12

vanaf het begin de steun kregen van burgervader Michel Duron, van pastoor Demeester en van meester Lucien De Witte. Bij tal van activiteiten waren de dorpelingen present, ook o.a. voor het slapen in Vinkemkerk tijdens de tentoonstellingen. Het project moest gedragen worden door vrijwilligers, wat vandaag niet meer zo evident is. Er moest heel duidelijk een Vlaamse herkenning zijn. Belangrijk was de liefde voor het gesproken en geschreven woord. Wie herinnert zich niet de mooie poëtische zomeravonden in de Driekoningenschuur die vanaf 1975 georganiseerd werden en waar talrijke dichters ‘met prinselijke veder’ een podium kregen. Belangrijke dichters die het poëtisch project steunden en veel poëzieliefhebbers naar Beauvoorde brachten waren Tine Ruysschaert, Anton van Wilderode en Jan D’Haese. Fernand Florizoone was de dichter aan huis. Later verschenen dan geschreven gedichten aan ramen en in het straatbeeld. En uiteindelijk waren er de poëziewandelingen. De Snuffelhoek werd officieel geopend in mei 1990 onder de naam ‘Boekenboetiek’. In 1995 werd de tentoonstelling ‘dichter dan dicht is toe’ aangekocht. Die werd ondergebracht in Huize De Bryarde, het conciërgehuis van het kasteel, gehuurd van de Koninklijke Academie voor Nederlandse taal en Letterkunde en werd officieel geopend op 28 mei1993. Vanaf 1990 wordt gestart met de artiestenmissen, eerst in Izenberge, later in de kerk van Wulveringem. Dichters of woordkunstenaars lazen voor, al dan niet uit eigen werk terwijl de viering opgeluisterd werd door diverse zangkoren. Pastoor Frans Terrie, minnaar van poëzie ging de viering voor. Een tweede aandachtspuntje was de beeldende kunsten. De jaarlijks weerkerende zomertentoonstelling in juli en augustus heeft duizenden kunstliefhebbers naar Beauvoorde gebracht. In 1968 reeds werd werk getoond van betekenisvolle kunstenaars in de bovenzaal van het gasthof ‘Driekoningen’. Er werd geopteerd voor kwaliteitsvolle figuratie. Dat zal een constante blijven in het Beauvoords kunstgebeuren. In 1972 werd een beroep gedaan op de bekende kunstcriticus Jan D’Haese om de tentoonstellingen samen te stellen. In 1996 kwam Joost De Geest, beheerder van het kunstpatrimonium van het Gemeentekrediet als curator. Op een schitterende wijze heeft hij een vervolg gebreid aan het werk van Jan D’Haese. Daarbij werd steeds rekening gehouden met kwaliteit, figuratie en museale kunst. De laatste 4 jaar werd er naar vernieuwing gestreefd door ook meer hedendaagse, jonge kunstenaars aan bod te laten komen. Een derde constante is de grensoverschrijdende werking. ‘De grens is geen begrenzing’, schreef Fernand Florizoone. Opbouwwerk IJzerstreek heeft vanaf haar bestaan aandacht besteed aan de samenwerking met FransVlaanderen. Dit resulteerde in ontmoetingen met Noord-Franse gemeente- en stadsbesturen en met belangrijke Franse kun12 stenaars, zoals Vanhecke, Gadenne, Rouland, enz. Pierot Devos uit Bergues was het grote aanspreekpunt en fungeerde dikwijls als katalysator voor de samenwerking met onze zuiderburen. Met Aardenburg uit Nederland kwam een culturele uitwisseling tot stand, vooral op literair vlak. In 1972 werden de eerste loopwedstrijden georganiseerd onder leiding van Denis Lippens. Dit resulteerde in 1990 tot het organiseren van de gezondheidsmarsen en de tweedaagse Beauvoorde-Bergues en Bergues-Beauvoorde als hoogtepunt. In 1979 werd de toneelgilde St. Omaars opgericht. Het Plovikoor net zoals het toneel is ontstaan in de schoot van Opbouwwerk IJzerstreek. Dit illustreert eveneens hoe het gesproken en gezongen woord een belangrijke plaats innamen in het culturele denken van de vereniging. In 1987 werd voor het eerst een kerststallenwedstrijd georganiseerd. Dit zou verder uitgroeien tot ‘kerst in het dorp’ met de kerststallenwandeling. Een hoogtepunt van waardering voor het culturele vrijwilligerswerk in Beauvoorde kwam er in 2004. Opbouwwerk IJzerstreek werd door het ANV (Algemeen Nederlands Verbond) onderscheiden met de VisserNeerlandiaprijs als een terechte waardering voor een volgehouden belangeloze culturele werking. En of ‘ons’ het gehoord heeft! Dit Beauvoords mirakel is gangmaker geweest en heeft zeker tot voorbeeld gediend voor vergelijkbare initiatieven

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication