3

15 maart 2017 - ondertekening ‘Toekomstverbond’ - © ATV Kievitplein. Het jaar daarop lanceerden ingenieur-architect Peter Verhaeghe en ik vanuit het Antwerpse burgercollectief stRaten-generaal een alternatief voor de geplande Lange Wapper, een snelwegviaduct dwars door Antwerpen. Samen met heel wat Antwerpenaren voerden we succesvol oppositie tegen dat plan. Er kwam zelfs een heuse volksraadpleging. Ik schreef daarover in 2013 het boek Stilstand. Daarnaast schreef ik met Peter Van knelpunten naar knooppunten – Over mobiliteit en stadsontwikkeling in Antwerpen (2010) en On Accuse / No Excuse (2014). Toespraak Manu daags voor de volksraadpleging. Maar we bepleitten tegelijk dus ook altijd alternatieven, want dat vind ik belangrijk: als je tegen iets bent, zeg dan ook waarvoor je bent. 15 maart 2017 - Oosterweelakkoord - © foto Lin Je bent sinds juni 2010 voorzitter van stRaten-generaal, dat in dat jaar de Prijs voor de Democratie kreeg. Jullie protest leidde uiteindelijk tot grondige aanpassingen van de plannen en tot het opstarten van een nieuwe manier van samenwerken tussen burgers, overheden en experten, het Toekomstverbond. Dat is niet min. Ik ben daar zelf heel erg verheugd over, en ook wel een beetje trots. Die vele jaren van publieke strijd hebben gerendeerd. Ik ben er ook meer en meer over gaan schrijven. In een reeks van essays exploreerde ik een andere kijk op politiek, democratie en burgerengagement. In juni 2018 publiceerde ik dan Red de democratie! Waarom het systeem hapert en wat we eraan kunnen doen. In dat boek schetst Manu Claeys hoe het politieke verengen van burgerschap tot kiezerschap de democratie verzwakt en zelfs in gevaar brengt. Een uitweg ziet hij in het bestuurlijk creëren van ruimte voor actief burgerschap, met verhoogde aandacht voor participatie en inspraak. Op 14 november 2017 ontving hij de Georges Allaert Prijs van de Stichting MORO van de UGent voor meest verdienstelijke persoonlijkheid in de domeinen mobiliteit en ruimtelijke planning. Sinds december 2018 is hij lid van de raad van bestuur van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die de drastisch hertekende Oosterweelverbinding zal bouwen. In mei 2019 verscheen van hem Pleidooi voor een klimaatintendant, nadat hij samen met professor Luc Huyse in opiniestukken en het debatprogramma Nachtwacht had gewezen op de noodzaak van een andere beleidscultuur bij de aanpak van de klimaatopwarming. Hij werkte mee aan het rapport van het Panel voor Klimaat en Duurzaamheid, dat ook in mei 2019 verscheen. Manu Claeys, een van de vele WestVlamingen die bekend staan om hun doorzettingsvermogen en realiteitszin, zal naar eigen zeggen nog tot na zijn pensioen tijd nodig hebben voor het opvolgen van de vele leefbaarheidsprojecten in en rond Antwerpen. Hij mag als pionier en stichtend voorbeeld van de burgerbewegingen beschouwd worden. Ik ging zo op in dit gesprek dat we ei zo na ‘door de middag vielen’. Hartelijk dank, Manu, en altijd welkom in Beauvoorde. Stefaan Duron 3

Online Touch Home


You need flash player to view this online publication