36

In het Museum voor Schone Kunsten Gent loopt momenteel de eerste monografische tentoonstelling ooit gewijd aan Theodoor Rombouts (1597-1637), een tijdgenoot van Rubens en volgeling van Caravaggio. Tijdens zijn korte leven was Rombouts een gevierd barokschilder, maar na zijn dood raakte zijn artistieke nalatenschap in de vergetelheid. Ter voorbereiding van de catalogus bracht MSKcurator Frederica van Dam een bezoek aan Kasteel Beauvoorde op zoek naar Rombouts-gerelateerde werken. Tegen alle verwachtingen in trof ze niet twee, maar drie relevante doeken aan. Aan het begin van de 17de eeuw migreert Theodoor Rombouts als jonge Antwerpenaar naar Italië. Hij raakt er geïnspireerd door de revolutionaire Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en diens opvolger Bartolomeo Manfredi (1582-1622). Terug in Antwerpen ontwikkelt Rombouts een geheel eigen artistieke identiteit. Hij weet Noord en Zuid subliem te versmelten en groeit uit tot een gevestigde waarde in het Antwerpse kunstenaarsmilieu. In zijn gevarieerde oeuvre springen vooral levendige en soms moraliserende genrevoorstellingen met elegante gezelschappen en muzikanten in het oog. De taferelen baden in het spel van licht en donker, versmolten met Rombouts’ levendige kleurenpalet. Ook de bijzonder verfijnde manier waarmee hij voorwerpen en textiel schildert, is typerend voor zijn werk. Rombouts had dus een succesvolle carrière als schilder, maar na zijn dood werd zijn kunst vaak afgemeten aan die van beroemde tijdgenoten zoals 36 © Wikipedia - door Anthony van Dyck Rubens en Van Dyck. "De stijl van Caravaggio, die Rombouts in Italië had leren kennen en zich vervolgens eigen maakte, werd eigenlijk pas terug herkend vanaf de 19de eeuw. In de eerste plaats werd er terug aandacht besteed aan de Italiaanse caravaggisten, later aan de Hollandse en nu belicht het MSK dus ook een 'Vlaamse' virtuoos van die school, " zegt Frederica van Dam enthousiast.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication