele tijd vooraf was de reservatielijst voor een bezoek aan het kasteel volzet. De kunstmarkt had veel bijval en het optreden van Duo De Schepper-Sanczuk in de namiddag trok heel wat toeschouwers. Violiste Anouk Sanczuk en gitarist Florian De Schepper vormen samen het Duo De Schepper-Sanczuk. Allebei groeiden ze op in een familie waar folkmuziek veel aandacht kreeg. Als tieners waren ze vaak aanwezig op concerten en folkfestivals in Vlaanderen. Zo startten ze ook op jonge leeftijd hun eigen band op (Bogus & Falafel) en speelden ze op heel wat podia. Later leerden Anouk en Florian elkaar kennen in de groep Broes waarmee ze een 8-tal jaren concerteerden op folk- en jazz podia in Europa en daarbuiten. In 2015 ontstaat het idee om een nevenproject te beginnen: een duo van gitaar en viool. Door hun studie van jazz en klassieke muziek aan het conservatorium, tasten Anouk en Florian de grenzen af van wat folk allemaal kan zijn. Aangezien ze zelf de componisten zijn van hun muziek, is dat hoorbaar in hun tunes. Elementen uit onder andere Balkanmuziek, Braziliaanse volksmuziek en Ierse folk zijn terug te vinden in hun werk. Daarbij creëren ze dikwijls ruimte voor improvisatie, zonder hun folkroots te verloochenen. In het stemmige kasteelpark namen ze ons mee op pad in een groot gamma van folkmuziek, soms met up-tempo en energieke nummers, soms met lyrische, intieme melodieën. Meer op www.ddss.be - Bron: Moorsmagazine © foto’s - Stef Duron en Herita Beauvoorde 5

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Home


You need flash player to view this online publication